• Anonym (Hmm...)

    Sjukförsäkring utan hälsodeklaration?

    Vet någon om det finns sjukförsäkringar som går att teckna utan krav på hälsodeklaration? Alltså sådana som täcker inkomstbortfall vid en eventuell längre sjukskrivning?

  • Svar på tråden Sjukförsäkring utan hälsodeklaration?
  • Anonym (nej)

    Nej, alla har en klausul som skriver att om du blir sjuk med en sjukdom som du haft innan så får du ingen ersättning, dom kollar dina sjukjournaler.

  • Anonym (Hmm...)

    Facket krävde hälsodeklaration.

    Jag är okej att de kollar vid behov men jag vill inte lämna ut information i förväg innan något hänt. Detta för att jag ju då lämnar ut en hel journalhistorik redan nu liksom vilket jag drar mig för.

  • Anonym (Hmm...)
    Långbenopluto skrev 2020-06-09 11:26:36 följande:

    Men varför vill du inte fylla i en hälsodeklaration då?


    Allt står ju inte i en journal, om man inte sökt hos sjukvården för det?
  • Anonym (smulan)

    Jag fick teckna en sjukförsäkring utan hälsodeklaration via mitt fackförbund. Den billigaste ingick utan hälsodeklaration som erbjudande för nya fackmedlemmar. Skulle varit tvungen att lämna in hälsodeklaration för att utöka försäkringen. Ville inte det eftersom jag har ADHD och inte vill att försäkringsbolaget känner till det i onödan. Skulle säkert inte ens fått igenom pga ADHD:n.

  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (smulan) skrev 2020-06-09 12:07:26 följande:

    Jag fick teckna en sjukförsäkring utan hälsodeklaration via mitt fackförbund. Den billigaste ingick utan hälsodeklaration som erbjudande för nya fackmedlemmar. Skulle varit tvungen att lämna in hälsodeklaration för att utöka försäkringen. Ville inte det eftersom jag har ADHD och inte vill att försäkringsbolaget känner till det i onödan. Skulle säkert inte ens fått igenom pga ADHD:n.


    Jag funderar också på sådana saker, just att det kan bli en bedömning när man ansöker men en annan vid en ersättningsfråga. Vad skönt att ha ett fackförbund med en sådan försäkring kopplad till sig...
  • Anonym (Micke)

    På mitt jobb tidigare hade vi Handelsbaken sjukförsäkring och det var en
    4 sidor lång redogörelse av mitt liv från födseln till idag.

    Vi bytte till ett annat bolag ( Movestic ) och fick svara på 4 frågor typ
    är jag frisk ?  Har jag något handikapp ?  Mediciner ?

    Vilken skilnad !

Svar på tråden Sjukförsäkring utan hälsodeklaration?