• markstrom

    Gravid livrädd för covid 19

    Hej! Jag är gravid och sedan covid kom har jag varit jäklat livrädd för att drabbas. Största risken att jag kommer drabbas är genom jobbet ifall våra brukare blir sjuka då vi måste in hos dem och jobba. Jag vet att diabetiker osv som jag jobbar med ej behöver gå in till misstänkt covid eller konstaterad covid pga riskerna. Vilket jag naturligtvis finner som en självklarhet. Vad jag inte finner som en självklarhet är att gravida ska behöva utsättas för covid utab jag tycker att det borde vara samma lika för oss. Jag vet att de har kommit Nya rön om att gravida i slutet av graviditet ej ska utsättas för covid. Jag går på semester fyra veckor på tisdag i fyra veckor och när jag kommer tillbaka är jag i vecka 21. Jag känner en stark oro och ångest över vetskapen att jag måste gå in hos de som har eller misstänkt covid. Hur många av er jobbar inom gruppboende övrig omsorg och hur ser de ut för er gällande graviditet + covid. Jag har försökt prata med min chef men han tycker att de finns inga riktlinjer som säger att jag inte ska gå in till brukare med misstänkt covid än.

  • Svar på tråden Gravid livrädd för covid 19
  • Solblomma30

    Jag jobbar inte inom omsorgen men anledningen till att man inte ska utsättas för covid-smitta under graviditetens sista veckor är att lungorna då är extremt påverkade pga att livmodern och bebisen är så stora. Om du är i vecka 21 så är varken bebis eller livmoder så stor än så då borde du inte ha någon väldigt ökad risk att bli allvarligt sjuk. Samma gäller för influensa exempelvis. MEN, jag förstår ändå din oro, även om jag inte tror att du behöver vara livrädd om din enda riskgruppstillhörighet är graviditet. Så okänsligt och trångsynt av din chef att säga nej till att du ska slippa ta hand om covidsjuka. Det borde väl gå att lösa tycker man.

    Hur länge har du tänkt jobba? Har du möjlighet till havandeskapspenning? Isåfall löser det sig för dig?

  • Emmsiii

    Hej jag är gravid och har fått covid-19.

    Det är inte kul alls och jag är precis som du livrädd för vad som kommer hända.

    Enligt läkaren så är det inga risker för barnet vilket jag kände var bara ett sätt att lugna ner mig!! De största riskerna är att barnet föds för tidigt.. men är det innan v 22 som du skulle bli smittad så ska det inte ha en påverkan på foster än säger läkaren???????

    Men du har i v 20 rätt o ansöka gravidpenning om du är i riskzon för att bli smittad på ditt arbete ???? du räknas då som i riskgruppen ???????

Svar på tråden Gravid livrädd för covid 19