• öresund

Eksem i knä/halsveck och torr på magen! Vad göra?

Min dotter på 3 1/2 månad verkar ha känslig hud. Hon är konstant illröd och irriterad i knäveck och halsveck, samt i armhålorna. Använder Inotyol salva i vecken och det funkar ok, men så fort hon badat eller blir svettig så blossar det upp igen. Ser inte alls kul ut!

Dessutom är hon jättetorr i huden, främsta på magen där hon är alldeles rödfnasig med små röda prickar och det verkar klia då hon klöser sig på bröstet så fort hon ligger utan kläder! Smörjer med Locobase Repair och Miniderm, men det försvinner inte. Tips på vad det kan vara och vad man kan göra?

• Svar på tråden Eksem i knä/halsveck och torr på magen! Vad göra?
  • Piaf

Jag skulle ha köpt hydrocortison salva på apoteket. Det hjälper säkert

• mamma37

Jag fick utskrivet en stark salva som skulle masseras in till kvällen vid de utsatta ställena typ halsen, öron o armhålan ....Den fick endast användas 2 kvällar på rad och sedan upprepas 2 veckor senare....

Hade jag varit som du hade jag uppsökt BVC eftersom man ska inte experimentera själv på deras nya känsliga hud!!!

• Piaf

Min son har det samma. Är nog inte märkligare än torr hud. Han har haft det sedan han var lika liten som din dotter. Viktigt att smörja på mycket så det inte blir värre o blir till exsem. Men just hydrocortisonen tar det ett steg längre och tar bort det. Gör det inte det så gå till BVC och be att få recept på en starkare cortisonsalva.

Hoppas det blir bra och att hon slipper dra vidare med det som min son. Men tyvärr är det ganska vanligt

• Piaf

mamma37:
    Låter som den salvan jag fick utskriven. Du menar en cortisonsalva väl?

• mamma37

Japp! Kenacombin Novum som är en medelstark steroid..... Men jag har inte använt den på läääänge nu!!!

• Edda

Hej! Jag tycker oxå att det låter läskigt med starka salvor. Tror du att det kan vara varmt och fuktigt i arm och halsveck? Isåfall kan det vara därför det är irriterat där. Prova att pudra med vanligt potatismjöl. Det suger upp fukten och hjälper till så att det inte blir skinnflått...

• öresund

BVC har kollat hennes hud flera gånger då hon hade extremt mycket hormonprickar innan och därefter varit jättetorr över hela kroppen. Har bara fått tips om Miniderm och Locobase Repair och att smörja, smörja, smörja... Nu är det bara magen kvar som är riktigt torr (får smörja armar & ben också 1-2 gånger om dan) och hon har fått nya röda små prickar. Ska till apoteket idag för salvorna börjar ta slut, kanske ska prova hydrocortison då..? Ska man ta den i vecken också, eller ska jag köra vidare på Inotyol?

• öresund

Hon är lite svettig/fuktig i halsvecken och kan få små självsprickor...

• mamma37

Det var det Fredrik hade o det var inget som hjälpte förutom den salvan som jag nämner ovan....Och som sagt har inte behövt att anv. den många ggr o inte på lääääänge!!!

Hoppas att det ordnar sig men prata med dom på apoteket!!

• villa

Jag fick en fotsvampssalva till min dotters veck av BVC. Tydligen är det lätt att det blir svamp i vecken då det lätt blir fuktigt där. Den heter Cortimyk och innehåller både svampdödande medel och lite cortison och finns receptfri på Apoteket. Smörjde 2 gåner om dagen tills det blev bättre ( vilket det blev på 2-3dagar) sedan skulle jag fasa ut den först 1 gång om dagen i några dagar och därefter varanan dag under ytterliggare några dagar.

• Piaf

Ja, ta den där hon har problem, tycker jag.
    Det är en bra början och hjälper det inte så skaffa den starkare varianten.

Lycka till

• Åsa

Använda kortison på sådana småttingar utan läkarordination låter inte som någon höjdare tycker jag.
    Fuktighetskräm skadar inte. Många är ju väldigt torra nu på vintern.
    I Lillans fall visade sig hennes eksem (som dock började på kinderna) när hon var bebis bero på mjölkallergi. Blev mycket bättre när jag slutade äta mölkprodukter.

• jojjo113

Gå till en läkare med inriktning eksem/allergier. Det kan lätt vara en allergi som utlöser eksemen.. Vår pojke jha byvecksexem och han visade allergi mot lite allt möjligt också. Det är tydligen vanligt att det går hand i hand och undviker vi det han är allergisk mot så får han inte lika mycket eksem.

Jag tycker alltid det ska kollas upp och mildison (även om det är en mild salva) ska helst inte användas utan att det kontrolleras av läkare..

Det handlar ofta om atopiska eksem när de är så små, så går du till läkare finns det massor med tips att få som man ska göra för att hålla allergier och eksem borta, som att hålla dammfritt, byta kläder oftare osv..

• Åsa

Det är vanligt med överkänslighet mot kemikalierna i kläder. Tvätta gärna nya kläder två gånger innan bebis får ha dem sade vår barnläkare. Utan parfym i tvättmedel eller ev sköljmedel. (Givetvis ska h*n aldrig använda kläder som ligger mot huden innan de tvättats.)

• Mårran74

Själv använder jag Apotekets salvor som heter Fenuril och Carmuril(den första är recceptfri den andra vet jag inte) när jag har värmeeksem och MYCKET torr hud... Salvorna har alltid fungerat jättebra på mig(inom några dagar)... MEN hur de fungerar på en bebis vet jag inte..? Fråga BVC och Apotek!

Kortisonsalvor skulle jag undvika om de inte ordinerats! En bebis kan stopppa kladdiga fingrar både i ögon och i mun på sig själv...

• öresund

Ok, fortsätter med de vanliga salvorna och avvaktar tills vi träffat BVC. Förhoppningsvis beror det på den torra luften nu i vinter. Hon verkar ju inte lida så hemskt mycket av det (förutom att det tycks klia lite på magen), det är mest att det ser obehagligt ut.

Svar på tråden Eksem i knä/halsveck och torr på magen! Vad göra?