Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

    Vem mördade Olof Palme?

    Den så länge upphaussade presskonferensen bidde en tummetott. Inga bevis, inget DNA, inget vapen, bara ännu en teori. Jag tror inte på Engström, har tycks varit en person som levt enligt principen "tomma tunnor skramlar mest", en som pratar mycket och gärna men som inte har kapacitet att uträtta så mycket. De som känner honom avfärdar helt att han kunde klarat att mörda.
    Då tror jag mer på KP, en känd våldsman. Det som saknas där är motivet. Det de har gemensamt är att de är ensamma galningar och i den gruppen hittar vi garanterat mördaren. Däremot är de väldigt olika till utseendet vilket ställer till det lite.

    Jag röstade på "annan" jag vet inte. Men konspiration tror jag inte på, dels var Palme inte tillräckligt betydelsefull för att mördas, dels visar historien att de flesta "kändismördare" agerar ensamma.

  • Tecum
    Shoegal81 skrev 2020-06-11 06:00:06 följande:
    Ja, jag undrar om inte SÄPO ändå har något med saken att göra? Såg en dokumentär för ett par år sedan, helt sjukt så dåligt polisarbete det var från börjar. Jag hoppas sanningen kommer fram under min livstid.
    Det dåliga polisarbetet berodde delvis på att politikerna lade sig i från början och den inkompetente Holmer var deras handgångne man. Åklagarna trängdes bort från förundersökningen.

    Så här skriver Inga-Britt Ahlenius: "Och Krister Petersson avslöjar, vilket jag inte kände till, att Holmér sagt att man ska gå till botten med Engström innan åklagaren slår klorna i honom. Underförstått att Holmér inte ville bli störd, i sin ambition att se till att kurderna blir fällda för det här, säger hon.

    Holmér kom att sitta på tre stolar samtidigt under utredningen: som spaningsledare, förundersökningsledare och länspolismästare.


    - Holmer var inte ens polisutbildad. Han gjorde sig själv till förundersökningsledare, vilket han inte hade rätt till enligt lagen. En förundersökning av ett sådant här komplicerat och allvarligt fall ska ledas av åklagare. Han satte också tillsynsfunktionen ur spel, då han själv som länspolismästare svarade för den främsta tillsynen avpolisverksamheten i länet.


    Holmer var nära vän till statsråden i regeringen, han tillhörde  det politiska etablissemanget och var uppbackad av regeringen. Därmed drog sig åklagarna tillbaka och gjorde inte anspråk på utredningen. Han kidnappade utredningen, därför att den informella kulturen i Sverige vid den här tiden var sådan att man kunde göra det, säger Ahlenius."


     

  • Tecum
    AndreaBD skrev 2020-06-11 12:30:36 följande:
    Om han var mördaren så har han exponerat sig märkligt mycket. Man kan förstå att någon som är mördaren kan tycka det är en bra idé att själv höra av sig och påstå att han är ett bra vittne och vill hjälpa till. Det förekommer att gärningsmän gör så.

    Men att vara så extremt på och vilja synas - då vill man inte dölja sitt brott, då vill man bara synas, tycker jag. Då ökar man bara risken att polisen dels tycker han verkar så knäpp, att han kanske skulle kunna begå ett mord, och dels skulle han lätt kunna avslöja någon liten detalj som skulle kunna hjälpa polisen att komma på att det är han. 

    Men jag vet inte heller vem det annars skulle kunna vara. Man har missat att undersöka allt viktigt i tid, och det går inte att ta igen. 
    Helt riktigt, om han vore mördaren är hans beteende efter mordet så knäppt att han inte skulle kunnat hålla masken utan antingen avslöjat sig eller gjort andra knäppa saker som placerat honom på hispan.
Svar på tråden Vem mördade Olof Palme?