Inlägg från: Anonym (Ycko) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ycko)

Avstå rotavaccin?

Valde att inte ge. Mitt barn föddes månaderna innan det började ingå i allmänna programmet men vi fick ändå frågan. Tackade nej på grund av att det dels är ett vaccin jag inte tagit själv, aldrig hört talas om, sjukdom jag aldrig hört talas om men FRAMFÖR ALLT så finns det (även om många föräldrar bestämt hävda annat trots att de helt uppenbart har noll koll) en lång lista med biverkningar varav fler väldigt allvarliga. Det handlar inte bara om lite gnällighet, diarré och ev. lite magont en dag eller två. Det är bara att läsa om rotavaccinen på t.ex fass.

Det är också ett levande vaccin vilket innebär att barnet kan smitta andra, framför allt personer med nedsatt immunförsvar, vid nära kontakt under upp till 2 veckor efter vaccinationstillfället. Inte heller det är något jag hittat på (som ett par på allvar trott) utan något som är allmänt känt, ingen hemlighet på nåt sätt och något bvc även informerade om när de frågade om vi ville ta vaccinet.

Vaccin kan vara bra och även om alla vaccin har biverkningar får man väga ev. sjukdom SAMT ev. risk att drabbas hårt av sjukdomen kontra vaccinet och ev. biverkningar. Tyvärr finns många (ofta otroligt okunniga har det visat sig vid djupare snack med dem, även om de ofta har fördomar om att alla som inte tycker som dem är just okunniga) rabiata vaccinförespråkare som inte förstår att allt inte är svart och vitt. Alla vaccin är inte alls ?självklara? för alla och det är inte riskfritt på något sätt. Att vara lite skeptisk och göra research själv, väga för- och nackdelar och möjliga effekter av att ta/inte ta ett visst vaccin mot varandra är vettigt och fullt rimligt. Mycket mer vettigt än att kategoriskt (och ofta dessutom utan några som helst faktiska kunskaper om vaccinen) hävda att alla vaccin är bara bra och ska självklart tas av alla.

Svar på tråden Avstå rotavaccin?