• Fri 12 Jun 2020 10:31
    4919 visningar
    12 svar
    12
    4919

    Magsjuka eller bakfylla?

    Hejsan, 

    För tre dagar sedan hade jag en riktig festdag. Jag drack från morgon till kväll, och mer än jag någonsin gjort. På kvällen spydde jag några gånger på vägen hem också. Dagen efter mådde jag hemskt dåligt. Allt jag försökte äta/dricka som inte var vanligt vatten spydde jag upp hela den dagen. Jag tänkte: Detta är en vanlig bakfylla, jag kommer att vakna imorgon och må bra igen. (Så brukar det alltid vara för mig, man mår skit dagen efter men fungerar som vanligt två dagar efter man drack). 

    Så igår vaknade jag. Till min besvikelse så mådde jag lika illa som första dagen. Enda gången jag inte mådde skit var när jag sov, så jag försökte sova så mycket som möjligt. Jag spydde inget men fick konstant uppstötningar och rapar, och var frestad att få mig själv att spy, för det var så det kändes i kroppen (som att man hade något som bara behövde åka ur kroppen liksom). Igår kväll lyckades jag dock må liiite bättre på kvällen, och mådde inte illa utan var bara allmänt svag.

    Nu är jag här dag tre sen jag drack och mår fortfarande illa som fan. Jag har absolut ingen aptit och får uppstötningar hela tiden. 

    Så, min fråga är, vad tror ni att detta är? Tror ni att det är en helvetes bakfylla, eller att jag har åkt på matförgiftning eller magsjuka? 

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Magsjuka eller bakfylla?
  • Fri 12 Jun 2020 10:53
    #1
    +1

    Låter som att du är uttorkad. Du behöver få i dig vätskeersättning och sen vanlig vätska. Det är sommarvärme nu så då är det extra viktigt att dricka när du fått i dig alkohol som torkar ut.

  • Anonym (Xylof­on)
    Fri 12 Jun 2020 11:16
    #2
    +1

    Jag håller med. Du är uttorkad. Sluta sov och se till att du får i dig vätska. Be nån kompis köpa Resorb och drick det.

  • Fri 12 Jun 2020 12:29
    #3

    Tack för tipset. Har druckit några resorb under de senaste dagarna, och har nu blandat ihop 1177s egna vätskeersättning (1 l) som jag försöker dricka nu. Just nu mår jag bara mer illa av den, men det kanske går över snart då? 

  • Fri 12 Jun 2020 12:38
    #4
    flickornapatv2 skrev 2020-06-12 12:29:31 följande:

    Tack för tipset. Har druckit några resorb under de senaste dagarna, och har nu blandat ihop 1177s egna vätskeersättning (1 l) som jag försöker dricka nu. Just nu mår jag bara mer illa av den, men det kanske går över snart då? 


    Skeda i dig sakta. Undvik att bälga i dig ett helt glas. Varva med att tugga iskuber om du kan. Vattenmelon eller gurka funkar också att tugga på mellan du skedar vätskeersättning.
  • Fri 12 Jun 2020 12:39
    #5

    Försök också få i dig något att äta, en skiva vitt bröd du gnager på, en riskaka eller lite yoghurt med sked.

  • Pilsne­r
    Fri 12 Jun 2020 12:49
    #6
    flickornapatv2 skrev 2020-06-12 10:31:46 följande:

    Så, min fråga är, vad tror ni att detta är? Tror ni att det är en helvetes bakfylla, eller att jag har åkt på matförgiftning eller magsjuka? 

    Tacksam för svar!


    Sjuhelvetes baksmälla. Jag har lyckats med det någon gång då jag druckit oerhörda mängder sprit. Bärs är tryggare.

    Magsjuka/matförgiftning går över snabbare.
  • Fri 12 Jun 2020 12:59
    #7

    Tack för alla tips. Har nu fått i mig halva vätskeersättningen, och ska ge mig på lite avslagen cola om ett tag. Dessutom så har jag en liten rostad macka och ett äpple som jag knaprar på, men jag får kväljningar av att äta. Det känns som att hela kroppen jobbar emot. 

    Man jag kämpar på och tar tacksamt emot alla bra tips! Vet någon hur man kan få bort illamåendet? Antar att alvdeon/ipren inte hjälper... :)

  • Anonym (CC)
    Fri 12 Jun 2020 13:03
    #8

    Coca cola standard, gärna avslagen och ljummen.

  • Anonym (Xylof­on)
    Fri 12 Jun 2020 13:07
    #9
    flickornapatv2 skrev 2020-06-12 12:59:39 följande:

    Tack för alla tips. Har nu fått i mig halva vätskeersättningen, och ska ge mig på lite avslagen cola om ett tag. Dessutom så har jag en liten rostad macka och ett äpple som jag knaprar på, men jag får kväljningar av att äta. Det känns som att hela kroppen jobbar emot. 

    Man jag kämpar på och tar tacksamt emot alla bra tips! Vet någon hur man kan få bort illamåendet? Antar att alvdeon/ipren inte hjälper... :)


    Illamående försvinner vartefter du får i dig vätska och näring (mat)
  • Fri 12 Jun 2020 13:32
    #10

    Du kan ju lyckats åka på någon form av magkatarr tack vare spriten, kräket och nu senare bristen på mat.

    Är regelbundet och lite, snäll mat och om du upplever mycket sura uppstötningar och sånt kan du ju testa omeprazol.

    Min man åkte på skiten en gång (utan föregående fylla) och han blev skitdålig för att hans ryggmärgsreflex var att sluta äta och typ bara sova. När han till slut fattade vad det var och började äta igen så vände det sakta men han fick börja med att äta upp okryddade barnmatsbrukar från 4 månader som vi hade kvar :)

  • Fri 12 Jun 2020 13:40
    #11

    Jag tror att det är din mage som har blivit irriterad av alkoholen, kräkningarna och sedan bristen på mat. Alkohol är en känd faktor för magkatarr, till exempel.

    Gå till ett apotek och köp ex Novalucol eller Omeprazol (kan kombineras). 

    Som alla skrivit i tråden, försök att få i dig mild mat, helst kokt och bara lätt kryddad. Krya på dig, och ta det lite mer försiktigt med alkoholen i framtiden!

  • Fri 12 Jun 2020 20:08
    #12

    Tack igen för alla tips!
    Kvällsuppdatering: Efter att ha druckit en liter vätskeersättning, massvis med vanligt vatten, lite juice samt ätit gazpacho och rostade mackor så skulle jag säga att jag mår MYCKET bättre! Jag är mycket piggare och är faktiskt glad igen, något jag inte har varit de senaste dagarna.

    Besvären är dock inte helt borta. Jag känner mig uppblåst nu, och har ont i övre delen av magen. Jag har också fortfarande uppstötningar och rapar (även fast jag köpte medicin mot det idag). Är lite orolig att det är magkatarr... 

Svar på tråden Magsjuka eller bakfylla?