• nuärdetvårtur

    1-åring med Magont på natten

    Hej, jag börjar bli lite orolig angående våran dotter som är 13 månader. Hennes mage har knölat från start, och hon har besvärats av magont. Sedan hon föddes har hon vaknat 5-10 ggr per natt av (vad jag tolkar som) magont. Hon blir ledsen, gnyr rätt ordentligt, drar upp benen mot magen och sen kommer det pruttar, ofta som ett knatter med drygt 10 pruttar på rad. Sedan somnar hon om genom att jag håller om henne alt. att hon får grötklämmis (hon äter rätt många ggr på natten). Jag bryr mig inte om min egen sömn utan jag vill att hon slipper ha ont och störas. Magontet sker bara på natten (aldrig under sovstunden på dagen) och på dagen verkar hon hur glad som helst. Hon får dock Forlax på recept som ska hjälpa magen.

    I alla fall. För att hon ska kunna somna, och somna om, utan mycket skrik så har vi gett henne grötklämmisar. Dom funkar som någon form av substitut för napp. I alla fall börjar jag fundera på om dom kan ha med saken att göra. Per dygn brukar hon få i sig 6 grötklämmisar, varav 5 på kväll/natt/tidig morgon. Det är ju bara 30% spannmål i dem, så jag har tänkt att det är lugnt på så vis, men jag vet inte...

    Mjölkallergi har bvc sagt att det är osannolikt att det är då hon inte har några utslag. Gluten har vi redan testat för.

    Om det är någon som har någon tanke - snälla delge mig! Jag tycker så himla synd om henne och vet inte vad jag gör för fel. Inser att detta blev alltför lång text också, hoppas någon orkat läsa.

  • Svar på tråden 1-åring med Magont på natten
  • Anonym (Tarja)

    Forlax i sig ger gaser och magknip. Det är viktigt att dricka bra när man tar Forlax. Massera magen innan läggning.

  • Anonym (Tarja)

    Nattmålen bör hon inte ha. Ge en portion semper gröt innan lägg dax och på natten vatten om hon vaknar.

  • Anonym (Mp mamma)

    Vad menar du med utslag? Menar du utslag på blodprov eller utslag (eksem) på kroppen? Oavsett vilket så måste inte mjölkproteinallergi ge utslag på varken kroppen eller blodprov.

    Mitt barn hade exakt samma symptom som du beskriver. Vi uteslöt mjölk vid 9 månaders ålder och då sov barnet en hel natt för första gången.

  • nuärdetvårtur
    Anonym (Tarja) skrev 2020-06-10 05:56:16 följande:

    Forlax i sig ger gaser och magknip. Det är viktigt att dricka bra när man tar Forlax. Massera magen innan läggning.


    Tack för dina tips! Körde rakt av efter dom idag (även det du skrev sen om att köra riktig gröt istf klämmis). Vi försöker verkligen få i henne maximalt med vätska, men det går trögt.
  • nuärdetvårtur
    Anonym (Mp mamma) skrev 2020-06-10 19:37:08 följande:

    Vad menar du med utslag? Menar du utslag på blodprov eller utslag (eksem) på kroppen? Oavsett vilket så måste inte mjölkproteinallergi ge utslag på varken kroppen eller blodprov.

    Mitt barn hade exakt samma symptom som du beskriver. Vi uteslöt mjölk vid 9 månaders ålder och då sov barnet en hel natt för första gången.


    Jag menade utslag på kroppen. Vi har inte gjort något test. Jag visste inte att utslag inte var obligatoriskt vid mjölkallergi... Bvc har varit så tvärsäkra att jag inte ens googlat själv som jag annars alltid gör. Men vad intressant att ni hade samma situation och att det sedan visade sig vara mjölk i alla fall. Uteslöt ni bara rakt av direkt och upplevde ni det som svårt?
  • cosinus

    Testa ta bort mjölk. Det är ju plättlätt och ni märker stor skillnad direkt om det är det.

    Min son sov oroligt, hade ont i magen, växte dåligt och hade dåliga tänder (p g a reflux) i 10 år innan vi förstod att det hängde ihop med mjölk.

  • Anonym (Mp mamma)

    Vi uteslöt rakt av efter ett läkarbesök då barnet även haft blodiga diarréer under en period. Den mjölkfria ersättningen är inte god så den gick inte att ge. Så vi slutade rakt av med ersättning (och välling gick inte heller) . Det var såklart svårt nån dag men som tur var gick det med grötklämmisar så det blev några stycken om dagen under en kort period innan vi övergick nästan helt till mat. Vatten i nappflaskan gick bra på en gång vilket var jätteskönt.

    Symptomen kan vara så varierande, men tycker absolut att ni ska prova att utesluta mjölk under en period. Vi märkte skillnad på bara några timmar men det kan ta upp till 4 veckor.

    Bvc är totalt okunniga när det gäller allergier så be om en remiss så du får träffa en läkare istället.

  • Jadeds

    Usch vad jobbigt det låter :( vad är det för grötkkåmmisar? Min dotter (10 månader) tycker inte om vanlig gröt så hon för grötklämmis under dagen, blir typ 3 per dag och upplever beroende på vilken hon får att hon kan bli rätt gasig. Tex finns de ju dom med katrinplommon och det försöker jg undvika att ge på kvällen. Men även de med päron kan hon bli gasig av (päron och katrinplommon är ju lösande). Jag tror det kan vara bra för er att testa ta bort lite klämmisar, kanske på kvällen och natten. Kanske testa välling istället?

  • nuärdetvårtur

    Hej allihopa och tack för era svar. Ledsen att jag inte svarar förrän nu. Läget är fortfarande detsamma på natten, men vi har helt slutat med nattmålen (för över en mänad sedan) och nu sedan i söndags kör vi 100% mjölkfritt. Än aå länge inget resultat. Möjligen att nätterna varit ännu lite sämre än vanligt, men det kan ju vara slumpen också. Hon vaknar alltså fortfarande minst 5 gånger per natt, oftast det dubbla och verkar besvärad av gasighet/magont.

    Börjar känna mig rejält trött på det här för hennes, min och pappans skull. Det börjar tära på oss som föräldrar att inte kunna lista ut vad det är för fel och om någon vecka börjar hon förskolan =en av föräldrarna kommer vara död på jobbet av sömnbrist. Dessutom känns det som relationen börjar ta lite stryk då vi är så trötta (bor litet så båda vaknar när hon vaknar).. Nu är jag dessutom oplanerat gravid i vecka 17, vilket glädjer oss supermycket, men rädslan är rätt stor för hur allt ska funka om nästa också sover så här dåligt. Kommer jag orka vara en bra manma, kommer relationen hålla, osv osv. Ledsen för gnällighet, jag fattar ju att vi inte är dom första föräldrarna med ett (1!) barn som sover dåligt., behövde nog bara skriva av mig det här. Känns ibland som man förväntas ta jobbiga saker med en klackspark för att resten med att ha barn är så underbart..

    Nåja: slut på gnäll. Jag funderar på vad nästa steg är (efter 3-4 veckor mjölkfritt). Kanske att ta bort Forlax:en, men då blir det ju harpluttsbajs istället (dricker väldigt dåligt). Jag känner inte riktigt att jag lyckas få läkaren eller bvc att lägga upp någon ?plan?.

  • Anonym (Tarja)

    Sluta inte med Forlaxen. Annars blir det ännu mer ont i magen och gnäll. Men blandar du Forlaxen i någon dricka? Det ska man göra. Jag gjorde felet att jag blandade det i gröten och då blir det tvärtom effekt. Försök ge vätska på all möjliga sätt du kan komma på. Att dricka är viktigt för att Forlaxen ska funka. Tyvärr ger den magknip.

    Kanske kan erat barn besväras av reflux på nätterna. Prova att höja huvudändan i sängen. Bifibaby plus är bra det finns i apoteket.

  • Anonym (Sar)

    Vårt barn led av förstoppning länge. Vi prövade lactulos och forlax men han blev bara gasig och besvärad. Sen ca ett år får han istället importal, vilket funkat mycket bättre! Hade inte heller slutat med lösande, men kolla om läkaren kan skriva ut importal istället?

Svar på tråden 1-åring med Magont på natten