• Anonym (Tvätta)

Hur ofta tvättar ni?

Ni som har egen tvättmaskin i hemmet, hur ofta tvättar ni? Jag hade gemensam förut och tvättade då en gång i veckan, men det blev ju flera maskiner efter varandra då. Nu när jag har egen vet jag inte om jag ska köra på samma sätt eller om jag ska tvätta flera gånger i veckan men bara en maskin per dag. Bor i lägenhet så tänker vad som kan störa grannarna minst? Sällan jag hört någon annans tvättmaskin dock, men hörs i trapphuset om någon tvättar.

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni?
  • Färnis

Någon gång i månaden kanske, jag är borta i jobb mycket, även utomlands, så har köpt på mig kläder så jag klarar mig två månader minst. Sen kan det även hända att jag köper nytt när jag inte riktigt känner för att slösa helgen på tvättning.

• fluu

Med kläderna(60-tvätt)gör jag ett ryck och tar allt på en gång med cirka nio dagars mellanrum. Då blir det ganska många maskiner på en dag. Handdukar, lakan och underkläder(90-tvätt) tvättar jag 2-3 gånger i veckan. Marsvinstvätt(dvs fleece och lakan som tvättas i 90) körs två gånger i veckan. Vårt hus är så välisolerat att man kan tvätta mitt i natten om man så önskar. Två vuxna och ett barn(och två marsvin ).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (*)

Vi är två vuxna och tvättar nog ungefär fyra maskiner i veckan, sällan mer än en maskin per dag. Vi hängtorkar tvätten i badrummet och kör vi en full maskin får det inte plats så mycket mer, dessutom är det lite knappt med tid efter jobbet. Vi sorterar smutstvätten i trådbackar, istället för att stoppa ner allt i en och samma korg, så det är lätt att se när det finns tillräckligt av någon kategori för att köra en maskin.

• Dexter dot com
    Anonym (Tvätta) skrev 2020-06-12 21:28:46 följande:

Ni som har egen tvättmaskin i hemmet, hur ofta tvättar ni? Jag hade gemensam förut och tvättade då en gång i veckan, men det blev ju flera maskiner efter varandra då. Nu när jag har egen vet jag inte om jag ska köra på samma sätt eller om jag ska tvätta flera gånger i veckan men bara en maskin per dag. Bor i lägenhet så tänker vad som kan störa grannarna minst? Sällan jag hört någon annans tvättmaskin dock, men hörs i trapphuset om någon tvättar.

Har ni inga regler gällande tvättande om ni bor så lyhört att det stör grannarna?
  • Anonym (Tvätta mindre)

Jag tror att det är okej med grannarna. Men tvätta inte efter 22 på kvällen.

Jag är en person och tvättade innan tre gånger i veckan, men det känns onödigt. Nu tvättar jag ca tre maskiner varannan vecka.

• Anonym (Tvätta mindre)
    linnéa001 skrev 2020-06-12 22:09:28 följande:

Vi är två vuxna och en femåring. 60 grader tvättas ungefär var fjärde vecka, jag brukar tvätta efter min mens då jag har tygbindor och tygtamponger. Vår dotter har speciella kläder utomhus och byter alltid kläder när hon kommer in och spiller inte speciellt mycket mat, så kulört 40 grader blir nog också var fjärde vecka, kanske lite oftare nu på sommaren då man svettas mer. Min man använder bara vita t-shirts så vitt 40 grader tvättas när de är slut, vilket kanske också blir en gång per månad. Han svettas inte så mycket. Så vi tvättar tre till fyra maskiner per månad. Sängkläder brukar vi tvätta i föreningens tvättstuga någon gång per månad. Tvättar oftast när tvättkorgen är full och inte när kläderna är slut. Tycker det är skönt att sprida ut för det är inte så värst kul att tvätta.

Wow! Bra för miljön. Om jag hade väntat fyra veckor hade jag dock inte fått plats i maskinen.
  • Anonym (Petra)

Vi är två vuxna och två tonåringar, och tvättar nog ca 4-5 maskiner/vecka. Vissa gradantal/kulörer får vi ihop till en full maskin snabbare än andra, så de körs kanske 1-2 ggr/v och andra en gång var tredje vecka, lite beroende på årstid, träningar, osv.
    Har man gemensam tvättstuga tvättar man ju alla varianter samtidigt, oavsett om de är fulla eller inte, så det är mer miljövänligt att tvätta en maskin först när den "sorteringen" är full.

• Anonym (Lite olika)

Två vuxna och två barn. Vi tvättar cirka 3-4 maskiner i veckan. Förutom 40 och 60 i olika färger, tillkommer ibland ulltvätt och fintvätt i olika färger.

• Anonym (2 idag!)

3-4 maskiner i veckan. De flesta på helgen. 2 vuxna, 2 barn, 6 och 9 år.

• Studentpappa

Är det ingen i tråden som tränar någon gång? Går ju inte att lämna träningskläder efter ett pass dom luktar ju helvete, jag är cyklist iofs och bibs är väl kanske något speciellt...

Här går det nog minst 5-6 maskiner i veckan, säkert fler om jag skulle räkna.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Lite olika)
    Studentpappa skrev 2020-06-14 22:30:55 följande:

Är det ingen i tråden som tränar någon gång? Går ju inte att lämna träningskläder efter ett pass dom luktar ju helvete, jag är cyklist iofs och bibs är väl kanske något speciellt...

Går alldeles utmärkt att låta de vänta, om de tvättas med ättika och vädras innan de knölas in i tvättkorg. Jag är förvisso inte cyklist, men springer en jäkla massa.
  • Studentpappa
    Anonym (Lite olika) skrev 2020-06-14 22:48:07 följande:

Går alldeles utmärkt att låta de vänta, om de tvättas med ättika och vädras innan de knölas in i tvättkorg. Jag är förvisso inte cyklist, men springer en jäkla massa.

Bibsen har ju en blöja och är rätt dyra typ 1000:-/st, så iaf jag har ju inte 5-6 par att gå runt på. Sen känns dom jäkligt äckliga att lämna framme.

Våra tvättmaskiner anpassar mängden vatten efter hur mycket tvätt det är så jag ser inget problem att tvätta när det behövs, alltså så att jag vet att jag har kläder till nästa pass.
  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2020-06-14 22:30:55 följande:

Träningskläder hänger jag ut på balkongen tills de torkar.

Har flera träningsbyxor och toppar att byta med. Är dock inte cyklist ;)
  • Fjäril kär

När jag bodde i hus med exet och vårt barn tvättade vi så fort det fanns till en maskin. Jag vill inte ha en massa tvätt att ta reda på så då plockade jag ihop en maskin då och då. Vilket kunde bli allt från en maskin om dagen eller till nån maskin i veckan.

Nu bor jag själv med barn varannan vecka och jag tvättar 1-2 gånger i veckan oavsett mängd på kläder för att slippa ägna en hel kväll i tvättstugan. Jag tvättar och hänger inne hos mig för tork. Är det lakan eller mina arbetskläder så får dom gå i tumlaren.

• Studentpappa
    sextiotalist skrev 2020-06-15 07:10:07 följande:
    Träningskläder hänger jag ut på balkongen tills de torkar.

Har flera träningsbyxor och toppar att byta med. Är dock inte cyklist ;)
    Jag sprang igår jag också och dom kläderna ligger otvättade, det är lite skillnad när du inte suttit på en blöja och gnuggat in rövsvetten mot en sadel i några timmar...
  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2020-06-15 07:34:03 följande:

Jag sprang igår jag också och dom kläderna ligger otvättade, det är lite skillnad när du inte suttit på en blöja och gnuggat in rövsvetten mot en sadel i några timmar...

Skulle tro det ;)
Svar på tråden Hur ofta tvättar ni?