• EvaLisaP

Förskolan arbetar emot oss..?

Min dotter kom hem när hon var lite mer än 1,5år och ville ha trosor som sin storasyster. Våra pedagoger uppmuntrade oss istället var det jag som tyckte hon var för lite. Pedagogerna sa bara se till det finns gått om ombyte så.

De körde fasta rutiner, kissa i samband med tvätta händerna och tyckte att man alltid ska uppmuntra barn som själva vill bli blöjfri.

Vi behövde aldrig använda ombyte men ibland hann hon inte dra ner trosorna helt så de fick bytas.

1 vecka efter så tog vi blöjan även på natten då hon inte gissar i den en enda gång sen hon bestämt sig.

Enligt vår pedagog så är pottträna en del av läroplanen (detta var visserligen 3 år sen).

• EvaLisaP
    Bobo skrev 2020-06-13 10:24:15 följande:

Jag har aldrig påstått att hon är liten! Min son blev blöjfri runt 2- årsåldern och slutade med blöja på förskolan när han var 2 år och 2 månader. Det skedde efter en dialog och efter att vi hade tränat tillräckligt  mycket hemma för att vara säkra på att (i princip) inga olyckor skedde,  varken vid bajs eller kiss. 

Jag har bra koll på läroplanen, tack, och jag vet att förskolan ska uppmuntra barnen men jag vet också att förskola och hem ska samverka. Att komma en morgon och meddela att ett barn nu är blöjfri är inte samverkan. När ts nu gör ett nytt Försök är förskolan redan medveten om föräldrarna och barnets önskan och har då bättre möjlighet att bemöta dem. Kanske är det så att de som arbetar på avdelningen inte är bra på att ta saker på uppstuds. Inte superbra såklart men knappast ovanligt eller ett tjänstefel.

TS skriver att det bara är ytterligare ett barn som pottränas men hur kan hon veta det? Om det bara är att komma på morgonen och meddela dylika förändringar så kanske det var fler föräldrar som börjat potträna samtidigt? Någon förälder kanske bad om skuggning på sitt barn för att det blivit bitit och någon annans förälder har kanske ytterligare ett önskemål? Nu raljerar jag givetvis, risken att allt det sker samtidigt är minimal men jag tycker inte att det är orimligt att man med någon dags framförhållning meddelar pedagogerna om de förändringar man väntar sig (även om man har rätt till dem).

Inte för att vara sån, om någon kräver "skuggning" så får inte detta ske på bekostnad av gruppen, dvs deras ordinarie arbetsuppgift utan då ska de begära extra resurs (vilket de ska finnas på varje förskola). Dessutom skuggar man inte barn som blivit biten utan det barnet som bits.

Detta tillhör deras ordinarie arbetsuppgift och deras skyldighet!
  • EvaLisaP
    Bobo skrev 2020-06-14 10:03:29 följande:

Ja, men uppenbarligen kan man ju komma med sådana krav samma dag som de5 ska ske? Du kan inte alltid veta vilket barn som bitit, därför kan det bitna barnet behöva uppsikt och det kan komma att ske med kort varsel- man har inte tid att kräva  in en resurs. Men i vilket fall, jag skrev tydligt att jag raljerade och att risken för allt detta ska ske samtidigt är väldigt lite.  Poängen är att jag tycker inte att det är konstigt att man samverkar på ett sådant sätt att parterna känner att man är med på tåget. Om flickan nu varit blöjfri i 5 dagar. Varför sa man inte dagen innan att imorgon tänker vi testa blöjfritt? Då hade  man kunnat bemöta eventuella frågor och negativ inställning från förskolan och varit tydlig med sin ståndpunkt. Jag ifrågasätter inte på något sätt att det är deras ordinarie arbetsuppgift och skyldighet. Jag ifrågasätter samarbetet förskola/ hem. Visst har förskolan ett större ansvar för att det fungerar, och det kanske ligger mer bakom i denna historien, men som förälder kan man ändå göra vad man kan. 

Ponera att en förälder står i dörren till mitt klassrum kl 8 och berättar att hens barn varit hos optikern och att de fått reda på att barnet måste sitta längst fram i klassrummet. Jag kan inte där och då flytta runt på alla barn i rummet för att passa denna elev, även om denne har rätt till att kunna se så bra som möjligt. Jag har nämligen  elev x och y att ta hänsyn till som inte kan sitta bredvid vem  som helst, som behöver förberedelse av både mig och föräldrar hemma. Jag måste skjuta på den ena elevens rättighet en dag till förmån för de andra två. Gör jag inte det kommer det att resultera i ångest och utbrott hos elev x och y vilket kommer påverka den synnedsatta eleven mer än att se sämre ytterligare en dag.  Jag förstår att jämförelsen haltar lite men hade föräldern i exemplet (kunnat) meddelat mig dagen innan hade jag kunnat göra dessa förändringar och situationen hade blivit bra för alla. 

Förstår vad du menar men håller inte med, som lärare har du ändå skyldighet att se till att alla kan delta på undervisningen. Om någon inte ser längst bak så innebär att den eleven inte deltar och det strider även det mot läroplanen.

Däremot är jag för att man har en dialog och kommer fram till något som fungera för alla.

Om ett barn känner sig straffad på detta sätt som TS beskriver så är det något riktigt fel på barnskötarena (för jag hoppas inte de är pedagoger som beter sig så där)

Dessutom hade inte TS möjlighet att förvarna eftersom initiativet kom från barnet själv!
Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?