• Anonym (Ålder)

Vid vilken ålder tycker du att ett barn kan gå själv/gå med kompisar till simhallen eller stranden?

Vid vilken ålder tycker du att ett barn kan gå själv till simhallen eller stranden - helt själv eller med kompisar, vilket som.

Tänk ett barn som varit simkunnig vid senast 6-7 års ålder och tagit diverse 100-metersmärken (200, 500, 750 och 1km t.ex. - dvs ett verkligt simkunnigt barn).

• Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du att ett barn kan gå själv/gå med kompisar till simhallen eller stranden?
  • Anonym (eee)

Många simhallar har åldergräns för när de får vara utan vuxen. I simhallen nära oss är det 12 år. Då måste man ju följa det.

På stranden är det du som förälder som bedömer ditt barns mognad och simkunnighet. Kan man simma så ser jag ingen anledning varför man inte kan gå utan vuxen. Själv fick jag gå till stranden med kompis så fort vi hade lärt oss simma men det var på 70-talet Flört

• Anonym (Ålder)
    Anonym (eee) skrev 2020-06-15 08:54:57 följande:

Många simhallar har åldergräns för när de får vara utan vuxen. I simhallen nära oss är det 12 år. Då måste man ju följa det.

På stranden är det du som förälder som bedömer ditt barns mognad och simkunnighet. Kan man simma så ser jag ingen anledning varför man inte kan gå utan vuxen. Själv fick jag gå till stranden med kompis så fort vi hade lärt oss simma men det var på 70-talet 

Tack för svar. Samma här. 80-tal och var och simmade själv från 7-års ålder.

Men jag vågar inte släppa min 10 åring med kompisarna. Simhallen känns lite tryggare men stranden med alla dessa människor. :O

Usch, vet inte hur jag ska tänka. Alla kompisarna får ju men jag får panik av bara tanken.

Hur gör alla nu, 2020? Vilken ålder släpper ni era barn till stranden?
  • Anonym (Drunkna)

Jag var elva när jag höll på att drunkna på kollo. Obehaglig upplevelse

Igår var det en tioåring som drunknade tyvärr som varit med kompisar och badat.

Så jag skulle säga högstadiet och allra tidigast 12 år.

• velig13
    Anonym (Ålder) skrev 2020-06-15 08:59:33 följande:

Tack för svar. Samma här. 80-tal och var och simmade själv från 7-års ålder.

Men jag vågar inte släppa min 10 åring med kompisarna. Simhallen känns lite tryggare men stranden med alla dessa människor. :O

Usch, vet inte hur jag ska tänka. Alla kompisarna får ju men jag får panik av bara tanken.

Hur gör alla nu, 2020? Vilken ålder släpper ni era barn till stranden?

Min son på tio skulle inte få gå men min dotter på 13 skulle få det. Tioåringar har betydligt sämre koll. Efter 12 möjligtvis ok men beror på barnet.
  • Anonym (Orolig)

Tycker att barnet ska vara minst 12 år.

Är ofta vid badet och även tonåringar saknar ibland spärrar. Vid "vårt" bad är det djupt vatten, hopptorn och det är båtar ganska nära. Det är bra att det finns vuxna där som styr upp.

Är född på 60-talet och jag fick inte gå med kompisar tidigare än 12 år.

• Anonym (Ålder)
    Anonym (Drunkna) skrev 2020-06-15 08:59:40 följande:

Jag var elva när jag höll på att drunkna på kollo. Obehaglig upplevelse

Igår var det en tioåring som drunknade tyvärr som varit med kompisar och badat.

Så jag skulle säga högstadiet och allra tidigast 12 år.

Usch!!! :,(

Tack för ditt svar.

Man känner sig så hönsig bara. När alla kompisar får. Mitt barn simmar dessutom bättre än alla kompisarna då barnet gått på simning från 0-8 års ålder.

Men ändå så vågar jag inte. Jag ver hur vilda alla barn är när som leker i vattnet.
  • Anonym (Ålder)
    velig13 skrev 2020-06-15 09:02:09 följande:

Min son på tio skulle inte få gå men min dotter på 13 skulle få det. Tioåringar har betydligt sämre koll. Efter 12 möjligtvis ok men beror på barnet.

Anonym (Orolig) skrev 2020-06-15 09:02:45 följande:

Tycker att barnet ska vara minst 12 år.

Är ofta vid badet och även tonåringar saknar ibland spärrar. Vid "vårt" bad är det djupt vatten, hopptorn och det är båtar ganska nära. Det är bra att det finns vuxna där som styr upp.

Är född på 60-talet och jag fick inte gå med kompisar tidigare än 12 år.

Tack! Skönt att fler skriver att ni inte skulle släppa tioåringar.

Tack! Det känns mycket bättre nu. Jag står på mig.
  • Bobo

Svårt det där. Jag tänker att det handlar ju inte bara om den egna simkunnigheten utan också om allmänt badvett. Vissa ska ju spela balla allan och hoppa från klippor eller trycka ner varandra under vattnet. Hur reagerar barnen om en kompis hamnar i nöd? Blir de rädda och sticker eller klarar de av att livrädda osv. 

Jag bor på västkusten och tänker mig runt 11-12 år om mitt barn är ordentligt simkunnigt och verkar vettigt, fast det sista vet man ju aldrig till 100%, grupptryck osv gör ju att personligheter förändras.

• Anonym (.)

Jag skulle säga tidigast i tonåren för en sjö, några år tidigare, kanske, i simhall.
    Förutsatt att barnet simmat sen 6-7års ålder.

Det är en sak att simma i en simhall där det finns personal men en helt annan sak i sjö (och hav).
    Vatten i det fria finns det undervattensströmmar, sikten är oftast otroligt dålig osv osv.
    Risken att drunkna är otroligt mycket större och att det sker obemärkt.

Det är av den här anledningen ansvarstagande båtfolk alltid har räddningsväst på sig, för att man helt enkelt inte vet hur man reagerar om något händer (tex kramp, kallsup osv).

Allvarligt talat så struntar jag helt i "alla andra". Tycker ungarna att jag är pinsam kan jag sätta mig lite för mig själv. Jag kräver helt enkelt att få vara med om än på lite avstånd men så att jag kan hålla koll. Går de inte med på det så blir det ingen strand och/eller simhall.

• cosinus

Min 12-åring skulle i år få fara själv till det kommunala utomhusbadet där det också är 12-årsgräns. Bassäng med badvakter. Eller ja, inte helt själv men med en kompis.

För mig är det stor skillnad på bassäng och sjö. Är de två stycken som håller koll på varandra och det händer något så har man i en bassäng iaf en rimlig chans att få hjälp och fiska upp kompisen. I en sjö blir oftast ett första tidskrävande steg att ens hitta den som försvunnit.

Jag skulle även släppa honom med storebror till sjö/hav men lite motvilligt. Med kompisar vet jag inte. Helst inte men samtidigt har jag inga jättebra argument mot förutom att jag tycker det är obehagligt. Rent objektivt tror jag att han fixar det bra.

De som är 14 och 16 åker själva, de är så stora att det blir fånigt att neka men jag tycker ff det är lite läskigt men det är bara att bita ihop och tänka på annat när de är borta.

Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du att ett barn kan gå själv/gå med kompisar till simhallen eller stranden?