Så otroligt trött jämt
Är/har någon varit i samma sits?
Jag vet seriöst inte vad jag ska göra. Jag sover så fort jag får chansen. Men blir aaaaaldrig pigg!! Vad ska jag göra?
Jag vet seriöst inte vad jag ska göra. Jag sover så fort jag får chansen. Men blir aaaaaldrig pigg!! Vad ska jag göra?
Har du gjort en sömnutredning?
Jag gjorde en pga sömnapne och att jag verkligen aldrig var utvilad.
Visade sig att jag under natten hade ett andningsuppehåll per minut som varade längre än tio sekunder, detta alltså en gång per minut natten igenom! Syresättningen i blodet låg på låga 80%.
Det kan även bero på depression, sköldkörtelfel m.m.
Boka en tid och få igång en utredning.
Kolla järnvärdet = både hB och ferritin
Är något lågt så kan du höja det och bli otroligt mycket piggare
Har behandlats för depression för tre år sen men det gjorde mig ännu tröttare bara haha och då testade man allting... Ja måste boka igen. Ingen sömnutredning nej har inte gjort det... borde nog göra det. Är inte ledsen eller så men är som att hjärnan inte finns med mig...
Även om jag tränar ibland så hjälper det inte. Blir utmattad av minsta grej!
Orkar inte städa eller någonting jobbigt att gå och handla det känns omöjligt eller duscha. Går och lägger mig klockan 19 varje kväll heeeelt slut! Sover till klockan 2 på natten går upp dricker te diskar sedan går jag och sover igen. Måste egentligen gå upp klockan 6 men klarar nästan inte av det utan tar mig till soffan och kan sova till 10. Klarar inte rent fysiskt av att gå upp typ! Ens för att gå på toaletten. Bara fryser och vill ligga under täcket. Är aldrig pigg. Hjärnan sover. Går jag ut och träffar någon krävs det extremt mycket disciplin för att ta mig dit och hem och ligger mest i deras soffor och småpratar om lätta ämnen. Resten blir typ för svårt att hänga med i. Åker hem sedan och är då så utmattad att jag inte orkar gå ut förrän två dagar senare!! Är 27 men känner mig som 97 .. dricker massa koffein iiingenting hjälper. Sover bort mitt liv ...
Lovar alltid vänner att ringa upp på kvällen men hittar ofta på ursäkter för att ringa senare - för att seriöst ta en tupplur vid klockan 19 men slutar alltid med att jag sover som en slaktad hund typ...
Dra ner på kaffet.
Öka motionen, promenera minst 10 000 steg per dag.
Skippa socker eftermiddag/kväll.
Är du trött på dagen så promenerar du.
Det låter som att du kanske skulle kunna lida av ME/CFS, dvs kronisk trötthetssyndrom. Kontakta din vårdcentral och be om att få en ordentlig utredning. Det skulle även kunna vara depressionen som uttrycker sig på annat vis än just att man känner sig ledsen, det är inget ovanligt i det.
Men menar du att du gått och varit så här trött i tre år? Blev du ?frisk? från depressionen eller vad hände då du skriver att du ?behandlades? för det? Hur klarar du av din vardag? Är du sjukskriven eller hur klarar du av skola/jobb? Om du är sjukskriven, vad säger läkaren och vad är du sjukskriven för?
Kontakta vc. Det låter inte som vanlig "ät mycket grönsaker och träna mer" - trötthet, utan något medicinskt.
Har du kollat järnvärdet? Allergi? Både lågt järnvärde och tex pollenallergi kan göra en helt utslagen.
alla järnvärden?
Inte bara hB
Ett vanligt symptom på allergi är trötthet, inte så många som vet om det. Det beror också lite på vad det är du är allergisk mot. Men långt ifrån all allergi innebär snuva.
Har du haft en fästing innan allt detta började? Borrelia kan ge svår trötthet, hjärndimma och koncentrationssvårigheter. Jag gissar på att du har en tyst inflammation i hjärnan som orsakar det här. Ev. från bakterieinfektion. Det kan orsaka ME/CFS, dvs trötthetssyndrom.
Har du haft en fästing innan allt detta började? Borrelia kan ge svår trötthet, hjärndimma och koncentrationssvårigheter. Jag gissar på att du har en tyst inflammation i hjärnan som orsakar det här. Ev. från bakterieinfektion. Det kan orsaka ME/CFS, dvs trötthetssyndrom.
Jag kände mig också väldigt trött och har gjort länge. Visade sig vara celiaki. Nu mår jag mycket bättre!
Kontakta VC
Åh jag känner exakt samma!
Är alltid trött och blir aldrig pigg hur mycket jag än sover.
Är bara 21 år (snart 22) och hatar att ha det såhär, känner mig som en pensionär.
Även min man påpekar hela tiden att detta inte är normalt.