• Nmg
    Sat 13 Jun 2020 21:20
    1265 visningar
    16 svar
    16
    1265

    Ni som har 1 barn, hur bor ni ?

    Ni som har 1 barn och inte har för avsikt att skaffa fler barn heller, av olika anledningar. Hur bor ni? Stort? Litet. Hus? Lägenhet? Stan?

    Är ni beroende av att bo i områden nära barnets kompisar eller funkar det ändå? Beror såklart på åldern på barnet men i överlag.

  • Svar på tråden Ni som har 1 barn, hur bor ni ?
  • Sat 13 Jun 2020 21:24
    #1

    Vår dotter är 10 år.

    Vi bor i en större villa i ett idylliskt villaområde. 5.5 mil ifrån stan. I ett större samhälle.

  • Kusine­n
    Sat 13 Jun 2020 21:25
    #2

    Nu är mitt barn i flyttahemifrånåldern men vi har bott i stadsnära lägenhet under hennes uppväxt. Hyreslägenhet.

    Valde ett bostadsområde med bra skola och blandade bostadstyper. Här finns hyresrätter men också bostadsrätter och allra mest villor. Så kompisarna har funnits på gångavstånd även om de flesta bott i villorna. Närheten till vatten, stan och grönområde var också viktigt för mig

  • Sat 13 Jun 2020 21:32
    #3

    Mitt barn är 1 1/2. Första 10 månaderna bodde i en stor 2. Nu bor vi i en 3 på 65 kvm mitt i Stockholm. Några meter från förskolan

  • Sat 13 Jun 2020 21:51
    #4

    Avsikt och avsikt. Vi önskar fler barn, men det lär inte bli några fler. Nu har vi en åttaåring. Vi bor i en fyra på 90 kvadrat i en mellanstor stad. Kompisar finns både i vårt område och i närheten(viktigt). Egentligen önskar vi att bo på landet, men det blir nog inte fören dottern är stor. Nu trivs vi så bra där vi bor och det är så praktiskt nära till allt från centrum till landet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sat 13 Jun 2020 22:55
    #5

    Vi bor i en bostadsrättstrea mitt i en mellanstor stad och har ca 1,5 km till förskolan. Det är en privat förskola så barnen där bor över hela stan - det finns alltså inget bostadsområde som tillhör skolan utan jag skulle tro att vårt barn är ett av dem som bor närmast och kommer ha bland den säkraste skolvägen dit när det är dags att cykla själv och kanske en av dem som kommer ha lättast att smidigt ta hem kompisar efter skolan. Räknar med att barnet även kommer att skaffa andra kompisar som bor i stan via olika intressen så småningom (han är fyra år och har inte börjat på någon organiserad aktivitet ännu). Vi har valt skola efter inriktningen på den och vi tyckte det var viktigare än att bo i ett villaområde där alla går på närmsta skolan. Det är väl för- och nackdelar men alla barn på hans förskola har ju samma utgångsläge att de bor utspritt.

  • Nmg
    Sun 14 Jun 2020 06:54
    #6
    Mackan1978 skrev 2020-06-13 21:24:43 följande:

    Vår dotter är 10 år.

    Vi bor i en större villa i ett idylliskt villaområde. 5.5 mil ifrån stan. I ett större samhälle.


    Hur har det funkat med kompisar? Har hon kompisar från klassen som hon umgås med eller finns det många barn i området som hon träffar även fast de inte går på samma skola? Vi står i valet och kvalet att köpa hus, vi är i övrigt väldigt nöjd med vår Lgh men funderar ett steg längre med närhet till skola osv och möjligheten att ta hem kompisar. Finns inga barn där vi bor nu.
  • Nmg
    Sun 14 Jun 2020 06:55
    #7

    [quote=80464523][quote-nick]Kusinen skrev 2020-06-13 21:25:54 följande:[/quote-nick]Nu är mitt barn i flyttahemifrånåldern men vi har bott i stadsnära lägenhet under hennes uppväxt. Hyreslägenhet.

    Valde ett bostadsområde med bra skola och blandade bostadstyper. Här finns hyresrätter men också bostadsrätter och allra mest villor. Så kompisarna har funnits på gångavstånd även om de flesta bott i villorna. Närheten till vatten, stan och grönområde var också viktigt för mig[/quote

    Det låter underbart

  • Nmg
    Sun 14 Jun 2020 06:56
    #8
    Gravid99 skrev 2020-06-13 21:32:30 följande:

    Mitt barn är 1 1/2. Första 10 månaderna bodde i en stor 2. Nu bor vi i en 3 på 65 kvm mitt i Stockholm. Några meter från förskolan


    Finns det några barn i området som barnet kanske kommer kunna leka med sen? Finns det någon skola i närheten?
  • Nmg
    Sun 14 Jun 2020 06:57
    #9
    fluu skrev 2020-06-13 21:51:52 följande:

    Avsikt och avsikt. Vi önskar fler barn, men det lär inte bli några fler. Nu har vi en åttaåring. Vi bor i en fyra på 90 kvadrat i en mellanstor stad. Kompisar finns både i vårt område och i närheten(viktigt). Egentligen önskar vi att bo på landet, men det blir nog inte fören dottern är stor. Nu trivs vi så bra där vi bor och det är så praktiskt nära till allt från centrum till landet.


    Håller med det är så skönt med lägenhet och praktiskt. Vi har 2 barn dock många år mellan så de har ingen ?nytta? av varann i dagsläget, så minstingen känns oftast som ensambarn. Vi har funderingar på hus men vet inte hur vi ska göra
  • Nmg
    Sun 14 Jun 2020 07:02
    #10
    Seven Costanza skrev 2020-06-13 22:55:41 följande:

    Vi bor i en bostadsrättstrea mitt i en mellanstor stad och har ca 1,5 km till förskolan. Det är en privat förskola så barnen där bor över hela stan - det finns alltså inget bostadsområde som tillhör skolan utan jag skulle tro att vårt barn är ett av dem som bor närmast och kommer ha bland den säkraste skolvägen dit när det är dags att cykla själv och kanske en av dem som kommer ha lättast att smidigt ta hem kompisar efter skolan. Räknar med att barnet även kommer att skaffa andra kompisar som bor i stan via olika intressen så småningom (han är fyra år och har inte börjat på någon organiserad aktivitet ännu). Vi har valt skola efter inriktningen på den och vi tyckte det var viktigare än att bo i ett villaområde där alla går på närmsta skolan. Det är väl för- och nackdelar men alla barn på hans förskola har ju samma utgångsläge att de bor utspritt.


    Det är ju jättebra om det i så fall är samma utgångsläge för alla barn där. Har ni några kompisar i området som barnet kan leka med? Kommer skolan vara i närheten?

    Vi funderar på hus då vi bor i Lgh nu. Vi har nära till förskolab men sen när sonen börjar skolan så finns det en skola som är 2 km bort från där vi bor idag, så han kommer inte kunna ta sig dit själv pp många år för han ska cykla vid en stor väg. Vi har funderat på att eventuellt köpa hus i det området för det är som en byskola och alla barn som går där bor i området så vi tänker att det KanKe blir lättare med kompisar?

    Där vi bor nu bor det 2 barn men inga vi har kontakt med. Annars är det bara pensionärer. Om han inte kommer in på den skolan jag askregn om ovan så blir det en annan skola 2-3 kan åt andra hållet, dit kommer han inte heller kunna ta sig själv eller ta hem kompisar på länge för de måste gå över många vägar och övergångsställen så vi kommer behöva skjutsa i många år även om det inte tar många minuter med bil. Och den skolan är en friskola så de som går där kommer från hela stan. Vet inte alls hur vi ska göra. Egentligen vill vi bo kvar i Lgh men den känns inte så praktisk utifrån skola och kompisar
  • Sun 14 Jun 2020 07:15
    #11

    Nu har vi två barn men vi bodde här innan vi skaffade barn också och just för den delen spelar väl inte antalet så stor roll. Vi bor i ett villaområde nära skolan, hade tur att kommunen byggde en cykelväg som i stort sett ansluter från vår tomt ända till skolan, det är 1km dit så barnen kan enkelt gå eller cykla själv och det gör många i området varje morgon.

    Att ha kompisar i området är viktigt tycker jag, det blir ju väldigt viktigt i skolåldern med kompisar och det blir ju så enkelt om dom bara kan gå eller cykla till varandra. Igår var det kompisar till dottern här, dom badade och lekte till 2030 sen skulle en hem och den andre sov kvar. Att slippa skjutsa hela tiden är inte dumt vill jag påstå!


    Ride it like you stole it
  • Sun 14 Jun 2020 08:11
    #12

    Vi bor i en 2:a i Stockholm. När min äldsta dotter bodde hemma bodde den yngsta hos pappan, när hon flyttade ut för att resa och plugga tog den yngre över systerns rum. Nu har den äldsta pluggat klart och precis flyttat hem så hon och jag delar rum, jag sover på soffan. Det är lite trångt men funkar bra, men när min man som är utomlands just nu kommer hem kan vi inte bo såhär längre. Nu har vi precis fått veta attt grannarna under oss sagt upp sin lägenhet så min äldsta dotter har mailat hyresvärden och frågat om hon får ta lägenheten, vi håller alla fingrar och tår nu för att hon ska få den! Det är en sjysst värd så det finns ett litet hopp :)

    Båda döttrarna gick specialinriktningar på skolor i andra stadsdelar och hade sina klasskompisar utspridda över hela Stockholm, de åkte tunnelbana till skolan. Tyvärr bodde det inga barn i deras ålder i vårt kvarter när de var små och de hade inga vänner som bodde nära. Vi har en underbar vacker lägenhet i ett väldigt lugnt och fint område med närhet till allt man kan önska så vi trivs ändå och funderade aldrig på att flytta.

  • Sun 14 Jun 2020 10:37
    #13

    Vi bor i en femrumsvilla på ca 110 kvm i ett mindre samhälle i Norrland. Huset ligger centralt, med gångväg till arbete och förskola/grundskola. Skulle tro att min son får klasskompisar på nära håll, nu är han knappt 3 år och har inte riktigt kompisar på det sättet än.

    Sen har vi en gård ute på landet där vi är på helger och bor hela sommaren(3 mil från bostaden). När min son blir äldre funderar jag på att kanske låta honom ta med kompisar dit för att få lite sällskap.

    Jag tycker att vi bor perfekt till. Bostaden är lagom stor, vi har nära till allt som är viktigt i vårt liv och tror att växa upp där vi bor är helt okej. (Min sambo är uppväxt där och har bott på samma gata sen 1992, det innebär att farmor och farfar bor på samma gata.. vilket känns skönt)

  • Sun 14 Jun 2020 11:12
    #14
    Nmg skrev 2020-06-14 06:54:50 följande:

    Hur har det funkat med kompisar? Har hon kompisar från klassen som hon umgås med eller finns det många barn i området som hon träffar även fast de inte går på samma skola? Vi står i valet och kvalet att köpa hus, vi är i övrigt väldigt nöjd med vår Lgh men funderar ett steg längre med närhet till skola osv och möjligheten att ta hem kompisar. Finns inga barn där vi bor nu.


    Jag tycker att hon har lite dåligt med kompisar på fritiden. För ett till två år sedan hade hon mera vänner men nu är det färre. I skolan verkar hon ha kompisar, men inte så mycket på fritiden.

    Vi har en granne intill oss som har barn i samma ålder, men dom leker inte med varandra. Jag tror att mycket handlar om tur.
  • Sun 14 Jun 2020 12:02
    #15
    Nmg skrev 2020-06-14 07:02:42 följande:

    Det är ju jättebra om det i så fall är samma utgångsläge för alla barn där. Har ni några kompisar i området som barnet kan leka med? Kommer skolan vara i närheten?

    Vi funderar på hus då vi bor i Lgh nu. Vi har nära till förskolab men sen när sonen börjar skolan så finns det en skola som är 2 km bort från där vi bor idag, så han kommer inte kunna ta sig dit själv pp många år för han ska cykla vid en stor väg. Vi har funderat på att eventuellt köpa hus i det området för det är som en byskola och alla barn som går där bor i området så vi tänker att det KanKe blir lättare med kompisar?

    Där vi bor nu bor det 2 barn men inga vi har kontakt med. Annars är det bara pensionärer. Om han inte kommer in på den skolan jag askregn om ovan så blir det en annan skola 2-3 kan åt andra hållet, dit kommer han inte heller kunna ta sig själv eller ta hem kompisar på länge för de måste gå över många vägar och övergångsställen så vi kommer behöva skjutsa i många år även om det inte tar många minuter med bil. Och den skolan är en friskola så de som går där kommer från hela stan. Vet inte alls hur vi ska göra. Egentligen vill vi bo kvar i Lgh men den känns inte så praktisk utifrån skola och kompisar


    Jag kanske var otydlig - den förskola som han går på har alltså även en F-9-skola i lokalerna intill så han kommer få en automatisk plats på den skolan och gå med samma kompisar som på förskolan, så hela vägen fram till gymnasiet kommer det vara så att kompisarna bor över hela stan och ingen annan heller har automatiska kompisar från skolan i sitt bostadsområde.

    Dock bor ju vissa barn på hans förskola i radhus eller villa så jag antar att de även har grannbarn där som de leker med som inte går på samma skola. Det har inte vår son men vi känner inte att det är en anledning att flytta bara för att han ska ha grannbarn att leka med. Han kommer få ta hem kompisar från skolan och från hobbies så det löser sig tänker vi. Kanske visar det sig att några av de han lär känna via hobbies också bor mitt i stan. Det går enkelt att ta sig till fots eller med cykel och det är 40 km/h överallt. Han har inte börjat ta hem kompisar från förskola förutom kalas så på fritiden umgås vi med våra kompisar som har barn, eller med syskon som har barn så att han leker med kusinerna.

    Jag skulle personligen se till HUR jag vill bo och vad jag orkar med. Vi känner att det praktiska med en liten lägenhet centralt är rätt för oss och vi vill inte lägga så mkt pengar som det skulle bli för oss med hus här, men att bo nära en byskola kan ju vara precis lika rätt och mysigt för er.
  • Sun 14 Jun 2020 13:36
    #16

    Vi bor i centrala Stockholm i en brf-trea på 77 kvm. Området är grönt och inte så mycket biltrafik, nära till parker och vatten. Det bor många barnfamiljer här och det är kanske 100m till förskolan och när han börjar skolan är det ca 600 m.

    Vi träffar ofta på barn från sonens förskola ute i parker och lekplatser i närområdet som han leker med och före covid-19 var han hemma hos förskolekompisar ibland, ibland kom kompisar hit. Vi föräldrar har olika whatsapp-grupper och samordnar lekar där, just nu bara ute. Funkar bra!

Svar på tråden Ni som har 1 barn, hur bor ni ?