• erimother

    Han ska flytta in till mig - mitt hus

    Hej,
    Jag och min pojkvän har nu bestämt oss att bli sambo till hösten och gifta oss till julen.
    Han har sedan tidigare ett stort privatlån och har därmed inga möjligheter att köpa in sig i mitt hus vilket jag ändå inte hade velat eftersom OM det inte kommer att fungera mellan oss så vill jag inte gå igenom en massa bodelning, tvister, utköp (med troligtvis förhöjt värde) och risk med ett NEJ till ett nytt högt(re)bolån.
    Idag har jag en inneboende som betalar 5000kr inkl. allt, för att ha råd att täcka alla mina utgifter. Inneboenden kommer såklart "ersättas" av min sambo/man framöver. Fördelen med sambon är att han endast har tillgång till ett litet sovrum, egen badrum och egen kokvrå dessutom är han typ aldrig hemma (och inga egna barn)
    Jag har 3 barn och han har 2 barn och vi har kommit överens om att vi INTE ska ha gemensamma barn och därmed vill jag "ärva" huset till mina barn.
    VI har flera förslag på lösningar och hoppas på få fler förslag här:
    1. ska han flytta in som inneboende? Risken är utanförskapskänsla och inget ansvar...
    2. Köpa in sig i halva huset? Då tar han över mitt bolån typ helt, i eget namn. Nackdelen är då hur "ärvs" huset för våra 5 barn??
    3. öppen för fler förslag...

  • Svar på tråden Han ska flytta in till mig - mitt hus
  • möjligt

    När han flyttar in så får han ingen rätt till huset vid en eventuell seperation då det inte inköptes för gemensamt bruk. Sambos ärver inte heller varandra så huset kommer att gå till dina barn.

    När ni gifter er kan ni skriva ett äktenskapsförord på att huset är din enskilda egendom och det ingår då inte i en eventuell bodelning.

    Har ni ett äktenskapsförord på att huset är enskild egendom så kommer det även att ärvas till dina barn utan att först bodelas med din make.

  • BeautifulLiz

    Blanda inte in honom i ägandet av huset. Gifter ni er, skriv äktenskapsförord.

    Man bör alltid gardera sig inför framtiden.

  • erimother

    Hur blir det då med min man och hans barn? Blir han bostadslös? Och kan istället mina barns pappa ta barnens arv och bosätta sig där om barnen fortfarande är omyndiga?

  • möjligt
    erimother skrev 2020-06-09 21:04:19 följande:

    Hur blir det då med min man och hans barn? Blir han bostadslös? Och kan istället mina barns pappa ta barnens arv och bosätta sig där om barnen fortfarande är omyndiga?


    Det är en lite väg fråga, i vilken situation? Om du dör?

    Eller om du dör när dina barn är små?

    Om ni separerar så blir ju han och hans barn uppenbarligen utan bostad
  • erimother
    BeautifulLiz skrev 2020-06-09 21:03:42 följande:

    Blanda inte in honom i ägandet av huset. Gifter ni er, skriv äktenskapsförord.

    Man bör alltid gardera sig inför framtiden.


    samtidigt skulle det kännas skönt att han köper sig på 50% och jag lever gratis...men hur skulle arvet se ut då för våra barn???
  • erimother
    möjligt skrev 2020-06-09 21:08:45 följande:
    Det är en lite väg fråga, i vilken situation? Om du dör?

    Eller om du dör när dina barn är små?

    Om ni separerar så blir ju han och hans barn uppenbarligen utan bostad
    jag tänkte om jag dör medans vi lever tillsammans och barnen är omyndiga?
  • möjligt
    erimother skrev 2020-06-09 21:11:02 följande:

    samtidigt skulle det kännas skönt att han köper sig på 50% och jag lever gratis...men hur skulle arvet se ut då för våra barn???


    Det beror helt på vilka papper ni skriver.

    Börja med att sätta dig ned själv och fundera ut vilka situationer som finns tex separation, hans död, din död etc och skriv ned vad du skulle vilja skulle hända i de olika fallen. Snacka sedan ihop dig med mannen och besök en jurist, det mesta går att reglera med olika papper
  • möjligt
    erimother skrev 2020-06-09 21:12:22 följande:

    jag tänkte om jag dör medans vi lever tillsammans och barnen är omyndiga?


    Hänvisar till mitt senaste inlägg, fundera ut vad DU vill ska ske
  • Finansen7
    erimother skrev 2020-06-09 21:11:02 följande:

    samtidigt skulle det kännas skönt att han köper sig på 50% och jag lever gratis...men hur skulle arvet se ut då för våra barn???


    Gå till en riktig familjejurist.
  • MeandHim

    Han kan väl betala en rimlig hyra och sen delar ni på andra räkningar. Du står som ägare för huset och betalar själv på lånet.

  • Steven01
    BeautifulLiz skrev 2020-06-09 21:03:42 följande:

    Blanda inte in honom i ägandet av huset. Gifter ni er, skriv äktenskapsförord.

    Man bör alltid gardera sig inför framtiden.


    Tank om en man hade skrivit så herre jävlar vilket liv det skulle bli här då!!
  • Finansen7
    Steven01 skrev 2020-06-09 21:25:00 följande:

    Tank om en man hade skrivit så herre jävlar vilket liv det skulle bli här då!!


    Precis vad jag tänkte...
  • möjligt
    Steven01 skrev 2020-06-09 21:25:00 följande:

    Tank om en man hade skrivit så herre jävlar vilket liv det skulle bli här då!!


    Testa

    Tror inte svaren blivit så annorlunda om mannen bett om råd och situationen varit densamma dvs. båda hade stora särkullsbarn och de var i mogen ålder och gemensamma barn inte relevant
  • Finansen7
    möjligt skrev 2020-06-09 21:32:28 följande:

    Testa

    Tror inte svaren blivit så annorlunda om mannen bett om råd och situationen varit densamma dvs. båda hade stora särkullsbarn och de var i mogen ålder och gemensamma barn inte relevant


    Sant.
  • BeautifulLiz
    Steven01 skrev 2020-06-09 21:25:00 följande:
    Tank om en man hade skrivit så herre jävlar vilket liv det skulle bli här då!!
    Fast jag hade givit samma råd till en man, 
  • annabellelee

    Oavsett kön, tycker jag att antingen får partnern köpa in sig (och ta del av eventuell vinst) eller också avsätt sparande i personens namn.

    I ditt fall, om du vill spara huset till dina barn, är det bästa att avsätta sparande, lika mycket som du betalar på räntor och amortering (som han då inte betalar, och som är en slags sparande för dig) sätter ni in på sparkonto till honom, som han får ut vid ev. separation. Allt detta, att huset är ditt, att kontot är hans bör skrivas ner av jurist.

  • AnnaSthlm

    Han behöver inte köpa sig in i huset. Dock behöver du för relationens skull fundera på om du vill känna dig som hyresvärd eller familjemedlem där det också är hans bostad.

    Jag skulle sikta på att komma överens om boendekostnaden som ni delar på. Det bör vara exempelvis halva räntekostnaden. Jag skulle komma överens om att skaffa ett separat boendekonto (kostar inget) dit ni överför samma belopp varje månad. Från det konto dras räntan, sophämtningen och alla löpande kostnader. Blir det pengar över går de till era resor mm. Ökar räntan eller andra kostnader ökar er inbetalning. Det här skulle bidra till att boendet känns mer gemensamt och mana till ett gemensamt ekonomiskt ansvar än om han hade överfört en "hyra" till ditt personliga konto varje månad. Känn efter.

    Som flera redan har skrivit, upprätta ett samboavtal och sedan äktenskapsförord. Det är viktigt att ni båda känner att det finns en rättvisa i er bostadssituation.

    Den stora frågan är diverse underhållskostnader som ett husägande medför. När diskmaskinen behöver bytas ut? Nör taket läcker? När trädgården sköts om? När badrummet behöver renoveras?

    Kortsiktiga bruksföremål bör ni dela på enligt min åsikt. Så tvättmaskinen och taklagningen hamnar där.

    Mer långsiktiga värdeökande kostnader, eg badrumarenovering, behöver ni hitta en lösning. Å ena sidan är det du som äger huset och får ut värdet vid ev separation, å andra sidan skulle han och hans barn använda och sluta på de nya faciliteterna helt gratis, vilket inte är fair i en familj heller.

    Så fundera tillsammans och dokumentera det som behövs.

Svar på tråden Han ska flytta in till mig - mitt hus