Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Rädsla för att köra bil

Anonym (Caroline) skrev 2020-06-14 18:28:42 följande:

Hej!

Jag har övningskört en kort period för att ta körkort men är väldigt rädd för att göra fel. Tycker det är svårt att ha kontroll över bilen och är det känns som att jag aldrig kommer att lära mig att köra som alla andra. Det känns faktiskt helt omöjligt om jag skall vara helt ärlig.

Ni andra som har övningskört, går såna här tankar över? Går rädslan över med tiden? Ge gärna exempel själva ifall ni känner igen er! Skulle behöva lite peppning från er som känt likadant, om ni nu finns :/

Mvh Caroline

Jag var också rädd att göra fel när jag började övningsköra, men min man (ex-man) sa en bra sak, innan jag gjorde min första övningskörning och han såg att jag var nervös och rädd att göra fel. 

"Det är ju därför man övningskör, det är för att man gör misstag och, det är av misstagen man lär sig av så det blir rätt. Personen som du övningskör med har som uppgift att förklara för dig och hjälpa dig att få det rätt."

Det man bör alltid komma ihåg, de som kör bättre än dig (enligt dig själv då), har också varit nybörjare och gjort fel, och undrat om de någonsin kommer att klara kortet.

Det är så extremt ovanligt att man gör saker "rätt på första försöket".. Man gör några misstag först innan det blir rätt. Och det är så det är på många områden, så inte bara bilkörning.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Caroline) skrev 2020-06-15 23:03:34 följande:

[quote=80466914][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-06-15 14:25:33 följande:[/quote-nick]

Kör du med bilskola eller enbart privat?

Fördelen med bilskola är att du ska, enligt lärarens bedömning, behärska ett moment innan det är dags för nästa.

En del som kör privat går för fort fram ibland och ger sig t ex ut i stadstrafik innan saker som växling och kurvtagning sitter.

I övrigt gäller det att öva mycket och på rätt nivå.

[/quote

Hej! Jag kör privat just för att kunna behärska bilen innan jag börjar på körskolan.

Hur tänkte du här?

Körskolor landet runt har inge "för krav" på att eleverna skall kunna "känna bilen" innan de får övningsköra på skola. Körskolorna är ju tillför just detta att lära sig från grunden och upp, utan några som helst förkunskaper i bilkörning.

I övrigt så håller jag med Kjelle2 i det han skrev till dig i #38.
    Lära sig momenten korrekt på körskolan, och ta "volymträning hemma".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Rädsla för att köra bil