• Wed 10 Jun 2020 11:34
    1225 visningar
    18 svar
    18
    1225

    Förlovningsringar

    Hej! Jag och min pojkvän ska kika på ringar, igen! Det känns som en djungel att hitta en ring bland alla fina.. jag har länge drömt om en enkel tidlös ring med en sten. Som på bilden. MEN jag är rädd att stene ska kännas igen och att jag ska göra illa mig eller andra med den, att jag ska fastna med stene i saker, kläder och hår tex. Jag vill liksom inte känna behovet av att ta av mig ringen hela tiden heller. Antar att det är en vanesak egentligen men blir ändå osäker.

    Tänker mig en liten ring med en liten sten. Så ingen stor men ändå. Någon som har tips och råd? Erfarenheter?

    Han har redan friat. Dock utan ring för han ville att jag skulle få välja en jag vill ha själv. Så det är bara den lilla detaljen som saknas nu.

  • Svar på tråden Förlovningsringar
  • Wed 10 Jun 2020 11:41
    #1

    Grattis till förlovningen!!

    Jättefin ring, men håller med dig om att den kan bli opraktisk! Själv har jag väldigt långt hår, så använder aldrig ringar med "pynt" av liknande modell på eftersom jag alltid fastnar med håret i dem..

    Kan du tänka dig en ring med en ingjuten sten på? Dvs där ringen inte står ut. Hittade ingen bra bild men hoppas du förstår vad jag menar!

  • Wed 10 Jun 2020 11:58
    #2
    CitronTulo skrev 2020-06-10 11:41:41 följande:

    Grattis till förlovningen!!

    Jättefin ring, men håller med dig om att den kan bli opraktisk! Själv har jag väldigt långt hår, så använder aldrig ringar med "pynt" av liknande modell på eftersom jag alltid fastnar med håret i dem..

    Kan du tänka dig en ring med en ingjuten sten på? Dvs där ringen inte står ut. Hittade ingen bra bild men hoppas du förstår vad jag menar!


    Tack! ?

    Jag har också långt hår. Har liksom aldrig smycken. Har kikat på såna med ingjuten sten också men hittar ingen jag fastnat för än. Sett en förut för flera år sedan som inte säljs nu. Och min bästa kompis har en sån så vill inte ha lika.

    Vill ha en som är lätt att matcha med en vigselring sen också. Så svårt!
  • Wed 10 Jun 2020 12:07
    #3

    Jag har en enstensring med en 0,25ct sten. Jag tycker inte att den är i vägen, fastnar eller liknande. Brukar inte ha smycken annars. Jag tar dock av mig den när jag duschar, handdiskar och grejar i trädgården.

  • Wed 10 Jun 2020 12:17
    #4
    Limeblad skrev 2020-06-10 12:07:07 följande:

    Jag har en enstensring med en 0,25ct sten. Jag tycker inte att den är i vägen, fastnar eller liknande. Brukar inte ha smycken annars. Jag tar dock av mig den när jag duschar, handdiskar och grejar i trädgården.


    Åh! Underbart! Jag tänker att jag tar av den under de tillfällena också. Har varit förlovad förr och då hade jag bara en slät ring och den tog jag bara av när jag bakade eller lagade mat där jag behövde använda händerna mycket. Vi ska in imorgon och kolla ringar och jag hoppas på att vi beställer då också.
  • Barbro­45
    Wed 10 Jun 2020 12:20
    #5
    -1

    Jag har en alliansring i vitt guld med små stenar ingjuta runtom. Det är i och för sig min vigselring, våra förlovningsringar är i rött guld med slipning och naturligtvis lika då vi förlovande och gifte oss enligt svensk tradition. Dessa två ringar har jag aldrig behövt ta av mig. De har varit med om husbygge, bebistiden, trädgårdsarbete. Viktigt att ringarna tål tuffa tag och att man inte riskerar att den fastnar i något.

  • Wed 10 Jun 2020 12:32
    #6
    Barbro45 skrev 2020-06-10 12:20:07 följande:

    Jag har en alliansring i vitt guld med små stenar ingjuta runtom. Det är i och för sig min vigselring, våra förlovningsringar är i rött guld med slipning och naturligtvis lika då vi förlovande och gifte oss enligt svensk tradition. Dessa två ringar har jag aldrig behövt ta av mig. De har varit med om husbygge, bebistiden, trädgårdsarbete. Viktigt att ringarna tål tuffa tag och att man inte riskerar att den fastnar i något.


    Åh, har du någon bild? De låter så fint!
  • Wed 10 Jun 2020 12:36
    #7

    Det finns liknande ringar med med en plattare Sten, ju mer upphöjd den är desto mer fastnar man i saker. Jag har en ganska ?prålig? ring med massa diamanter men den är ändå ganska platt så fastnar sällan :)

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Wed 10 Jun 2020 12:55
    #8

    Ringen är verkligen jättefin, men blir inte så bra i vardagen tyvärr :) Bara en sådan sak som att ta på sig vantar vintertid... Ni kommer nog på ett bra alternativ!

  • Wed 10 Jun 2020 12:59
    #9
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-06-10 12:55:25 följande:

    Ringen är verkligen jättefin, men blir inte så bra i vardagen tyvärr :) Bara en sådan sak som att ta på sig vantar vintertid... Ni kommer nog på ett bra alternativ!


    Det är inga problem att ha vantar. Vanliga skinnhandskar med stickat foder är inte heller några problem.
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Wed 10 Jun 2020 13:01
    #10
    Limeblad skrev 2020-06-10 12:59:30 följande:
    Det är inga problem att ha vantar. Vanliga skinnhandskar med stickat foder är inte heller några problem.
    Med en sådan ring som på bilden...? Det skulle inte funka i mina fingervantar kan jag säga!
  • Wed 10 Jun 2020 13:19
    #11
    -1

    googla: vigselring solitär
    så hittar du massor med en enda sten

    Det är vanligare att ha förlovningsringar utan stenar och vigselringar med sten, i Sverige. SÅ sök gärna på vigeslring

    jag gillar den här stilen, när stenen är "nere" i ringen tex denna:
    www.safira.se/vigselring-solitar-50x23-mm-18k-vitguld-wvs-diamant-012-ct

  • Wed 10 Jun 2020 13:21
    #12

    Vi satt på café och pratade om vigsel/förlovning och ritade lite på en servett, sen tog vi med den till n guldsmed som gjorde efter den ritningen.
    Lite kul att inte ha som alla andra!

  • Wed 10 Jun 2020 13:44
    #13
    MeandHim skrev 2020-06-10 12:36:12 följande:

    Det finns liknande ringar med med en plattare Sten, ju mer upphöjd den är desto mer fastnar man i saker. Jag har en ganska ?prålig? ring med massa diamanter men den är ändå ganska platt så fastnar sällan :)


    Jag får kika vad som finns i butik imorgon. Men tänker mig en lite plattare just för att det är praktiskt.
  • Barbro­45
    Wed 10 Jun 2020 14:09
    #14
    Lilla Luna skrev 2020-06-10 12:32:53 följande:

    Åh, har du någon bild? De låter så fint!


    Har tyvärr ingen bra bild, de är idag också rätt nötta. Vi gifte oss 1973.

    Den ser ut som denna, förutom att min har stenar runtom

    vanbruun.com/se/sofia-18wg&gclid=EAIaIQobChMI_PvAgZr36QIVlU0YCh0AowxJEAQYAiABEgL9IvD_BwE

    Det här är våra förlovningsringar, tänk att samma modell finns fortfarande

    www.safira.se/schalins-parringar-vega-238-5-9k-guld-0-18-ctÖD&ab_version=A&gclid=EAIaIQobChMImLrp45r36QIVxMYYCh1zKAPaEAkYByABEgIjZfD_BwE

    Hoppas att länkarna fungerar.
  • Wed 10 Jun 2020 14:36
    #15
    Barbro45 skrev 2020-06-10 14:09:09 följande:

    Har tyvärr ingen bra bild, de är idag också rätt nötta. Vi gifte oss 1973.

    Den ser ut som denna, förutom att min har stenar runtom

    vanbruun.com/se/sofia-18wg&gclid=EAIaIQobChMI_PvAgZr36QIVlU0YCh0AowxJEAQYAiABEgL9IvD_BwE

    Det här är våra förlovningsringar, tänk att samma modell finns fortfarande

    www.safira.se/schalins-parringar-vega-238-5-9k-guld-0-18-ctÖD&ab_version=A&gclid=EAIaIQobChMImLrp45r36QIVxMYYCh1zKAPaEAkYByABEgIjZfD_BwE

    Hoppas att länkarna fungerar.


    Jättefina ringar! Det finns sååå mycket att välja på. Blir så snurrig. Så många fina ringar!
  • Wed 10 Jun 2020 14:38
    #16
    Lilla Luna skrev 2020-06-10 13:44:27 följande:
    Jag får kika vad som finns i butik imorgon. Men tänker mig en lite plattare just för att det är praktiskt.

    När vi gjorde våra ringar så var det inte dyrare att låta guldsmeden göra efter egen design (vår design eller guldsmedens design om man inte visste exakt vad man ville göra själva) än att köpa färdiga ringar från hyllan.


    Det är mycket mer personligt att själva diskutera fram något med en erfaren och duktig guldsmed, än att "titta o peka" på en hylla, enligt mej.

    Så fundera på om ni ska gå till en riktig gammaldags guldsmed och få ett hantverk, kanske inte ens dyrare än att köpa något som masstillverkats.

  • Wed 10 Jun 2020 14:52
    #17
    nnnnnnnn skrev 2020-06-10 14:38:34 följande:

    När vi gjorde våra ringar så var det inte dyrare att låta guldsmeden göra efter egen design (vår design eller guldsmedens design om man inte visste exakt vad man ville göra själva) än att köpa färdiga ringar från hyllan.

    Det är mycket mer personligt att själva diskutera fram något med en erfaren och duktig guldsmed, än att "titta o peka" på en hylla, enligt mej.

    Så fundera på om ni ska gå till en riktig gammaldags guldsmed och få ett hantverk, kanske inte ens dyrare än att köpa något som masstillverkats.


    Vi har faktiskt funderat i de banorna men vi vill ändå gå i butik och klämma och känna lite så vi får inspiration och kan känna efter lite vad vi vill ha på ett ungefär. Men känner jag mig själv rätt så skulle jag få större beslutsångest om jag ska designa en egen.
  • Wed 10 Jun 2020 14:55
    #18
    Lilla Luna skrev 2020-06-10 14:52:19 följande:
    Vi har faktiskt funderat i de banorna men vi vill ändå gå i butik och klämma och känna lite så vi får inspiration och kan känna efter lite vad vi vill ha på ett ungefär. Men känner jag mig själv rätt så skulle jag få större beslutsångest om jag ska designa en egen.

    Designa och designa... Oftast blir det ju mer: lite som den där, fast med den stenen istället och kanske lite mer åt sidan än i mitten...
    Värt att kolla upp iallafall! KÄnns kul när någon kommenterar ringen/ringarna att kunna säga att vi själva bestämt designen istället för att säga att vi köpt på nätet/guldaffären och att andra kan köpa exakt samma.

Svar på tråden Förlovningsringar