• Anonym (Mia)

Hon valde att lämna, hur går jag vidare?

Jag känner igen mig i mycket det du skriver. Mitt första råd är att få ut dina tankar. När jag var i din sits så pratade jag ibland med mina vänner men gjorde också mycket inlägga här. Bara för att få ut mina tankar, få stöttande råd eller höra om nån som också gick igenom samma eller som hade gjort det. Det gav en tröst å jag känd mig inte lika ensam.

Jag började dejta direkt efter att mitt förhållande tog slut. Men jag insåg att det gjorde bara att jag mådde sämre och saknade honom mer. Jag pluggade då och var ofta ensam med mina tankar. Det är inte bra. Jag gick ofta promenader och då lättade det lite men så fort jag kom hem så kom dysterheten tillbaka. Värst var kvällen och morgonen. Innan jag skulle somna kunde tankarna komma. När jag vaknade kändes allt så meningslöst, varför ens gå upp?

Min vändning kom efter att jag såg ett youtube klipp. Var som att jag vaknade upp. Jag blev inte helt fri men jag insåg vad jag behövde göra för att bli det.

1. Slå bort tankarna när dem dyker upp. Lär hjärnan att tänka på något annat.

2. Gör något som du mår bra av, mitt fall va det att träna.

3. Acceptera att det tar tid, men inte för lång tid.

4. Jobba på dig själv, fokusera på dig själv.

5. Minimera kontakten. Ni måste ha kontakt iom barnen men begränsa den enbart till viktiga saker om barnen.

6.skriv inlägg här, prata med någon. Vän eller professionell.

7. Dejta inte! Lär dig att tycka om att vara själv först.

För mig har det gått ett och ett halvt år. Visst kan det fortfarande stickas lite om jag tänker på honom och hans nya. Men jag är fri och i en ny relation med en bättre kille.

Svar på tråden Hon valde att lämna, hur går jag vidare?