• Hyllemor

    6-åring som senaste veckan plötsligt har kissat på sig dagligen

    Jag har en 6-åring som den senaste veckan har kissat på sig dagligen.  Det började två dagar innan sista dagen på förskolan (han ska vara ledig hela sommaren fram till skolstart) och innan dess har han inte kissat på sig på över två år, så vi tänkte att det kanske berodde på nervositet kring att det var de sista två dagarna på förskolan, men sedan har det fortsatt i helgen och även idag när vi var på en lekplats. Han skäms jättemycket och vill helst inte säga till när det händer.


    Nu ikväll hoppade katten upp i hans säng och började nosa där (katten brukar inte vara i hans rum) och då viskade vår pojke att han hade kissat i sängen, men ville inte berätta om det hade hänt i natt eller under förmiddagen då han låg i sängen och tittade på film.


    Är det någon annan som har varit med om något liknande? Att en 6-åring plötsligt dagligen har börjat kissa på sig? Vi funderar över om det kan vara urinvägsinfektion, men han säger att han inte har ont när han kissar. Kan man ha urinvägsinfektion utan att ha ont?

  • Svar på tråden 6-åring som senaste veckan plötsligt har kissat på sig dagligen
  • Anonym (Läkare)

    Skulle ta barnet till läkare.

    Vad säger han när du frågar om han blir kiasnödig?

    Att kissa på sig på natten och skämmas är en sak men om man plötsligt kissar på sig fler gånger i den åldern utan att vara sjuk skulle jag ta som att något är fel.

    Det kan vara psykiskt eller fysiskt. Oavsett vad skulle jag kontakta en läkare för att utesluta så det inte är något knasigt.

    Och prata med barnet. Har själv en 6-åring som varit torr sen han var 2. Skulle inte bli orolig om det hände en gång pga psykiskt streS kanske. Men fler ggr hade oroat mig.

  • lövet2

    En av mina gjorde så i den åldern. Hade varit torr sedan hon var 2 år, och så plötsligt kissade hon på sig varje dag. Det var UVI, och nej, hon hade inte ont.

  • Hyllemor
    Anonym (Läkare) skrev 2020-06-08 20:13:15 följande:

    Skulle ta barnet till läkare.

    Vad säger han när du frågar om han blir kiasnödig?


    Det enda han säger själv är att han tycker att han är kissnödig ofta, men jag vet faktiskt inte om han kissar oftare än vanligt. Däremot springer han till toaletten, vilket han inte har gjort förut.
    lövet2 skrev 2020-06-08 20:15:46 följande:

    En av mina gjorde så i den åldern. Hade varit torr sedan hon var 2 år, och så plötsligt kissade hon på sig varje dag. Det var UVI, och nej, hon hade inte ont.


    Då är det säkert UVI här med. Jag får ta honom till en läkare.


    Tack för era svar!

  • Anonym (Ep)

    1 Urinvägsinfektion

    2 Diabetes

    3 Epilepsi

    Alla kan orsaka plötslig inkontinens hos barn som är torra sedan länge. Vi testade vår 5 åring för 1 och 2, ett halvår senare stod det klart att det var 3.

  • Anonym (Myran)

    Hur är avföringen? Kan vara förstoppning också. Min dotter har problem med det Och vi första tecknet är just att hon kissat på sig.

  • Hyllemor
    Anonym (Myran) skrev 2020-06-08 20:40:09 följande:

    Hur är avföringen? Kan vara förstoppning också. Min dotter har problem med det Och vi första tecknet är just att hon kissat på sig.


    Nej, det är inga problem med avföringen.
Svar på tråden 6-åring som senaste veckan plötsligt har kissat på sig dagligen