• Anonym (!)

Vad bör man ha för inkomst för att skaffa många barn? Vad kostar 4-5 barn generellt?

Som rubriken.

Vad bör man ha för inkomst för att skaffa/ha 4-5 barn?

Vad kostar det att ha många barn?

Är bara nyfiken :)

Känns otroligt dyrt med många barn men kan ha fel

• Svar på tråden Vad bör man ha för inkomst för att skaffa många barn? Vad kostar 4-5 barn generellt?
  • annabellelee

Det finns ju ett par faktorer som kan påverka, och som gör att det inte går att svara med en siffra:

-hur och var ni bor. Stora hus i attraktiva områden är dyrt, medan små hus (barnen får dela rum) ute på landet är billigt

-transporter-minibuss som man måste ha om man har 5 barn är dyrt. Men man kan ju välja att strunta i bil och åka kollektivt eller cykla

-vill ni resa? Att resa med många barn är snordyrt.

-ska barnen ägna sig åt dyra sorter som ridning och hockey?

-ska barnen ha nya kläder av bra märken, eller ärva av varandra?

Jag känner familjer som har 4 barn, bor i en liten håla längs en busslinje, aldrig reser och köper ALLT begagnat och sliter ut det, som lever billigare än storstadsfamiljer med ett barn som äker på skidresor, har nya märkeskläder och flera kostsamma fritidsaktiviteter

• Fjäril kär

Man brukar säga att barn nr 2 är i princip gratis eftersom det i regel finns att ärva som vagn, kläder etc.

Barn nr 3 kostar ganska mycket då man oftast behöver köpa nytt då det inte finns så mycket kvar att ärva. Vagnen är utsliten och kastad alternativt används av barn 2 än. Man behöver komplettera med ännu en säng, ännu en bilstol, kanske måste bo större.

Barn nr 4 kan man behöva fundera på större bil...

• Anonym (Lite salt)
    Fjäril kär skrev 2020-06-11 21:29:34 följande:

Man brukar säga att barn nr 2 är i princip gratis eftersom det i regel finns att ärva som vagn, kläder etc.

Barn nr 3 kostar ganska mycket då man oftast behöver köpa nytt då det inte finns så mycket kvar att ärva. Vagnen är utsliten och kastad alternativt används av barn 2 än. Man behöver komplettera med ännu en säng, ännu en bilstol, kanske måste bo större.

Barn nr 4 kan man behöva fundera på större bil...

Okej. Jag antar att barn 2 inte får eget rum (eftersom du inte tycker man behöver större boende), inte går på några fritidsaktiviteter, inte får följa med på semestern osv)
  • Fjäril kär
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-06-11 21:35:37 följande:

Okej. Jag antar att barn 2 inte får eget rum (eftersom du inte tycker man behöver större boende), inte går på några fritidsaktiviteter, inte får följa med på semestern osv)

Det här vara bara lite av det som kan kosta. Tänkte mest på själva bebistiden. Bo större, fritidsaktiviteter etc kommer oftast senare.

Resa med små barn har jag mest upplevt som bökigt men inte särskilt dyrt, där beror det väl mer på vad mna själv är van med kanske.
  • Anonym (D)

Det går ju inte att säga för som tidigare nämnt beror det på mycket. Konsumentverket räknar dock att en pojke 11-17 år kostar ca 4300 kr i månaden inklusive mat, kläder, mobil, fritid, försäkring etc. Så 4-5 st blir 17200-21500 i månaden. Barnbidraget inklusive flerbarnstillägg för 4-5 barn är 6740-9240 så 10460-12260 kr i månaden (beroende på om 4 eller 5 barn) måste ni punga ut själva. Då inkluderar det ju inte ev. resor, aktiviteter ni vill göra, födelsedagspresenter, julklappar etc. Det inkluderar givetvis inte heller era egna räkningar, matkostnader, boendekostnad, ev. bil eller busskort, sparande etc.

• Anonym (5-barnsmamma)

Vi har 5 barn under 10. Än så länge kostar de inte jättemycket men visst går det en del pengar. Det blir säkert värre när de blir tonåringar.

• Anonym (Alfa)

Beror väl på vilken typ av liv man vill leva.
    Du har dem som tänker "finns det hjärterum så finns det stjärterum", barnen delar rum, ärver kläder av varann, man reser inrikes, umgås med släkt och vänner och önskar bara en stor familj.
    Sen har du den andra änden där den stora familjen i sig är en statusgrej. Som att kolla här, vi har fem barn OCH vi har ett stort hus, bra jobb, alla har egna rum och vi har råd att leva precis som vi vill.

Men den största biten är väl att du kanske inte kan jobba så mycket som du vill. Det blir lite moment 22, det kostar att ha familj men särskilt små barn är ofta sjuka = vab = kommer inte in så mkt lön. Eller så vill man jobba deltid hela deras uppväxt och då blir det inte heller så fett på lönekontot.

Sen kostar det vartefter de blir äldre och beroende på var du lägger ribban. Ska de/kan de hålla på med dyra hobbys och materialsporter typ Hockey? Ska en få göra det eller ska alla? Kläder, ska de få lära sig att helt och rent är det som gäller och att man handlar på typ HM eller hur gör vi med märkeskläder för dem som eventuellt önskar sånt? Bara vinterskor för en eller ett par ungar kan ju gå på drygt en tusenlapp. Det kan bli dyrt. Sen har du allt för en fungerande vardag som busskort, som kan kosta multum beroende på var man bor. Körkort? Konfirmationspresenter? Födelsedagar? Semestrar?
    Så det kan nog bli precis hur dyrt som helst.

• Anonym (K)
    Anonym (Alfa) skrev 2020-06-11 22:42:49 följande:

Beror väl på vilken typ av liv man vill leva.

Du har dem som tänker "finns det hjärterum så finns det stjärterum", barnen delar rum, ärver kläder av varann, man reser inrikes, umgås med släkt och vänner och önskar bara en stor familj.

Sen har du den andra änden där den stora familjen i sig är en statusgrej. Som att kolla här, vi har fem barn OCH vi har ett stort hus, bra jobb, alla har egna rum och vi har råd att leva precis som vi vill.

Men den största biten är väl att du kanske inte kan jobba så mycket som du vill. Det blir lite moment 22, det kostar att ha familj men särskilt små barn är ofta sjuka = vab = kommer inte in så mkt lön. Eller så vill man jobba deltid hela deras uppväxt och då blir det inte heller så fett på lönekontot.

Sen kostar det vartefter de blir äldre och beroende på var du lägger ribban. Ska de/kan de hålla på med dyra hobbys och materialsporter typ Hockey? Ska en få göra det eller ska alla? Kläder, ska de få lära sig att helt och rent är det som gäller och att man handlar på typ HM eller hur gör vi med märkeskläder för dem som eventuellt önskar sånt? Bara vinterskor för en eller ett par ungar kan ju gå på drygt en tusenlapp. Det kan bli dyrt. Sen har du allt för en fungerande vardag som busskort, som kan kosta multum beroende på var man bor. Körkort? Konfirmationspresenter? Födelsedagar? Semestrar?

Så det kan nog bli precis hur dyrt som helst.

Ok.. vet inte vad du menade med att vi skulle tro att det är status att ha många barn bara för att vi lever bra?

Vi har det såklart för att vi tycker att det är jäkligt roligt med många barn.

Vi har fem barn. Inkomst ca 63000:- netto/månad. Jobbar 85% båda två.

Det ÄR såklart dyrt! Vi åker på skidresa varje år samt solsemester vartannat år. Bor i hus och barnen har egna rum (status va?) och de tre största håller på med basket, gymnastik och simning. Som sagt.. det är dyrt men detta är vår vardag och vi vet inget annat. Vi sparar lite längre till semestern än en familj med två barn med samma inkomst.. men vad gör det? Hade dock inte skaffat så många barn om jag visste att vi inte kunde ta ned dom på resor/ge dom egna rum mm. Det känns viktigt för oss i alla fall.
  • Mrs Moneybags
    Räkna ut vad ett hus/lägenhet med 6+ rum kostar i ert område.
    Räkna ut vad det kostar att ha 1-2 bilar sjusitsig.
    Matkostnader för 6-7 personer. Inklusive äta på restaurang då och då/hämtmat. 
    Fritidsaktiviteter - personligen betalar jag tusenlappar varje månad för min sons aktiviteter. Vilken nivå vill ni ligga på där?
    Kläder och utrustning, vissa saker kan man ärva, vissa saker kan man köpa second hand. Här kan man nog spara mycket pengar.
    Kan ni åka på semester åtminstone var tredje år och vad kan det kosta?
    Gå ner i arbetstid under många år, vad kostar det? Med ett barn har jag bara varit föräldraledig i 11 månader. Det kan bli åratal med många barn. 
  • Anonym (Alfa)
    Anonym (K) skrev 2020-06-11 23:26:42 följande:
    Ok.. vet inte vad du menade med att vi skulle tro att det är status att ha många barn bara för att vi lever bra?

Vi har det såklart för att vi tycker att det är jäkligt roligt med många barn.

Vi har fem barn. Inkomst ca 63000:- netto/månad. Jobbar 85% båda två.

Det ÄR såklart dyrt! Vi åker på skidresa varje år samt solsemester vartannat år. Bor i hus och barnen har egna rum (status va?) och de tre största håller på med basket, gymnastik och simning. Som sagt.. det är dyrt men detta är vår vardag och vi vet inget annat. Vi sparar lite längre till semestern än en familj med två barn med samma inkomst.. men vad gör det? Hade dock inte skaffat så många barn om jag visste att vi inte kunde ta ned dom på resor/ge dom egna rum mm. Det känns viktigt för oss i alla fall.

Jag personligen är inte av uppfattningen att det är högstatus att ha många barn. Jag  struntar i vilket, folk får avstå från barn helt eller skaffa 12st om de vill.
    Jag menar bara att jag har i varje fall två sådana familjer i min närhet. Min ena kompis har till och med uttryckt det själv på det viset, att det visar på status och företagsamhet när hennes man (som är VD och entreprenör inom IT) kan visa upp en glad fru och en stor familj. Familjen von Trapp liksom

Jag tycker det låter väldigt sunt att inte skapa en stor familj om man har mål och drömmar med sitt liv som familj som du har, som annars kan bli svåra att uppfylla (om man inte har rätt förutsättningar).   Du vill kunna resa med dem till exempel. Det låter ju toppen!
Svar på tråden Vad bör man ha för inkomst för att skaffa många barn? Vad kostar 4-5 barn generellt?