• Anonym (Em)

Avstå rotavaccin?

Har ett barn som har kolik och mycket problem med sin lilla mage. Varit i kontakt med en bekant som är barnläkare och denne tycker att man kan avstå om barnet redan har uttalade problem med magen då det finns en relativt stor risk att barnet får ännu mer ont i magen pga vaccinet.

Min äldsta fick inte vaccinet då det inte ingick i programmet då.

Barnet kommer få alla de övriga vaccinerna som ingår i programmet, naturligtvis.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Avstå rotavaccin?
  • Anonym (Em)
    Anonym ((ja)) skrev 2020-06-12 17:18:05 följande:

Jag hade själv rotavirus infektion i vintras och kan lätt säga att det var det värsta jag råkat ut för ville verkligen bara dö och gick ner 15 kg på en vecka (sammanlagt 20 kg och är normal viktig)... det forsade ut vätska åt alla håll i drygt 2 veckor  och kan verkligen förstå att barn dör av detta även om det är mkt sällsynt i Sverige.. Men ja jag hade gjort det och jag har vaccinerat mina barn  innan jag fick det. Jag är otroligt glad att jag har gjort det och mina hade mer förstoppning än diarre. Vet barn som blivit infekterade och blivit inlagda och haft det otroligt tufft i veckor, ingen kul upplevelse.

Det är just detta som gör att jag är osäker på att ge eller inte ge. Låter verkligen ingen höjdare. Samtidigt så säger läkarna att vuxna och äldre barn oftast inte blir särskilt sjuka i rotavirus, så det du råkat ut för verkar ovanligt, om än fruktansvärt jobbigt om det skulle hända.
  • Anonym (Em)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-12 17:36:15 följande:

Din bebis, däremot, kan bli ordentligt sjuk.

Ja precis.
  • Anonym (Em)

Någon som vet varför man inte kan vaccinera äldre barn?

• Anonym (Em)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-06-12 17:57:24 följande:

Nej, det är inget "naturligtvis" som med tex mässlingvaccin och annat. Vår bvc-läkare tyckte som sagt  inte att vi skulle ge det eftersom vi inte visste om våra donatorer hade anlag för magsjukdomar. I de fallen kan vaccinet göra barnen jättesjuka. Risken att våra barn skulle bli smittade av rota var också minimal eftersom vi inte umgås med dom med småbarn och knappt med folk öht.

Nej precis, det är inte helt givet att ge det, enligt min bekant heller.
  • Anonym (Em)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-12 18:12:09 följande:

Därför att det inte är livshotande för äldre barn. Du ger ju den till bebisen för att skjuta på sjukdomen några år...

Ja okej, så i praktiken skulle man även kunna vaccinera äldre barn och vuxna också?

Tänker att till exempel vinterkräksjukan där det handlar om calicivirus så blir ju ofta en hel familj sjuka, även de vuxna. Medan jag fått uppfattningen att bara barnen oftast blir sjuka när det gäller rotavirus?

Skulle vara en mardröm om båda barnen som är relativt små och även vi vuxna skulle bli sjuka och bli inlagda med den lille om hen skulle behöva bli det.
  • Anonym (Em)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-12 18:33:12 följande:

Nej.

Vad svarar du nej på?
  • Anonym (Em)
    Anonym ((ja)) skrev 2020-06-12 20:22:23 följande:

Större barn och vuxna har ju större kroppsvikt och därmed blir det inte lika allvarligt för oss. Men har du inte tidigare blivit infekterad som i mitt fall blir man rejält sjuk men i och med att man är vuxen så har man mer kroppsvolym och vätska och men är man liten bebis så går det fort att bli uttorkad och de flesta kräver därmed att bli inlagda ganska fort och länge..Vet flera vuxna som blivit rejält sjuka, så inte helt ovanligt.

Varför man inte vaccinerar äldre barn är dels för att naturlig invagination är vanligast i åldern 3-11 månader samt vaccinet är inte prövat på äldre barn än spädbarn. Detta är ju ett extremt viktigt vaccin i 3e världen där inte alla har tillgång till sjukvård..

Sen skall man tänka på att viruset smittar även genom sk dropsmita och innan personen har symptom. 

Tack för bra svar!
Svar på tråden Avstå rotavaccin?