• Sat 13 Jun 2020 15:05
    1293 visningar
    50 svar
    50
    1293

    Din åsikt?

    Anonym (skillnad) skrev 2020-06-13 13:46:07 följande:
    Homosexualitet är en "störning" av hur det ska vara, så som sjukdomar kan vara. Störningen kan bero på olika saker. En störning eller sjukdom gör en givetvis inte till en sämre människa och är inget man rår över(dock kan ma rå över sina handlingar, men det är en annan sak), men den bör inte hyllas som "friskhet".

    Homofobi finns för övrigt också i djurvärlden och allt vi människor tolkar som homosexualitet hos djur är det inte.
    Nimzay skrev 2020-06-13 13:51:52 följande:
    Helt sant typ, är väl en slags störning som råkat bli till av naturen helt enkelt. Dvs fullt naturligt, men samtidigt dock en störning. Tänker jag mig i alla fall. 
    Det är inte sant - tvärtom redovisar ni en medeltida syn på sexualitet.

    homo, bi och heteroexualitet finns hos 100-tals djurarter och liksom människan -  som är ett socialt djur - förekommer sex mellan alla möjliga och omöjliga individer av alla möjliga varierade skäl. Sex är inte enbart en reproduktiv handling, utan har fler funktioner.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Homosexualitet_hos_djur

    "Enligt Bagemihl, har djuren sex med mycket större sexuell mångfald - inklusive homosexuella, bisexuella och icke-reproduktiva sexuella handlingar - än forskarvärlden och samhället i stort tidigare har varit villiga att acceptera.[5] Aktuell forskning visar att olika former av samkönade sexuella handlingar återfinns i hela djurriket.[6] En ny översyn under 2009 av befintlig forskning visade att samkönat sexuellt beteende är ett nästan universellt fenomen i djurriket, vanligt hos alla arter.[7]"

    https://natgeo.se/djur/apor/bonobon-loser-konflikter-med-sex

    "Bonobon använder sex för att lösa konflikter. Aktiviteterna omfattar allt från kyssar till smekningar av könsorgan, penisfäktning, hanar som bestiger hanar, och honor som gnider sina uppsvällda könsorgan mot varandra i ett anfall av upphetsad systerkärlek."

    ""Schimpansen löser konflikter om sex med hjälp av makt; bonobon löser konflikter om makt med hjälp av sex", säger biologen Frans de Waal."

      

  • Sat 13 Jun 2020 15:56
    #34
    Anonym (skillnad) skrev 2020-06-13 15:41:55 följande:
    Det är intressant, är det verkligen vettigt att avfärda en åsikt, vare sig den är baserad på fakta eller ej, bara för att denna åsikt var vanligare under en annan tid eller i ett annat land? Men praktiskt är det förstås... Du behöver inte gå tillbaka så långt som till medeltiden för att min åsikt(baserad på fakta dessutom) ska vara den allmänna. Sverige 2020 är avvikande här.

    Bara senast för några veckor sedan gick det ju ett intressant program på kunskapskanalen(svt tom...) om sociala koder och beteenden i djurvärlden. Det behandlade bland annat hur dominansspel tolkas som sexuella handlingar av människor och om hur homosexuella djur kan stötas ur flocken för att de är avvikande.

    Även om man inte kan jämföra djur och människor precis hur dom helst, människor är långt mer raffinerade än djur.
    Det är av intresse att belysa åsikter och tyckande med empiri och fakta - det finns ingenting som visar att homo och bisexualitet är en störning - däremot finns det en del som tycker det.

    Men tyckande är varken mer eller mindre än tyckande.

    Den medeltida synen på sexualitet lever starkt inom vissa grupper än idag - och de får ju tycka vad de vill. 

    Men det förändra inte fakta, i det här fallet att sex har fler funktioner än reproduktion och att de djur - människor inkluderade,  för vi är inget annat än djur - som lever i sociala sammanhang har långt mer komplexa förhållningssätt till det vi gör än att det enbart handlar om reproduktion, näringsintag osv..
  • Sat 13 Jun 2020 16:20
    #36
    Anonym (skillnad) skrev 2020-06-13 16:04:34 följande:
    Det finns det givetvis. Dels därför att det inte är så naturen är uttänkt. Dels därför att de finns forskning som visar vad som ökar risken för homosexualitet(dels utnyttjande som barn och dels att ha flera äldre bröder). Dock är det inte vettigt att avfärda även rent tyckande med "30-talet ringde".
    Det är inte så naturen är uttänkt?  Vem skulle ha tänkt ut naturen menar du?

    Människan är av naturen  -  om du tillåter det uttrycket  - en sexuell varelse, en varelse känslor, kärlek, hat, våld, givmildhet, sympati, empati osv osv..  Då människan inte enbart av naturen är statiskt formad utan också formas av de sociala sammanhang vi finns i så kommer olika egenskaper och egenheter att förstärkas eller försvagas. Gener ärvs, genetiska uttryck förvärvas eller är ärvda och mentala föreställningar formas av sammanhang och bildning.

    Att barn som blivit utsatta för övergrepp har en ökad risk att själva begå övergrepp, att barn som blivit slagna har en ökad risk att slå sina egna barn säger ingenting om att homo eller bisexualitet i sig skulle vara en störning. 

    Du får tycka att homosexualitet är en störning, men jag får också säga mot den uppfattningen.
  • Sat 13 Jun 2020 16:45
    #37
    Anonym (skillnad) skrev 2020-06-13 15:41:55 följande:
    Det är intressant, är det verkligen vettigt att avfärda en åsikt, vare sig den är baserad på fakta eller ej, bara för att denna åsikt var vanligare under en annan tid eller i ett annat land? Men praktiskt är det förstås... Du behöver inte gå tillbaka så långt som till medeltiden för att min åsikt(baserad på fakta dessutom) ska vara den allmänna. Sverige 2020 är avvikande här.

    Bara senast för några veckor sedan gick det ju ett intressant program på kunskapskanalen(svt tom...) om sociala koder och beteenden i djurvärlden. Det behandlade bland annat hur dominansspel tolkas som sexuella handlingar av människor och om hur homosexuella djur kan stötas ur flocken för att de är avvikande.

    Även om man inte kan jämföra djur och människor precis hur dom helst, människor är långt mer raffinerade än djur.
    Anonym (skillnad) skrev 2020-06-13 13:46:07 följande:
    Homosexualitet är en "störning" av hur det ska vara, så som sjukdomar kan vara. Störningen kan bero på olika saker. En störning eller sjukdom gör en givetvis inte till en sämre människa och är inget man rår över(dock kan ma rå över sina handlingar, men det är en annan sak), men den bör inte hyllas som "friskhet".

    Homofobi finns för övrigt också i djurvärlden och allt vi människor tolkar som homosexualitet hos djur är det inte.

    homosexualitet är ingen sjukdom 

    https://www.socialstyrelsen.se/aktuellt/homosexuella-friskforklarades-for-40-ar-sedan/


    "I år är det 40 år sedan homosexualitet ströks ur Socialstyrelsens sjukdomsregister. Mycket har hänt sedan dess. Socialstyrelsen är i dag en strategisk myndighet för lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck och arbetar aktivt för att stärka hbtq-personers situation inom vård och omsorg.

    Året var 1979. Flera aktivister ringde till Försäkringskassan och sjukskrev sig. De krävde ersättning för att stanna hemma från jobbet på grund av sin homosexualitet. Syftet var att påvisa det orimliga i att deras sexualitet klassades som en sjukdom. Homosexualitet klassades då som en mentalsjukdom i Socialstyrelsens register."


  • Sat 13 Jun 2020 18:30
    #39
    Nimzay skrev 2020-06-13 17:38:34 följande:
    Fast att vissa djurarter använder sex till att lösa konflikter och dylikt behöver ju inte automatiskt motsäga att det skulle vara en störning hos människan.

    Och ännu mindre behöver det faktum att ett fenomen kan vara till nytta automatiskt utesluta att det egentligen är en störning som råkat komma till i naturen av misstag från början. Störningar/avvikande egenskaper och drag som kommit till av misstag genom att naturen råkat snubbla på sig själv behöver inte vara enbart negativa, utan kan ju ändå så småningom visa sig ha viss nytta liksom, naturen är ju liksom säkert så pass fiffig och flexibelt kreativ att den kan kämpa på för att ta sig vidare i sina processer och dra nytta av det som från början gick fel.

    Samtidigt som jag även tänker lite vissa sexuella intressen ju kan ha kommit till i naturen för att ge en annan funktion än just förökningsmöjligheter från början, och gjort/och förfarande gör nytta på detta sätt hos vissa andra arter och individer än exempelvis människor. Trots att detta sen samtidigt med tiden råkat mynna ut till en slags störning/biologisk återvändsgränd/avvikande drag hos vissa andra arter som exempelvis människor. Alltså sex kan säkert absolut ha vissa andra funktioner än just förökning, medan homosexualitet och liknande ändå SAMTIDIGT kan betraktas som en slags störning/snedsteg av naturen, eller i alla fall ett avvikande drag i stil en slags urtida rest av naturen utan nåt särskilt syfte idag, hos dagens människor. Men jag vet inte riktigt, men detta är i alla fall hursomhelst några förslag som jag tänker mig kan vara förklaringar till hur det hela gått till och sen utvecklat sig. Är antagligen rätt komplicerat det här, och helt klart rätt fascinerande det här med naturens alla fenomen.
    Jag menar att de biologiska processerna inte har något särskilt syfte. Inte heller något mål. Det enda de har är resultat. Dessa resultat gynnar eller missgynnar en biologisk process. Kallas evolution om jag minns rätt.

    Finns det störningar - javisst finns det störningar - men är homo och bisexualitet resultatet av en störning?

     Vad är en störning?  Vad ger upphov till en störning? Var är en variation? Vad ger upphov till en variation?

    Var går gränsen mellan en störning och en variation?
  • Mon 15 Jun 2020 18:54
    #45
    -1
    Anonym (skillnad) skrev 2020-06-15 15:48:57 följande:
    Det mesta i naturen finns till av en anledning. För att allt är ett kretslopp som ska överleva. Anything goes hade motarbetat det.

    Självklart är människan en sexuell varelse, det har jag inte sagt något emot. Våra gener har däremot knappt förändrats. Vad vi mår bra av ändras inte bara för att samhället gör det.

    Barn som blir utsatta som barn(särskilt de som blur utsatta av samma kön) löper ökad risk att själva begå övergrep och att få en störd sexualitet på annat vis, som att bli homos.

    Du får självklart tycka vad du vill, det har jag inget emot utan det välkomnar jag. Tyckande och fakta är däremot olika saker.
    Nja, evolutionsläran säger att det förhåller sig tvärt om - att ingenting finns av en anledning, men att det som fungerar och fungerar bra, eller i alla fall inte fungerar dåligt i ett kretslopp överlever.
  • Sun 21 Jun 2020 10:14
    #50
    Anonym (skillnad) skrev 2020-06-21 10:09:04 följande:

    Du sov på biologilektionerna va? Det mesta finns till för att det ska vara så. Vår kropp har funktioner för att det är så det ska vara, för att vi ska fungera etc.


    Hmm.. vi lärde oss om evolution på biologilektionerna, inte hokuspokus om att saker finns för att det ska vara så.

    Det finns de som inte tror på evolution eller missförstått hur den fungerar. Jag hör inte till dem. Gör du?
Svar på tråden Din åsikt?