• Tue 9 Jun 2020 16:11
    654 visningar
    4 svar
    4
    654

    Värderingar å traditioner

    Vilka traditioner å värderingar skulle du ta me dig om du skulle flytta till ett annat land?

  • Svar på tråden Värderingar å traditioner
  • Tue 9 Jun 2020 16:15
    #1

    Eftersom jag flyttat till andra länder ett antal gånger, och samlat på mig både värderingar och traditioner från flera av de länderna, så blir väl svaret "de jag gillar och trivs med, som är viktiga för mig".


    I have a growing lack of disgust for you
  • Tue 9 Jun 2020 16:22
    #2
    Hooneyy skrev 2020-06-09 16:11:56 följande:

    Vilka traditioner å värderingar skulle du ta me dig om du skulle flytta till ett annat land?


    De flesta, värderingar ändras inte över en dag och traditioner skulle jag försöka behålla de som är praktisk genomförbara. Surströmming lär bli svårt och stor nyårsfest med släkten också.

    Sen få man anpassa till lokala regler och sedvänjor, när jag bodde i USA firade jag tex 4 juli. Jag har även bott i länder med betydligt liberalare regler och attityder till alkohol och bilkörning än vi har i Sverige. Bara därför började jag inte köra bil efter några öl. Däremot gör jag inget som är olagligt landet jag bor men lagligt i Sverige.

    Vad jag lärt mig när jag bott utomlands är att det finns andra sätt att göra saker än i Sverige, en del bättre, en del sämre och en del funkar där men inte här.

     


  • Steven­Diese
    Tue 9 Jun 2020 23:06
    #3

    Jag skulle nog köa som vanligt. Åtminstone under en övergångsperiod. Annars tänker jag att man blir som man umgås så hamnar jag inte i nån svensk koloni så tar man väl efter de rutiner som finns.

    Fast midsommar lär jag ju fira ändå. Och jul om barnen är med.

  • Wed 10 Jun 2020 00:27
    #4

    Jag har bott många år i USA, längst i Los Angeles, Kalifornien. Och de enda traditionerna jag tog med mig var att dricka mjölk till maten istället för cola eller öl och att äta potatis i kokt form eller som potatisgratäng istället för denna förbannade pommes eller bakade potatis som stod mig upp i halsen efter bara några veckor efter jag anlänt till New York City.

    Det blev en lång mening utan komma, men skit samma.  Cool


    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
Svar på tråden Värderingar å traditioner