• MissKS

    Testdag 27/6 2020

    Grattis till plussen! Jag är 39 år och vi gör IVF för tredje perioden i livet i hopp om en trea. Vi började 2011 pga manlig faktor och har idag en 4 åring och en 7 åring. Sammanlagt har vi jag gjort 7 färska försök och 4 FET. Bor i Skåne men har gjort IVFen i Falun pga de är bäst på upprepade missfall och jag har haft fyra. Äggplocket var måndagen den 8/6 och vi fick tillbaka två tredagars den 11/6. Första gången sen 2014 som det blev korttidsodling. Vi fick ut 11 fina ägg men bara två spermier. Är glad att de blev till två perfekta embryon! Testdag 26/6. Jag avskyr att testa, hur känner ni? Jag blir så nervös att jag blir kräkfärdig och får ångest.

    Denna gånger har jag blivit överstimulerad och började för tre dagar sen samla vätska. Nu har midjemåttet ökat med 10 cm och jag är väldigt öm. Det brukar vara ett bra tecken för mig men det jag lärt mig av IVFERNA är att man aldrig kan säker på något. Roligt om vi kan följas åt!!


    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS
    Mallanino skrev 2020-06-20 09:28:30 följande:

    Oj ja då har du en lång IVF historik! Men va skönt att ni fick 2 perfekta embryon iaf!

    Detta är min första IVF så jag va ivrig att testa samtidigt som jag kände både skräck och en förtjusning med det. Jag vet ju att risken är väldigt stor att jag inte får behålla det... Men ville ändå testa.. Kan ju förstå att när man gjort det så många gånger är känslorna annorlunda

    Usch för överstimulerad! Har du varit det innan? Tar det lång tid innan det försvinner?

    Jag har med förstått det här med att allt kan vara inget och inget kan va allt?! Lutinusen är ju en stor bov i det!!

    Ja jag ville gärna ha en tråd med folk som är i samma situation just nu som man kan skriva av sig med :)


    Ja, det har blivit en lång historia... nästan som en del av livet. Hade gärna varit utan den men då hade jag ju inte fått exakt mina pojkar och de är värda allt <3 Jag tror att jag var mer på att pigg på att testa i början också. Just för att man kände att IVFen ändå gav en den första riktiga möjligheten att lyckas. Men vår första omgång gjorde vi på RMC i Malmö 2011 och då skulle man inte testa utan bokades in på blodprovstagning. Samma dag kl 13 skulle man ringa ett nummer och då sa en sköterska om det var positivt eller negativt. Det var också ganska hemskt. Men jag har ett fint minne från när vi fick positivt besked med min första son. Sköterskan sa ?Grattis!!? Och jag svarade ?Vaddå grattis?? min make stod mittemot mig och förstod av mitt svar, snabbare än jag, vad det betydde så han fullkomligt bröt ihop av glädjetårar. Medan jag frågade 100 ggr om det var sant

    Jag blev överstimulerad första gången men fick inga allvarligare symtom. Därefter drog de ner mina doser till så låga nivåer att vi bara fick ut ett och tre ägg. Med syskonförsöken gick vi till Nordic IVF och de ökade doserna. Vi gjorde sex syskonförsök varav tre färska och jag blev gravid fem av dem men förlorade alltså fyra. När jag blev gravid med lillebror blev jag också överstimerad efter ET. Jag fick göra extra VUL och lämna blodprov. Men så som jag mår nu har det inte varit förr. Idag har jag ökat ytterligare 2 cm och är himla andfådd. Jag behöver nog åka in till gynakuten men har så otroligt dålig erfarenhet av dem från mina missfall. Vill inte ens närma mig lokalen. Tänker att så länge jag dricker och kissar bra så borde det vara lugnt....
    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS

    Oj vad mycket som hänt här! Grattis till flera fina plus och all medkänsla till er som fått negativt eller börjat blöda. Det finns ingen tröst att ge. Var och en måste få lov att själv känna hur mycket man orkar med. Men mitt enda tips, efter 11 IVFer, är att inte fatta några beslut om framtiden när ni sörjer ett minus. Tankar om att man ger upp och att det därför aldrig blir något gör sorgen över just detta försöket värre. Man kan inte veta vad man vill eller orkar om ett par månader. Ge upp ett försök i taget och sörj det, men fatta bara beslut när ni står på stadig mark. 


    Jag åkte till gynakuten natten mellan sön-mån efter att ha varit överstimulerad i fem dagar, då ruvardag 10 med tredagars. Det är läskigt så lite de kan om IVF och jobbigt att behöva förklara allt. Jag var såååå törstig, drack konstant och hade svullnat 10 cm över midjan mer runt magen. De tog prover och jag fick vänta i flera timmar. Läkaren förklarade att jag har OHSS. När han skulle gå frågade jag om det kan betyda att jag är gravid och han då i förbifarten ?Ja, det var ju svagt positivt? och så gick han.... ehhh! Va? Jag frågade sköterskan som sa att ?ja, det var mycket, mycket svagt?. Jag förklarade att jag kissat precis innan jag lämnade urinprovet och att jag druckit en liter timmen innan men hon vidhöll att det inte spelade någon roll. Läkaren kom tillbaka och då frågade jag om hcg i blodet, DÅ svarar han att det saknar betydelse eftersom jag gjort IVF. EHH VA, IGEN?? Han menade att ägglossningsprutans lilla hcg skulle kunna ge utslag. Jag fick förklara att det är omöjligt mtp att det var 15 dagar sen jag tog den. Då sa han glad och förvånad ut och sa ?Vad roligt! Värdet var 79 så det är normalt för tidig graviditet?. då var kl 03 och jag var så trött och hade ont. Var glad men också väldigt bekymrad över huruvida jag hade okej Hcg eller inte! 


    Igår behövde jag göra återbesök och min OHSS har gått över till måttlig, alltså lite värre. Jag ser ut som om jag är i femte månaden och jag har oooont i hela buken. Men ännu är blodvärdena okej. Denna gången fick jag träffa en bra läkare som berättade att mitt hcg dubblerats och att allt utöver överstimuleringen såg fint ut. Så först igår började jag ta in det. Idag tog jag ett vanligt gravtest och vi håller oss försiktigt glada. Jag har ju haft många missfall men nu kör vi på kortison, inohep och intralipid och jag hoppas det var tricket som fick min son att stanna i magen . Oj vad långt det blev! Det är lite drama här :)


    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS

    Oj vad mycket som hänt här! Grattis till flera fina plus och all medkänsla till er som fått negativt eller börjat blöda. Det finns ingen tröst att ge. Var och en måste få lov att själv känna hur mycket man orkar med. Men mitt enda tips, efter 11 IVFer, är att inte fatta några beslut om framtiden när ni sörjer ett minus. Tankar om att man ger upp och att det därför aldrig blir något gör sorgen över just detta försöket värre. Man kan inte veta vad man vill eller orkar om ett par månader. Ge upp ett försök i taget och sörj det, men fatta bara beslut när ni står på stadig mark. 


    Jag åkte till gynakuten natten mellan sön-mån efter att ha varit överstimulerad i fem dagar, då ruvardag 10 med tredagars. Det är läskigt så lite de kan om IVF och jobbigt att behöva förklara allt. Jag var såååå törstig, drack konstant och hade svullnat 10 cm över midjan mer runt magen. De tog prover och jag fick vänta i flera timmar. Läkaren förklarade att jag har OHSS. När han skulle gå frågade jag om det kan betyda att jag är gravid och han då i förbifarten ?Ja, det var ju svagt positivt? och så gick han.... ehhh! Va? Jag frågade sköterskan som sa att ?ja, det var mycket, mycket svagt?. Jag förklarade att jag kissat precis innan jag lämnade urinprovet och att jag druckit en liter timmen innan men hon vidhöll att det inte spelade någon roll. Läkaren kom tillbaka och då frågade jag om hcg i blodet, DÅ svarar han att det saknar betydelse eftersom jag gjort IVF. EHH VA, IGEN?? Han menade att ägglossningsprutans lilla hcg skulle kunna ge utslag. Jag fick förklara att det är omöjligt mtp att det var 15 dagar sen jag tog den. Då sa han glad och förvånad ut och sa ?Vad roligt! Värdet var 79 så det är normalt för tidig graviditet?. då var kl 03 och jag var så trött och hade ont. Var glad men också väldigt bekymrad över huruvida jag hade okej Hcg eller inte! 


    Igår behövde jag göra återbesök och min OHSS har gått över till måttlig, alltså lite värre. Jag ser ut som om jag är i femte månaden och jag har oooont i hela buken. Men ännu är blodvärdena okej. Denna gången fick jag träffa en bra läkare som berättade att mitt hcg dubblerats och att allt utöver överstimuleringen såg fint ut. Så först igår började jag ta in det. Idag tog jag ett vanligt gravtest och vi håller oss försiktigt glada. Jag har ju haft många missfall men nu kör vi på kortison, inohep och intralipid och jag hoppas det var tricket som fick min son att stanna i magen . Oj vad långt det blev! Det är lite drama här :)


    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS
    Grilimy skrev 2020-06-25 20:59:00 följande:

    Tack. Jag bad om hjälp för mitt immunförsvar redan denna gång och fick tvärnej. Dock hjälpte min allergiläkare mig med kortison då han vet om mitt problem. Varje gång jag blir gravid så får jag en extrem frossa när det har fäst, jag skakar klär på mig tjocka kläder som värsta influensan, då vet jag det fäst och stöts bort sen kommer blod. Lika denna gång, tredje dagen efter insättning så kom frossan, då visste jag det fäst och även att min kropp kämpade för att stöta bort. Och så blev det även nu.

    Fick veta nu efteråt från en sköterska att det finns en behandling mot detta problem. Men det sa läkaren inget om och hon vägrade ens ge mig kortison, de undanhöll mig en behandling som kanske var avgörande. Tvivlar starkt på att de hjälper mig i Augusti heller. Läkaren verkar helt ovillig att hjälpa till, hon blev tydligen även irriterad på min allergiläkare när han försökte förklara mitt immunförsvar för henne och mitt behov av hjälp. Gör de inte detta i aug så finns ingen mening att återföra det frysta tyvärr. :(

    Angående lutinus så har rätt starkt plus gått till nästan obefintligt så det är ju omöjligt att fortfarande vara gravid då. Även om det är med ägglossningstest. Det ger ju samma utslag. :(

    Kram


    Det enda ställe i Sverige som är villiga att skriva ut innohep, prednisolon och ge intralipiddropp är Livio i Falun! Jag reser från Skåne dit. De räddade min femte graviditet efter fyra missfall och nu är jag gravid på första försöket med syskon, samma behandling. Mitt immunförsvar verkar inte samarbeta med foster.
    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS
    Anonym (Längtan) skrev 2020-06-26 19:51:18 följande:

    Jag måste dela detta med mig.

    Jag har precis samlat mig efter 30 min gråtande i detta fall grät jag av lycka min sambo likadant.

    12 år i förhållande ivf resan började 2011 längtan har varit enorm men tyvärr besvikelse efter besvikelse

    Idag samlade jag mod och tjuv testade rd10 det står Gravid 2-3 har aldrig sätt detta innan kunde inte tro mina ögon sitter och stirrar fortfarande på testet och kan inte fatta att detta är sant.


    Men åh vad härligt!! Stort grattis! Vilken målgång!
    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS
    Grilimy skrev 2020-06-25 23:03:06 följande:
    Det är där jag går och tyvärr var det absolut nej på hjälp där. :( Men hoppas verkligen de ändrar sig tills augusti. Dock har vi bara ett fryst så är jätterädd det inte klarar upptining då vi inte har råd att göra en ny ivf. :(
    Men intralipid måste de väl erbjuda dig? Det är ju inte gratis men väl värt det. Jag är beredd att skicka min burk med prednisolon till dig om det hjälper!
    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS
    Grilimy skrev 2020-06-26 20:47:44 följande:
    De vägrade ens ge mig kortison, :( det gjorde min allergiläkare då istället. Tyvärr räckte det inte. Vet dock inte vilken dos jag borde tagit, hur mycket tog du? Jag började 3 dagar före insättning med 2 tabletter 10 mg/dag. Men jag har ett helt sjukt immunförsvar, inte bara embryon det attackerar.. :-/ Jag hade behövt en full behandling. Så ledsen att de inte hjälpte mig att få behålla dessa två :(
    Hur många missfall har du haft?
    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS

    Jag tar två Crinone och kliniken sa att jag kan sluta. Jag bad att få fortsätta och då sa de att jag ta en varje kväll. När ska ni göra VUL?


    Vad har ni för symtom? 


    Jag har ont i brösten, särskilt utsidan. Igår hade jag halsbränna och mådde illa, men idag har jag t.o.m. kunnat äta en glass. Känns som om det växlar enormt. 


    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS
    Anonym (Längtan) skrev 2020-07-14 11:17:10 följande:

    Hej på er!

    Hur går det för er som plussat, mår ni bra.

    Mitt första plus någonsin slutade tyvärr i missfall i söndags v 6+2 det va nog det värsta jag har varit med om i mitt liv, den smärtan o allt som kom ut hemskt.

    Tror vi ger upp vi orkar nog inte mer fler besvikelse. Resan startade 2011 tror vi avslutar den här 2020

    Händer det mirakel så blir vi överlyckliga o för det inte det så är det ändå okej.

    Lycka till allihopa

    Kram Mira


    Så oerhört orättvist och sorgligt. Förstår både din sorg och vad du har varit med om fysiskt. Har haft tre missfall och ett MA med efterföljande abort. Det är en tuff upplevelse som verkligen kan knäcka den allra starkaste. Ta han om dig!
    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS
    Mallanino skrev 2020-07-14 20:17:51 följande:
    Usch så tråkigt att höra! Jag beklagar verkligen:(

    Jag mår skit emellanåt, mår illa som tusan hela dagarna och känner mig sjuk (utan att vara det) Jag går in i vecka 8 imorgon så hoppas ju att toppen har varit nu så det börjar dala med detta måendet =/

    Jag hoppas ni får uppleva ett mirakel <3

    Kram M
    Jag mår också uselt. Mår konstant illa och får någon gång per timme kväljningar och måste verkligen andas mig ur det för att inte kräkas. Jag är otroligt trött, hungrig, törstig och känner mig sjuk. Men jag är tacksam för alla symtom. imorgon har vi ett tidigt VUL, vecka 8, och jag är så nervös....
    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • MissKS

    Jag förstår oron. Har man starka symtom och mår dåligt så är risken för MA mindre, sa min Bm.

    Ultraljudet gick fantastiskt bra. Jag höll för ögonen och var super rädd, men bara efter ett par sekunder sa hon ?Jag ser hjärtslag!!?. Det var helt magiskt. Otroligt tråkigt att inte kunna dela det med maken bara.pga Coronan fick han inte följa med.


    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
Svar på tråden Testdag 27/6 2020