• Vips

    Vad betyder "står lull"

    Hej
    Jag har en sådan bok där jag fyller i hennes framsteg osv..
    "mina första år"
    I den står "jag står med stöd" och även "Jag står lull"
    Nu undrar jag vad det sista betyder? Vad är skillnaden mellan dessa två?

    kan det vara så att lull betyder stå helt själv eller?

  • Svar på tråden Vad betyder "står lull"
  • Dalagirl

    det betyder väl att man står på fötterna på huk...

  • duck

    Det betyder att man står utan stöd.....svårt att avgöra när de kan det tycker jag....räknas 5 sek, 20 sek eller sa de kunna stå flera minuter??

  • Dalagirl

    nej ringde till min mamma det är det första vinglet dom står sj för några sekunder å man stå å är berädd i fall bebben ramlar..

  • Thaleia
    Stå lull är när barnet börjar stå upp utan stöd fast ändå lite vingligt. Dock behöver inte barnet stöd av någon eller något för att kunna stå.
  • Flodisen

    www.synonymer.se/&btnS=Hitta+synonymer

    För att ta denna diskusion vidare (om det går bra?)... Vad menas med "byssan lull" i barnvisan?

    "byssan lull koka kitteln full, det kommer tre vandringsmän på vägen

  • Vips

    Å tack då vet jag!
    Ja du, byssan lull kan ju knappast ha med stå att göra
    Men nån annan kanske vet?

  • Urcellen Ellen

    Ja, jag fick höra uttrycket "stå lull" första gången min son gjorde det. Har aldrig hör detta tidigare! Heter sången "byssan lull" jag trodde det var "vyssan lull". Eller är det bara olika varianter? Men vad kan lull stå för hur som helst??

  • AntonEr

    Evert Taube seglade för om masten när han skrev detta, och Byssan = Kabyssen
    Lull = Stiltje, söva,vyssa,stilla sig, osv. Så han omarbetade ju orginalet. Hur som Sången är bra, och ett av våra kulturarv.
    //Sic

  • Johan70
    AntonEr skrev 2017-07-17 09:11:10 följande:

    Evert Taube seglade för om masten när han skrev detta, och Byssan = Kabyssen

    Lull = Stiltje, söva,vyssa,stilla sig, osv. Så han omarbetade ju orginalet. Hur som Sången är bra, och ett av våra kulturarv.

    //Sic


    Texten är väl ändå "Vyssan lull"! Vyssan lull är ju ett gammalt uttryck man använder för att vyssa någon till söms.

    Det känns inte så trovärdigt att Evert Taube skulle ha ändrat vyssan till byssan som någon form av ordlek. Sången har inte någon särskild maritim anknytning annat än i hälften av verserna, samtidigt som "Koka kittelen full" närmast anknyter till den första versen och i den är man definitivt på land, där man lagar mat för att kunna bjuda till tre hårt prövade vandringsmän som kommer på besök.
  • mari123

    Riktigt konstigt att man använder ett så gammaldags ord i en modern bok! Är det dialektalt så är det ännu konstigare om man inte vill sälja "baby-boken" bara hemma på byn.

  • Magical
    Johan70 skrev 2022-01-17 09:55:44 följande:
    Texten är väl ändå "Vyssan lull"! Vyssan lull är ju ett gammalt uttryck man använder för att vyssa någon till söms.

    Det känns inte så trovärdigt att Evert Taube skulle ha ändrat vyssan till byssan som någon form av ordlek. Sången har inte någon särskild maritim anknytning annat än i hälften av verserna, samtidigt som "Koka kittelen full" närmast anknyter till den första versen och i den är man definitivt på land, där man lagar mat för att kunna bjuda till tre hårt prövade vandringsmän som kommer på besök.
    Enligt wikipedia (med många angivna källor på den här punkten, du kan ju läsa dem om du vill) så är det byssan lull 
    sv.wikipedia.org/wiki/Byssan_lull 

    annan källa:
    www.yepstr.com/blog/barnpassning/barnsanger/byssan-lull-en-traditionell-vaggvisa/
  • Johan70

    Magical, Wikipedia har ibland en tendens att feltolka/över- eller undertolka källor. Har du själv läst källorna?

Svar på tråden Vad betyder "står lull"