• Anonym (Ts)

    Tips på fina muslimska/arabiska flicknamn?

    Hej

    Jag undrar om ni har förslag på arabiska/muslimska flicknamn ni tycker är fina?

    Måste inte vara både muslimska och arabiska utan går bra med muslimska med annat ursprung eller bara arabiska.

    Kanske inte ett perfekt ställe att fråga på, men enda sidan där man kan vara anonym.

  • Svar på tråden Tips på fina muslimska/arabiska flicknamn?
  • Barbro45
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-07 09:50:55 följande:

    Hej

    Jag undrar om ni har förslag på arabiska/muslimska flicknamn ni tycker är fina?

    Måste inte vara både muslimska och arabiska utan går bra med muslimska med annat ursprung eller bara arabiska.

    Kanske inte ett perfekt ställe att fråga på, men enda sidan där man kan vara anonym.


    Det finns så många vackra flicknamn från mellanöstern, några av mina favoriter är Noor, Amina och Fatima. Kanske beror det på att jag träffat trevliga tjejer med just dessa namn. Andra namn som jag tror främst är kurdiska som också är helt förtjusande  Besme, Gilene, Zanya. 


    Något att tänka på om man väljer namn från annat språkområde för ett barn som ska växa upp i Sverige är att när det gäller namn så avslutas mycket ofta flicknamn med vokal och pojknamn med konsonant. För att det inte ska bli osäkerhet bland nya bekantskaper eller i skriftlig kommunikation så kan det vara praktiskt att hålla sig till den regeln åtminstone för tilltalsnamnet.

  • Anonym (Ts)
    Barbro45 skrev 2020-06-07 10:10:17 följande:

    Det finns så många vackra flicknamn från mellanöstern, några av mina favoriter är Noor, Amina och Fatima. Kanske beror det på att jag träffat trevliga tjejer med just dessa namn. Andra namn som jag tror främst är kurdiska som också är helt förtjusande  Besme, Gilene, Zanya. 

    Något att tänka på om man väljer namn från annat språkområde för ett barn som ska växa upp i Sverige är att när det gäller namn så avslutas mycket ofta flicknamn med vokal och pojknamn med konsonant. För att det inte ska bli osäkerhet bland nya bekantskaper eller i skriftlig kommunikation så kan det vara praktiskt att hålla sig till den regeln åtminstone för tilltalsnamnet.


    Tack för tipsen! Jag gillar Fatima och Besme/Besma av dina förslag.

    Ja, det ska jag tänka på. Jag föredrar dock oftast ganska vanliga/etablerade namn, och där finns ju ett antal flicknamn som slutar med konsonant utan att det blir konstigt. Men ska tänka på det när det gäller mer vanliga arabiska/muslimska namn som dock är ovanliga i Sverige, för då kan det lätt uppfattas som ett pojknamn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (namn) skrev 2020-06-07 09:54:56 följande:

    Sara,Mona ,Lara,Nadja,Sonja,Maryam


    Tack så mycket! :)
  • Anonym (Så många fina)

    Aisha (osäker på stavning) Jazmine, Amina, Jamila, Maya, Safia, Thana, Sky, Akira, Leila, Naila, Maryam, Nikia Hjärta

  • Nimzay

    Hej vet inte ifall exakt dessa är helt äkta muslimska eller helt äkta arabiska till utseendet men har lite sån klang i varje fall:

    Amina, Amira, Aziza, Aya, Ayla, Azra, Daniyah, Halima, Hiba, Hibe, Hanan, Mariam, Mona, Rania, Safia, Sana/Sanna, Tamara, Vega, Reem, Rahima, Yara, Yasmin...

  • Nimzay

    Samt typ Asiyah, Ayshe, Nazmiye, Noor, Nora Rema, Selima, Karima, Leyla, Zainab, Fatima, Shayma, Shirin...samt kanske typ Sabina??

  • Anonym (Favoriter)

    Gillar betoningen/ betydelsen på dessa;

    Tasnim, Medina, Lin, Rokaya, Maimona, Safiya, Khadija...

  • Anonym (Ts)

    Tack så mycket för tipsen, många av namnen tycker jag är jättefina. Får se vad min kräsna man tycker om dem.

  • annabellelee

    Helsvensk här. Tänk på att många unga kanske känner sig obekväma med att alltid ha ett "konstigt" namn som sticker ut, och som ingen vet hur de ska uttala eller stava, som Khadija eller Nazmiye. Under perioder av sin uppväxt kanske man är mer självmedveten och inte vill få frågor om namnet, och då kan ett namn som Lina, som fungerar både i arabisk och svensk kultur vara bättre.

    Personligen gillar jag annars Nour.

  • race race

    Jag tror dessa namn uppfyller kriterierna.

    Zeina

    Dana

    Zahar

    Bahara

    Tamara

    Sarah

    Ferial

    Aylin

    Rasha

    Ilona

    Verona

    Nour

    Ashwar

    Shirin

    Samira

    Sina

    Jessica

    Yelis

    Esma

    Emine

    Maya

    Laura

  • Anonym (Så många fina)

    Otroligt vad mycket fina arabiska namn det finns. Inte alls så många svenska!

Svar på tråden Tips på fina muslimska/arabiska flicknamn?