• emmaliinnea

    Vänta till fast anställning?

    Hej!

    Har en enorm längtan efter syskon.. har ett barn på snart 3 år. Jag har precis avslutat min utbildning (inom vården) och har fått en timanställning och kommer jobba heltid. MEN kruxet är att jag inte kommer få skriva på papper för fast anställning förrän Corona är över/lugnat sig... jag är rädd för att om jag blir gravid innan dess kommer de kanske söka efter någon annan.. min chef är väldigt bra men kanske att dom uppifrån säger ifrån?!

    Vad tror ni? Det kan ju ta ett tag innan man plussar.. kanske hinner jag ändå få fast. Men tänk om det går supersnabbt!? Kan de neka mig fast anställning om jag är timanställd pga graviditet?

  • Svar på tråden Vänta till fast anställning?
  • Anonym (x)

    De kan neka dig oavsett anledning innan du har skrivit på.

  • Anonym (Svar på tal)

    Som #1 säger, de behöver inte ens ange orsak till varför de väljer att avsluta en timanställning. Skulle de uttryckligen säga att det är pga graviditet skulle de kunna åka dit för diskriminering, så de skulle ju säga något annat. Eller så slutar de bara att ringa in dig.

  • Anonym (H)

    Tänker du och bli gravid direkt efter att du blivit fast anställd alltså? Åh, sjysst. Det är tack vare såna som dig som kvinnor blir diskriminerade på arbetsmarknaden.

  • Anonym (Hanna)

    Dem kan inte neka dig pga din eventuella graviditet. Skulle det vara så att du varit timanställd längst av alla och blivit gravid men någon annan får en fast anställning och inte du då kan du anmäla dem för diskriminering. Det är upp till arbetsgivaren att bevisa att det inte har skett någon diskriminering. Skulle det vara så att en person som varit timanställd lika länge som dig så har dem lättare att bevisa att inge diskriminering skett. Dem behöver inte uttryckligen säga att du inte fick tjänsten pga din graviditet för att det ska ses som diskriminering. Finns det sannolika skäl till att dem inte anställt dig pga graviditet så kan dem bli skadeståndsskyldiga.

    Med tanke på att det är inom vården du kommer söka jobb så kommer du ha relativt lätt att få jobb. Det jag tänker på är om du har risk för att utsättas för corona. Skulle du bli sjuk och vara gravid kan det ju påverka fostret. Men du kan nog riskerna mer ön mig där.

  • Körsbärsdalen
    Anonym (H) skrev 2020-06-07 14:50:37 följande:

    Tänker du och bli gravid direkt efter att du blivit fast anställd alltså? Åh, sjysst. Det är tack vare såna som dig som kvinnor blir diskriminerade på arbetsmarknaden.


    Men lägg av. Seriösa arbetsgivare anställer långsiktigt, då spelar inte föräldraledighet så stor roll i det långa loppet. Gissningsvis skulle det ske förr eller senare om en kvinna i fertil ålder anställs.
Svar på tråden Vänta till fast anställning?