• Lillknoppen2

Sova ute när man är förkyld och hostig?

Dottern är drygt 1 år och sover alltid ute i vagnen. Nu har hon en småseg förkylning, rosslig och lite hosta. Hon har fått sova ute ändå, lite uppallad dessutom så att det ska vara lättare att andas. Men då grannen sa att deras inte fick sova ute vid liknande förkylning för att de drar ner kall luft i luftrören vilket inte var bra, ja då blev jag tveksam. Vår unge har fått sova ute i alla fall nu men hur är det, är det bra eller ej??

• Svar på tråden Sova ute när man är förkyld och hostig?
  • Monstermamman

Hur kallt har ni?
    Dottern är likadan och idag har vi runt nollan så då satte jag ut henne. Jag tror inte det är nån större fara att lägga ut dom så länge dom bara är förkylda och inte har feber och att det inte är alldeles för kallt.
    Det är ju inte lika kallt inne i vagnen som utanför.

• cajsalisa

kan inte tänka mej att frisk luft ej skulle vara bra även om man e förkyld, det beror väl på HUR kallt de är såklart, men de kanske till och med blir lättare att andas med frisk luft i luftrören och lungorna, så var de jag så skulle jag nog lugnt forsätta att lägga ut barnet trots förkylning. Men uppstår feber så ska bebis nog vara inne..

• saramars

Det beror väl hur kallt det är? Vid falsk krupp får man rådet att öppna fönstret och ha dem ute, bara de inte ligger i drag. Men med väl omstoppat barn i vagn så borde det inte vara någon fara vid en vanlig förkylning.

• mamma37

Vår husläkare sa att så länge som de har det ombonat o inte så att de svettas o står i lä så är det inga problem!! Har låtit Fredrik sova ute fast han t.o.m. har haft lite feber!!! Sover bäst ute i sin vagn!!!

• RulleBulle

Jag har läst på Astrid Lindgrens Barnsjukhus hemsida att man inte blir förkyld av kyla. Däremot blir slemhinnorna lite torra, vilket gör att man har svårare att stå emot ev smitta som kan finnas. Så därför tror jag inte att det är så farligt att vila utomhus trots lite förkylning. Fast det bör ju inte vara för kallt, förståss. Är det FÖR kallt är det ju inte så bra att vara ute för länge å andas in kall luft. Sen skulle jag bara låta min grabb sova ute om han kunde andas med näsan. För om man andas genom näsan (vilket de normalt gör, om de inte är täppta), så hinner luften bli varmare innan de når lungorna, än om man andas genom munnen.

• Lillknoppen2

Ja, våran har också sovit ute med feber, det funkar inte alls att ha henne inne. Maken lyckades få henne somna inne häromdagen men då vakande hon efter bara en halvtimme och hon behöver två timmar här före lunch. Men, man får väl ha lite omdöme, som med allt annat. När det var -20 ute på morgnarna var det lite knepigt men tur som var blev det alltid varmare lagom tills hon skulle sova!

• Hälge

Vår dotter hade tjock hosta så vi gick till läkaren för att få hostmedicin. Han sa att det bara var bra att hon sov ute.

• Medde

Åh, vad bra tips alla ger! *samlar dem på hög*

/ Medde

• Malar

Våran dotter sover nästan alltid ute någon gång på dagen. Har tyvärr fått krupp för någon månad sedan, så hon trivs rätt bra i lite kyligare luft...

Svar på tråden Sova ute när man är förkyld och hostig?