• Lilalila1234

    Exakt hur noga var/är ni med kosten?

    Hej! Väntar mitt första barn och undrar exakt hur noga ni var med kosten och om ni fick friska barn? Jag menar inte att jag vill börja röka och käka brie med rödvin varje kväll. Men undrar hur hemskt är det att äta lite Parma ibland och typ en mozzarella? Vet att man kan äta mozzarella men då ska den vara förpackad Max en vecka innan du skall äta och det är OMÖJLIGT att få tag på.

    Är så Jävla sugen på det hela tiden men får panik och dåligt samvete när jag funderar på om jag bara ska köpa lite och äta.

    Utöver det är min kost bra, äter hemlagat, slutat dricka kaffe helt, ingen snabbmat, oerhört mycket mindre socker och godis än innan graviditeten. Men hur hemskt är det om man smakar lite på en ost nån gång? Är det ok eller är man dum i huvudet att riskera något på de sättet för lite mat?

  • Svar på tråden Exakt hur noga var/är ni med kosten?
  • nnnnnnnn

    Just de saker de varnar för är ju pga att de fåtal som får tex listeria riskerar sitt barns liv och utveckling (finns risk för att barnet får hjärnhinneinflammation som är mkt allvarligt).

    Så i princip alla klarar sig utan att få listeria = både mamma och barn mår bra och har inga men av att mamman ätit det som man rekommenderar mammor att avstå. MEN de som får det man vill undvika, får mycket allvarliga följder.

    Så 99,99% kommer svara att "det är ingen fara!" och "jag åt allt och barnet och jag mådde fint", men är det värt att riskera något?

  • Lilly1717

    Men just mozzarella så länge den är gjord på pastöriserad mjölk är väl OK att äta? Jag tycker det var krångligare den här graviditeten då min första föddes i UK där det är lite annorlunda riktlinjer kring vad man kan/kan inte så fått ställa om en del då jag följde två olika länders i början! Och här får man äta en del saker som man inte får där osv. Men just mozzarella har jag alltid ätit, dock inte Parma... men om du vill vara säker och ändå äta Parma, stoppa in några skivor i frysen? De säger ju att efter 4 dagarna frysen (tror jag!) är det OK att äta!

  • Mint

    Jag har ätit enstaka bitar ädelost, men det är nog det enda Där jag brutit mot rekommendationerna.

    Äter inte kött ändå så det där med chark är inget problem för mig. Har dragit ner väldigt på kaffe så att jag är under gränsvärdena. Har inte börjat röka

  • Jag är bara jag

    Åt inte mögelost och gravad lax. F.ö precis som vanligt eftersom jag inte brukar äta farliga saker i vanliga fall heller. Drack inte kaffe heller på läkares inrådan. Eller som vanligt och vanligt... Jag åt det jag fick ner pga illamående. Så allt sött gick bort.

  • Jemp

    Jag följde rekommendationerna. Dvs kaffe, socker osv ok i rimlig mängd, chark, ostar osv lät jag bli (går ju att ha uppvärmt i mat dock).

    Även om risken är liten så ville jag inte behöva fundera om jag bidragit/kunnat undvika det ifall något hade hänt.

  • Hawk

    Mozzarella har jättelång hållbarhet och är pastöriserad per definition. Varför skulle man vara tvungen att äta den en vecka efter tillverkning?

    Personligen åt jag mycket fulbrie under båda mina graviditeter. Med det menar jag från hyllan, pastöriserad och inte mogen. Det är när osten mognar som tillväxten ökar och med det risken för listera. Hård och mild omogen brie är lågrisk.

Svar på tråden Exakt hur noga var/är ni med kosten?