• Hälleflundran22

Sambo med bonusbarn

Hej,

Jag funderar lite kring hur ni som har sambos som har barn fördelar er ekonomi?

Kör ni gemensam eller delad?

Jag är tillsammans med en man som har ett hemmavarande barn och ett som inte bor hemma.Själv har jag inga barn. Dessutom tjänar mannen betydligt mycket mer än mig.

Vi har ingen preciserad fördelning gällande maten utan handlar lite olika. Just nu är jag sjuk vilket har lett till att mannen handlar mer. Innan jag blev sjuk skötte jag största delen av handlingen. Hyran körde vi 50/50 tills för någon månad sen. Eftersom de är två och jag ensam plus inkomstskillnaden.

Vi ska nu flytta och köpa en heldel nya möbler.Dessa kommer vi dela 50/50. Sedan ska barnet ha massa nytt (soffa osv) vilket jag kan känna att ska jag verkligen lägga pengar på det. Gällande vårt husdjur får jag nämligen betala allt utan att sambon bidrar.

Jag tycker allt detta är så svårt.

Dessutom stör det mig att han la sååå mycket på sitt ex.

Medans hos oss ska vi dela 50/50 alt får jag betala..???????

• Svar på tråden Sambo med bonusbarn
  • Anonym (eee)

Hos oss finns egna barn + bonusbarn. 

Huset köpte vi tillsammans och delar 50/50 på lånen och på gemensamma kostnader (dvs huslån, amorteringar, el, vatten, sophämtning mm. Om vi köper möbler, samma sak). Vi har ett speciellt konto för detta där vi sätter in exakt samma summa (vi tjänat ungefär lika mycket) och då har vi lagt på nån tusenlapp extra så att det finns lite kvar, vilket är bra då vi har husdjur, så finns det lite pengar för deras del. 

Vi betalar för våra egna barn. En av oss har tre barn, en har två. Två barn bor varannan vecka, ett bor heltid och de andra två växlar lite mellan hur de bor, men de bor lite mer här än hos den andra föräldern. 
    Det har gjort att vi helt enkelt tänker oss matkontot i två högar- min och hans och i dessa högar lägger vi oss själva + barnens andelar. Därför betalar vi olika mycket och det känns för oss båda helt rätt att göra så. Den dagen de äldsta börjar flytta hemifrån får vi successivt räkna om matkontot. 

Hans barn har aktiviteter medan mina inte har några, sånt betalar han givetvis för (+ barnens andra förälder). 
    Om någon behöver tex ny säng betalar den som är förälder till det barnet. Vi tänker oss att mycket av det vi köper till dem är sånt de kommer ta med sig vid en flytt så småningom så det känns bara rimligt att den som är förälder står för detta. 

• erimother

Det här är exakt samma situation som vi planerar att ha som ett förslag för oss.
    Jag och min pojkvän är inte sambos/gifta än men om allt går bra så ska han flytta in till mig 1 september.
    Jag har 3 barn varav 1 på heltid och 2 vv och min blivande sambo har 2 på vh.

Vi tänker att han ska köpa in sig i huset och därmed äga 50% (och tar då över nästan hela mitt bolån). Sen delar vi på alla utgifter för huset och mat. Barnens utgifter tar vi separat för ens egna barn och ev framtida besparingar med.

Svar på tråden Sambo med bonusbarn