• Anonym (Tvätta)

Hur ofta tvättar ni?

Ni som har egen tvättmaskin i hemmet, hur ofta tvättar ni? Jag hade gemensam förut och tvättade då en gång i veckan, men det blev ju flera maskiner efter varandra då. Nu när jag har egen vet jag inte om jag ska köra på samma sätt eller om jag ska tvätta flera gånger i veckan men bara en maskin per dag. Bor i lägenhet så tänker vad som kan störa grannarna minst? Sällan jag hört någon annans tvättmaskin dock, men hörs i trapphuset om någon tvättar.

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni?
  • Anonym (Hus)

Utslaget på en vecka en maskin per dag. Har två småbarn som kladdar och är ute mycket så de blir jättesmutsiga. När jag var singel blev det kanske 2 maskiner i veckan. Du tvättar hur ofta du vill och när du vill så länge det är under dagtid. Där jag bott i lägenhet fick man inte göra oljud efter kl.21 och före kl.7.

• Alvina

En gång i veckan. Mellan 1-2 maskiner. Har två barn men behöver inte tvätta oftare, eftersom jag inte tvättar förrän jag fyllt en hel maskin.

• Anonym (Svep)

Vi kör 2-3 maskiner (2 om vi bara tvättar kläder, 3 om vi också har en full maskin handdukar/sängkläder/fintvätt/etc.) i ett svep en gång per vecka (i regel söndagar). Vi är dock endast 2 vuxna i hushållet.

• linnéa001

Vi är två vuxna och en femåring. 60 grader tvättas ungefär var fjärde vecka, jag brukar tvätta efter min mens då jag har tygbindor och tygtamponger. Vår dotter har speciella kläder utomhus och byter alltid kläder när hon kommer in och spiller inte speciellt mycket mat, så kulört 40 grader blir nog också var fjärde vecka, kanske lite oftare nu på sommaren då man svettas mer. Min man använder bara vita t-shirts så vitt 40 grader tvättas när de är slut, vilket kanske också blir en gång per månad. Han svettas inte så mycket. Så vi tvättar tre till fyra maskiner per månad. Sängkläder brukar vi tvätta i föreningens tvättstuga någon gång per månad. Tvättar oftast när tvättkorgen är full och inte när kläderna är slut. Tycker det är skönt att sprida ut för det är inte så värst kul att tvätta.

• Anonym (mami)

Har en liten kombinerad tvättmaskin/torktumlare. Det ryms inte mycket och ett program tar 3-4 timmar. Kör därför tvätt flera gånger i veckan. Ofta varje dag.

• Anonym (...)

Vi är två vuxna och en ettåring. Tvättar ca 5 maskiner en vanlig vecka. Vit tvätt(40 grader) mörk tvätt(40 grader), underkläder/strumpor ljusa (60 grader) underkläder/strumpor mörka( 60 grader).

Sedan sängkläderna i 60 grader. Dessa tvättar kör vi varje vecka. Tvättar oftast bara en om dagen då vi inte vill hänga tvätt över hela vardagsrummet.

• sextiotalist

Oavsett om vi varit fem hemma eller endast två som vi är nu så har jag (ja, jag har alltid haft tvätten hemma) tvättat under en dag, minst 4 maskiner (ljus 40, ljus 60, mörk 40, mörk 60). Ibland även en 30 med stickat eller 30 med funktionskläder.

Vid byte av lakan (ungefär varannan vecka) så blir det ofta en 60-tvätt till.

Däremellan går tvättmaskinen sällan.

• syntharen

2 vuxna, 3 barn, vi tvättar en maskin om dagen oftast. Ibland 2 om det ena kan torktumlas. Mörkt 40, blå/grönt 40, helvitt 40, rosa/lila 40, rött/gult/orange 40, grå/ljust 40, underkläder 60, handdukar vita 60, handdukar mörka 60, sängkläder 60.

• Färnis

Någon gång i månaden kanske, jag är borta i jobb mycket, även utomlands, så har köpt på mig kläder så jag klarar mig två månader minst. Sen kan det även hända att jag köper nytt när jag inte riktigt känner för att slösa helgen på tvättning.

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni?