• Mon 8 Jun 2020 19:27
    1338 visningar
    14 svar
    14
    1338

    Stuga bredvid ladugård?

    Börjar bli sugen på att andas lite frisk luft så här i coronatider och har nu sett ett litet hus som ligger fint. Enda kruxet är att det verkar ligga bredvid en ladugård, förmodligen med kor. 

    Ni som har erfarenhet - luktar det mycket om man bor bredvid en bondgård/ladugård? Vad ska man tänka på? Låter det mycket? Fördelar? Nackdelar? Jag älskar djur men är generellt ganska lukt- och ljuskänslig... köper jag på landet så vill jag att det ska vara tyst, lugnt och ganska doftfritt :).

    Ni som har erfarenhet - dela gärna med er. Tack på förhand :)

  • Svar på tråden Stuga bredvid ladugård?
  • Anonym
    Mon 8 Jun 2020 20:09
    #1
    +3

    Doften är nog inte det värsta, nötkreatur luktar inte så mycket. Däremot flugor i miljoner.....

  • Anonym (Ghj)
    Mon 8 Jun 2020 20:15
    #2
    +1

    Kan du inte dit och provlukta? Jag älskar doften av lagård, men är också uppväxt på bondgård.

  • Mon 8 Jun 2020 20:48
    #3
    +1

    Troligen är inga djur i ladugården nu (lite beroende på djurhållning/inriktning etc) så störningarna lär vara större övriga årstider. Nu går de flesta ute.

    Ja det kan både låta och lukta. Inte direkt illa men märks gör det ju. Det är ju dessutom en arbetsplats.

    Så tja, det beror väl på vad man är ute efter och vad som definieras som lugnt.

    Men "verkar ligga bredvid en ladugård" säger ju inte så mycket. Det kan ju vara alltifrån stordrift till att de inte har några djur alls. Har du varit där och tittat?

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 8 Jun 2020 20:50
    #4
    +1

    När jag var barn bodde vi på en gård, bostadshuset fanns ett stenkast från ladugården och även om man var ute på gårdsplanen så luktade det aldrig av korna. Enda gången man kände var om man gick in där (så klart) eller om man höll sig i närheten av hagen.

  • Anonym (Bzzzz­)
    Mon 8 Jun 2020 21:05
    #5
    +1

    Flugor.

  • Wed 10 Jun 2020 15:33
    #6
    Anonym (Ghj) skrev 2020-06-08 20:15:34 följande:

    Kan du inte dit och provlukta? Jag älskar doften av lagård, men är också uppväxt på bondgård.


    Ja, det kan vara en bra idé. Svårt att veta annars. Luktar det annorlunda olika årstider, beroende på när kossorna är på bete eller i själva ladugården?
  • Wed 10 Jun 2020 15:37
    #7
    Jemp skrev 2020-06-08 20:48:56 följande:

    Troligen är inga djur i ladugården nu (lite beroende på djurhållning/inriktning etc) så störningarna lär vara större övriga årstider. Nu går de flesta ute.

    Ja det kan både låta och lukta. Inte direkt illa men märks gör det ju. Det är ju dessutom en arbetsplats.

    Så tja, det beror väl på vad man är ute efter och vad som definieras som lugnt.

    Men "verkar ligga bredvid en ladugård" säger ju inte så mycket. Det kan ju vara alltifrån stordrift till att de inte har några djur alls. Har du varit där och tittat?


    Jag tror det kanske är ett 20-tal kor, lada ca 50 m från tomt och kohagar runt omkring :)
  • Steven­Diese
    Wed 10 Jun 2020 15:51
    #8
    +1

    Det kommer ju lukta när de kör med gödselspridare på åkrarna men det är bara några dagar om året det sker.

    Snacka med bonden!

  • Anonym (Bambi­no)
    Wed 10 Jun 2020 16:10
    #9
    +1

    Håller med om gödsel och flugor.Kor kan råma mycket,ofta,tidigt och högt.Bönderna kör sina maskiner tidigt som sent och har du otur står en hötork och brummar sommartid många av dygnets timmar.Är det mjölkkor kommer mjölkbilen och hämtar mjölk udda tider på dygnet ibland.För mig är boende på landet ändå att föredra men jag skulle inte köpa ett hus precis bredvid en lada/kohage/stor bondgård.Du kanske kan hitta något hus ett stenkast bort?Lycka till!

  • Mon 15 Jun 2020 23:38
    #10
    +1
    Anonym (Bambino) skrev 2020-06-10 16:10:48 följande:

    Håller med om gödsel och flugor.Kor kan råma mycket,ofta,tidigt och högt.Bönderna kör sina maskiner tidigt som sent och har du otur står en hötork och brummar sommartid många av dygnets timmar.Är det mjölkkor kommer mjölkbilen och hämtar mjölk udda tider på dygnet ibland.För mig är boende på landet ändå att föredra men jag skulle inte köpa ett hus precis bredvid en lada/kohage/stor bondgård.Du kanske kan hitta något hus ett stenkast bort?Lycka till!


    Jag beslutade mig för att låta huset bero. Helt enkelt för att om jag skulle köpa det och börja störa mig på det så har jag inte rätt att klaga. Bonden var där först :)
  • Mon 15 Jun 2020 23:38
    #11
    Anonym (Bambino) skrev 2020-06-10 16:10:48 följande:

    Håller med om gödsel och flugor.Kor kan råma mycket,ofta,tidigt och högt.Bönderna kör sina maskiner tidigt som sent och har du otur står en hötork och brummar sommartid många av dygnets timmar.Är det mjölkkor kommer mjölkbilen och hämtar mjölk udda tider på dygnet ibland.För mig är boende på landet ändå att föredra men jag skulle inte köpa ett hus precis bredvid en lada/kohage/stor bondgård.Du kanske kan hitta något hus ett stenkast bort?Lycka till!


    Jag beslutade mig för att låta huset bero. Helt enkelt för att om jag skulle köpa det och börja störa mig på det så har jag inte rätt att klaga. Bonden var där först :)
  • Mon 15 Jun 2020 23:38
    #12
    Anonym (Bambino) skrev 2020-06-10 16:10:48 följande:

    Håller med om gödsel och flugor.Kor kan råma mycket,ofta,tidigt och högt.Bönderna kör sina maskiner tidigt som sent och har du otur står en hötork och brummar sommartid många av dygnets timmar.Är det mjölkkor kommer mjölkbilen och hämtar mjölk udda tider på dygnet ibland.För mig är boende på landet ändå att föredra men jag skulle inte köpa ett hus precis bredvid en lada/kohage/stor bondgård.Du kanske kan hitta något hus ett stenkast bort?Lycka till!


    Jag beslutade mig för att låta huset bero. Helt enkelt för att om jag skulle köpa det och börja störa mig på det så har jag inte rätt att klaga. Bonden var där först :)
  • Anonym (Härli­gt)
    Tue 16 Jun 2020 00:03
    #13

    Vilken fantastisk människa du verkar vara som tänker att bonden var där först! Heja! Det är man inte alltid bortskämd med numera. 

    Känner några med gård, utan de senaste 15 åren, men möjligheten finns ju, vilket grannarna med det nybyggda huset såg alldeles förskräckta ut över! *suckar djupt* De skrev till och med på papper, men visste tydligen inte om det. *tar mig för pannan*

    Nu blev de dock inte kvar där så många år, och nuvarande ägare av grannhuset är helt med på noterna och vet att det skulle kunna ändra sig i framtiden. 

  • Tue 16 Jun 2020 22:34
    #14

    Problemet med ladugårdar med djur i är att när de går ute och det är sommar, och dom skiter, blir det fantastiskt mycket flugor som kommer in överallt. Normalt sett när det inte är sommar och de bara går inne i lösdrift eller om de har en liten rastgård utanför eller större så brukar flugor inte vara ett problem. Lukten ska inte heller vara ett problem om det är ordentligt med strö under dom och det gödslas ut i tid. Jag har bott bredvid djur mest hela livet och på den erfarenheten viktar jag mitt svar. Skrattande

    Har du husdjur bör du också ta i beräkningarna att de kan komma hem efter att rullat sig i en stor fin koskit. 

Svar på tråden Stuga bredvid ladugård?