• Frihet02

    Äktenskap i kris - på väg mot separation

    Hej.

    Behöver skriva av mig lite samt få eventuella reflektioner ifrån andra som varit i liknande situation.

    Har en relation med min fru sedan drygt 20 år tillbaka. Båda runt 40 och barn från 2-8 år.

    På senare tid har det krisat rejält mellan mig och svärföräldrarna. Går inte in på detaljer men det är så pass att jag sagt att jag inte vill träffa dem igen. Orsaken är ett helt sinnessjukt beteende från deras sida och de har verkligen problem med det sociala spelet. Till saken hör att två av min frus syskon (i en skara av 4) sedan tre år tillbaka sagt upp bekantskapen med föräldrarna av samma anledning, hur de och deras familjer blivit behandlade,

    Problemet är att min fru ser inte detta och tar dem jämt i försvar vilket för mig är samma som att hon har delar deras sjuka värderingar.

    Detta har lett till en enorm konflikt mellan oss och jag har analyserat vårt förhållande på djupet. Vi har flera grundläggande värderingar där vi står rätt långt ifrån varandra och där det blivit tydligare med åren.

    Det var många år sedan jag faktiskt älskade min fru och ganska lång tid tillbaka har jag känt mig likgiltigt inför om hon skulle träffa någon annan.

    Jag har även de senaste åren vid flera tillfällen känt att jag skulle må bättre som singel med barnen varannnan vecka men de tankarna har skiftat fram och tillbaka, till saken hör att jag brukar känna lika mycket eller större glädje när jag gör aktiviteter antingen själv, eller själv med barnen eller med vänner än när min fru är med. Hon är däremot sådan att ALLT ska alltid göras med hela familjen och brukar bli sur när jag vill umgås själv med vänner,

    Vi har diskuterat skilsmässa men jag är osäker och hon vill inte skiljas och alltså lägger hon bollen på mig att ta beslut. Och så är det väl för det mesta, att en vill och inte den andra.

    Jag funderar mycket på om det ens är lönt att försöka reparera relationen, det är så många viktiga byggstenar som saknas (från min sida). Kärlek, passion, längtan, förståelse och nu på senare även respekt och tillit.

    Ska man likställa med att köpa hus så känns det ju ok om man får lägga om taket eller byta köket ifall allt annat är ok, men i det här fallet är det mesta av stommen rutten och jag funderar på om det inte är bättre att bygga ett nytt hus (annan partner) istället för att lägga tid på att reparera med risk att det blir lika dåligt.

  • Svar på tråden Äktenskap i kris - på väg mot separation
  • Anonym (Uppehåll)

    Kan ni ta ett uppehåll kanske o testa på att vara ifrån varandra? Då kanske du kommer met till insikt vad du vill göra..

  • Dexter dot com

    Tycker också att ni bör ta en paus och vara ifrån varandra några månader för att hinna känna efter, se hur logistiken med barnen fungerar mm innan ni tar ett beslut om skilsmässa. Enklast är att skaffa ett nytt boende där ni som föräldrar bor varannan vecka och barnen bor kvar i ert nuvarande hem.

  • Anonym (Tyra)

    Jag tycker att du ska lyssna på Kropp & Själ i Sveriges radio som sändes igår. Det finns som podd lite här och var. Det handlar just om när kärleken tar slut men det jag tänker på när jag läser ditt inlägg är att man också har ett ansvar.
    Man behöver vara tydlig med vad som är på väg att hända så att det inte kommer som en kalldusch för den andre. Särskilt när man har levt tillsammans länge.
    Du gör såklart som du vill och det verkar absolut som att du har tagit upp detta innan.
    Men det kanske inte är helt fel att gå och prata med någon som kan hjälpa dig att få ur dig hur du känner och vad det gör med dina känslor när din fru handlar som hon gör. Min erfarenhet är att när man sitter själva i hemmets vrå och ska prata om sånt som är svårt så drar det iväg i känslor och så, och då är det svårt att få fram budskapet så att säga.

  • Frihet02

    Till båda er som skrev om uppehåll. Har ni provat det? För min del känns det inte som en väg framåt eftersom man inte kommer kunna lösa några av relationens problem om man är ifrån varandra. Och då kommer man sen tillbaka till en relation som är lika dålig som när man tog paus. Jag tvekar inte en sekund över att jag skulle må mycket bättre ensam än i relationen som den är här och nu.


    Dexter dot com skrev 2020-06-10 06:20:17 följande:

    Tycker också att ni bör ta en paus och vara ifrån varandra några månader för att hinna känna efter, se hur logistiken med barnen fungerar mm innan ni tar ett beslut om skilsmässa. Enklast är att skaffa ett nytt boende där ni som föräldrar bor varannan vecka och barnen bor kvar i ert nuvarande hem.


  • Frihet02

    Lyssnade igenom detta nu. Men i denna relation är det så mycket mer än kärleken som tagit slut. Det är som sagt även respekt och tillit.

    Ska jag vara ärlig blev jag mest irriterad över programmet när de enträget hävdar att det är det moderna samhället och behovet av kickar och regnbågsskimmrande förälskelse som gör att människor skiljer sig mer idag. Inte ett ord med reflektion att det förr knappt var möjligt för en kvinna att skilja sig på grund av att hon inte kunde klara sig själv ekonomiskt samt att det fanns en betydligt starkare stigmatisering av skilsmässor för många år sen. Kanske höll människor ihop för lätt i relationer som inte var bra för dem förr?


    Anonym (Tyra) skrev 2020-06-10 08:23:42 följande:

    Jag tycker att du ska lyssna på Kropp & Själ i Sveriges radio som sändes igår. Det finns som podd lite här och var. Det handlar just om när kärleken tar slut men det jag tänker på när jag läser ditt inlägg är att man också har ett ansvar.

    Man behöver vara tydlig med vad som är på väg att hända så att det inte kommer som en kalldusch för den andre. Särskilt när man har levt tillsammans länge.

    Du gör såklart som du vill och det verkar absolut som att du har tagit upp detta innan.

    Men det kanske inte är helt fel att gå och prata med någon som kan hjälpa dig att få ur dig hur du känner och vad det gör med dina känslor när din fru handlar som hon gör. Min erfarenhet är att när man sitter själva i hemmets vrå och ska prata om sånt som är svårt så drar det iväg i känslor och så, och då är det svårt att få fram budskapet så att säga.


  • annabellelee

    Alltså, du låter ju helt säker på att du vill skiljas. Vad finns det för skäl för dig att stanna med din fru?

  • Dexter dot com
    Frihet02 skrev 2020-06-10 15:29:12 följande:

    Till båda er som skrev om uppehåll. Har ni provat det? För min del känns det inte som en väg framåt eftersom man inte kommer kunna lösa några av relationens problem om man är ifrån varandra. Och då kommer man sen tillbaka till en relation som är lika dålig som när man tog paus. Jag tvekar inte en sekund över att jag skulle må mycket bättre ensam än i relationen som den är här och nu.


    Problemen ska inte lösas under pausen utan du ska få fundera i lugn och ro på hur du vill ha det i framtiden innan du tar ett stort beslut. När man lever inpå varandra och är irriterad är det svårt att se tex fördelarna med sin partner . Du kanske kommer sakna henne eller inte sakna henne alls, du kanske älskar ensamheten eller upptäcker att er tvåsamhet är bättre osv.

    Jag behövde en paus i min relation och upptäckte då att jag faktiskt uppskattade och älskade honom när jag kom ifrån tjafset och vardagen. Vi lever fortfarande tillsammans men som särbo vilket passar oss utmärkt.
  • Physalis

    Jag gissar utifrån din text att du tänkt en hel del på hur det skulle kännas att lämna, men har du tänkt hur det skulle kännas om du stannade kvar? Skulle ni försöka satsa ordentligt? Reparera och hitta kärleken? Eller skulle ni fortsätta exakt som ni gör nu?


    Korrekturläser som en kratta
  • sextiotalist
    Dexter dot com skrev 2020-06-10 19:06:05 följande:

    Problemen ska inte lösas under pausen utan du ska få fundera i lugn och ro på hur du vill ha det i framtiden innan du tar ett stort beslut. När man lever inpå varandra och är irriterad är det svårt att se tex fördelarna med sin partner . Du kanske kommer sakna henne eller inte sakna henne alls, du kanske älskar ensamheten eller upptäcker att er tvåsamhet är bättre osv.

    Jag behövde en paus i min relation och upptäckte då att jag faktiskt uppskattade och älskade honom när jag kom ifrån tjafset och vardagen. Vi lever fortfarande tillsammans men som särbo vilket passar oss utmärkt.


    Det verkar som det ts beskriver är långt ifrån vardagstjafs. Skulle nog beskriva det som psykisk misshandel.
  • mamaleona

    "Det var många år sedan jag faktiskt älskade min fru och..." DÄR sa du meningen med varför jag tror ni mår bättre att separera. Varför fortsätta utan kärlek, varför visa barnen ett liv utan kärlek, beröring mm? Varför inte se sig själv värd att må bra? Mycket tankar o funderingar. Been there, done that. Det krävs mod att våga ta steget. Men plötsligt bara är man där, den dagen när man vågar, o tar beslutet, o säger orden. Sen börjar det rulla på, och lätta. Lovar. Efter 18år tillsammans, o 2år funderingar, skildes vi för 4år sedan. Dottern då 12. Hon varit vv. Vilken skön känsla när jag bodde själv, inte ångrat en gång. Fast det var jag som valde, o sa orden, tror jahg även x är nöjd med beslutet. Lycka till. O i fortsättningen - låt ALDRIG ert illamående gå ut över barnen.!! Aldrig.

  • Anonym (Tyra)
    Frihet02 skrev 2020-06-10 15:33:32 följande:

    Lyssnade igenom detta nu. Men i denna relation är det så mycket mer än kärleken som tagit slut. Det är som sagt även respekt och tillit.

    Ska jag vara ärlig blev jag mest irriterad över programmet när de enträget hävdar att det är det moderna samhället och behovet av kickar och regnbågsskimmrande förälskelse som gör att människor skiljer sig mer idag. Inte ett ord med reflektion att det förr knappt var möjligt för en kvinna att skilja sig på grund av att hon inte kunde klara sig själv ekonomiskt samt att det fanns en betydligt starkare stigmatisering av skilsmässor för många år sen. Kanske höll människor ihop för lätt i relationer som inte var bra för dem förr?


    Det håller jag med om, den aspekten tog man inte upp alls. Jag har anhöriga som levt på det viset. Det finns inget domestic violence och de är inte på något sätt elaka mot varandra. Dock är de väldigt olika, de har velat olika saker med sina liv men i deras generation så gör man helt enkelt inte så. Man skiljer sig inte utan håller ihop på gott och ont. 

    Så jag både håller med och inte. På ett sätt är även relationer påverkade av konsumtionssamhället där man enkelt och snabbt "byter ut" om något skaver. Bland mina vänner har det ibland behövts både 3 och 4 relationer som gått i kras innan man själv börjat förstå att man kanske har egna mönster som gör att det inte funkar. 
    Och ser man människor som verkar uppenbart lyckliga med varann så tänker man att de haft "tur" eller så medan jag tror att det faktiskt också krävs omsorg och ganska mycket jobb bakom en frisk och lycklig relation. Sen kan det "jobbet" kräva mer eller mindre av olika individer och i olika skeden av livet men det är ju inte så att det sköter sig självt bara sådär.

    OM du varken känner kärlek, respekt eller tillit till din partner så kan jag inte se att det finns något att lappa ihop egentligen. Bara göra ett bra avslut så gott det går, och sen gå vidare?
  • Anonym (A)
    Anonym (Uppehåll) skrev 2020-06-10 02:33:41 följande:
    Kan ni ta ett uppehåll kanske o testa på att vara ifrån varandra? Då kanske du kommer met till insikt vad du vill göra..
    Håller med
  • MinTidÄrNu

    Hur stor orsak är den här konfilkten om värderingar i att du vill skiljas?

    Kan det vara så att du kanske letar efter ett skäl, till att kunna lämna och det här har blåst upp till något som du upplever som en ursäkt?

    Utan att veta vad det är som värderingarna handlar om, så är det ju svårt att bedöma som utomstående om det verkligen är en stor grej det handlar om.

Svar på tråden Äktenskap i kris - på väg mot separation