Inlägg från: Lallaren |Visa alla inlägg
  • Lallaren

Hur kan man vara stolt över sin hudfärg eller sexuella läggning?

Ur mitt perspektiv så är det lika normalt att födas med annan sexuell läggning än den heterosexuella som att födas som höger- eller vänsterhänt. Det är inget man styr över, man föds med det och alla alternativ fungerar.

Likaså när det kommer till hudfärg. Man föds med olika typer av pigment i huden.

Nu till min fråga. Hur kan man vara STOLT över vare sig det ena eller andra? Det är ju ingen bedrift. Du har ju inte själv åstadkommit något. Du är inte unik eller speciell.

Har ni någonsin hört talas om någon som är stolt över att den exempelvis är vänsterhänt?

Och jag bortser HELT ifrån historia i allt detta. Vad människor med avvikande sexuell läggning fick utstå förr eller svarta fick utstå under slaveriet tillhör historien och det är INGET som berör unga människor idag. De kan dock VÄLJA att låta sig beröras av historien för att sätta på sig offerkoftan.

• Svar på tråden Hur kan man vara stolt över sin hudfärg eller sexuella läggning?
  • Lallaren
    Vildbi skrev 2020-06-15 09:08:15 följande:

Jo, vi vänsterhänta har faktiskt egna små klubbar utspridda över världen. Det är helt sant.

Detta grundar sig i den orättvisa behandling som vänsterhänta fick i skolorna förr i tiden.

Vi är stolta över att vara vänsterhänta.

Jag är dessutom lesbisk OCH vänsterhänt! Så jag är uberunik.

Skulle inte förvåna mig om det finns klubbar för vänsterhänta. Människor älskar att känna tillhörighet, särskilt om man är i minoritet. De flesta människor har ytterst svårt att leva sitt liv enbart på egna ben.

Ja, min mor var vänsterhänt och tvingades lära sig skriva med höger hand. Helt galet! Så vitt jag vet känner hon dock ingen tillhörighet till vara sig höger- eller vänsterhänta.

Känner du dig unik på riktigt för att du föddes med dina attributet och läggning?
  • Lallaren
    hawthorne skrev 2020-06-15 09:43:40 följande:

Du borde känna till hur samhället fungerar kan jag tycka.

Att det inte är precis lika tolerant som du påstår dig vara.

Du borde, om du gått i svensk skola, förstå hur historia påverkar dagens samhälle.

Och har du inte gått i skola borde du kunnat läsa dig till dig det i dagstidningar eftersom det hela tiden tas upp, historians betydelse för dagens samhälle.

Om inte så undrar jag var du har varit de senaste 100 åren utan någon som helst kontakt med omvärlden?

Historia påverkar självklart ett samhälle, vore ju märkligt annars.

Vi människor älskar historia. Och de människor som någon gång behandlats illa älskar att älta detta till förbannelse. De känner gemenskap och samhörighet i ältandet.

Dock är det upp till varje enskild individ, i alla fall upp till dem som VÅGAR var enskilda individer, att leva sitt liv här och nu och fokusera på framtiden och slänga bort offerkoftan som samhället tvingar på dem från barnsben.

Så du menar att jag ska vara stolt över att jag är vänsterhänt för att vänsterhänta förr i tiden i Sverige förtrycktes och tvingades lära sig skriva med höger hand?

Ska jag känna mig unik? Ska jag identifiera mig med andra vänsterhänta människor runt om i världen och känna samhörighet?
  • Lallaren
    Magical skrev 2020-06-15 09:41:18 följande:

Man kan väl var stolt över den man är? Jag förstår nog inte helt vad du menar. 

Jag förstår inte varför någon exempelvis ska vara stolt för att den är vit och heterosexuell. Kan du förklara?
  • Lallaren
    hawthorne skrev 2020-06-15 10:57:23 följande:

Min poäng var att man aldrig kan bortse från historian, försöker man göra det är man okunnig och inskränkt.

Jag ville inte skriva dig det på näsan men eftersom du inte förstod så...

Du ville inte skriva mig på näsan men gör det ändå i din sista mening.

Nåja, jag noterar din billiga härskarteknik och den biter inte på mig.

Och jag var dessutom tydlig med att skriva att historia är en del av vårat samhälle idag. Läste du inte det eller förstod du inte?
  • Lallaren
    hawthorne skrev 2020-06-15 11:10:30 följande:

Det var ingen härskarteknik utan förklarade det du uppenbart inte förstod.

Det blir inte härskarteknik bara för att man påstår det i avsaknad av saklig argumentation.

sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

Jag förstod precis vad du menade och jag förstår precis vad du pysslar med med din argumentation. Att hänvisa till Wikipedia är något folk gör när ens egna argument brister.

Det är ditt påstående att jag inte förstod. Bara för att andra människor inte håller med dig i din världssyn betyder inte det att de inte förstår vad du menar.

Nåja, jag släpper av dig här nu vid din hållplats och inväntar andra som kan bidra med intressanta tankar i ämnet. Lycka till på din färd i livet!
  • Lallaren
    Hanky Panky skrev 2020-06-15 20:55:01 följande:

Stolt är väl något man kan vara över sina bedrifter och annat man gjort bra.

Jag kan tex inte säga att jag är stolt över att jag har små öron. Typ så. Sen kan man ju TYCKA OM att man är gay/straight, svart/vit, kvinna/man eller vad som. Men stolt känner jag är fel ord när det inte är självvalt.

Men vad vet jag. Det står kanske något annat i ordboken än det jag tror.

Exakt! Jag själv är ganska lång, 194cm, inte FAN är jag stolt över det. Jag har ju för fan inte bidragit till min längd. Den blev vad den blev. Liksom min hudfärg, ögonfärg, min vänsterhänthet osv. Det är inga bedrifter.

När jag var ca 13-14 år gammal så växte jag förbi samtliga skolkamrater och folk skrattade en hel del åt min längd och kallade mig giraff mm. Lärare undrade om jag snart skulle slå i taket och alla tyckte att jag skulle spela basket på gymnastiken.

Men INTE FAN gjorde det mig stolt över att vara lång. Jag kände ingen samhörighet med andra långa människor, jag kände inget behov av att söka mig till andra långa människor för att känna gemenskap och samhörighet.
  • Lallaren
    Physalis skrev 2020-06-15 14:06:17 följande:

Jag ser tre aspekter här.

1. Din inställning till människors olikheter.

Där håller jag med och tycker att det är oerhört sorgligt och skrämmande att alla inte tänker så.

2. Om jag någonsin hört talas om att folk är stolta över medfödda attribut?

Ja oh ja. Oerhört mångs är stolta över sina kroppar och platsen de fötts på trots att det inte är deras bedrift. Jag tror att en del av stoltheten har att göra med att man ärvt sitt utseende från sina föräldrar som man kanske känner beundran till samt att man kanske alltid fått höra att man är speciell för att man har vackra ögon, fint hår, eller är vänsterhänt. Jag tror att det finns ett extra behov av att vara stolt och känna gemenskap när man dessutom tillhör en minoritet som förfördelas.

Och vad spelar det egentligen för roll om man är glad och nöjd med sitt eget utseende, vare sig man varit med och påverkat själv eller bara fått det gratis? Glädje och måbrakänslor är alltid positivt enligt mig.

3. Angående homofobins och rasismens historia.

Ja det finns en fruktansvärd historia som aldrig får glömmas. Att till synes "fastna" i historien och känna hat mot dagens människor för vad som hänt förr mår nog ingen bra av nej men många drabbas fortfarande av historien som i vissa fall inte alls är särskilt långt bak i tiden. Så det är nog svårt för en utomstående att avgöra om någon" har rätt att vara arg" eller vad man ska säga.

Dock läser jag det som att du anser att homofobi och rasism hör till historien och alltså inte existerar idag? Isåfall måste jag protestera.

Homofobi och rasism existerar helt klart i dagens värld!

Du skriver att man exempelvis kan vara stolt över sitt utseende som man ärvt av sina föräldrar.

Men är det accepterat i dagens samhälle att vara stolt för att man är vit och föddes av vita föräldrar?

Sedan skriver du också om människor som tillhör en minoritet som därigenom känner samhörighet och stolthet. Jag är helt enig med dig där.

Det absolut bästa de flesta människor vet är att känna samhörighet. Är den samhörigheten sprungen ur en känsla av utsatthet så känns det ännu bättre för dessa människor. Det får dem att känna sig unika.

De flesta människor är inte starka nog, eller trygga nog i sig själva att våga vara individer.
  • Lallaren
    Firenze skrev 2020-06-16 11:58:34 följande:

Jag är inte stolt över att jag är född bisexuell. Lika lite som jag är stolt över min ögonfärg - jag gillar den men kan knappast säga att jag är stolt för jag har ingen del i att den blev som den blev.

Däremot är jag stolt över allt jag tvingats åstadkomma pga. min sexualitet. I tonåren tvingades jag hitta och acceptera mig själv mer än andra. Jag var förvirrad för jag visste inte om jag var hetero, homo eller bi utöver allt annat man genomgår som tonåring. Sen började processen med att komma ut. Har man aldrig gjort det tror jag inte att man fattar hur läskigt det kan vara! Även om de flesta är accepterande idag så är det inte helt säkert och den där lilla tvivlen kan kännas som en stor mur eftersom att det är så personligt. Nu var det en i min omgivning som tyckte sig ha rätten att berätta för andra trots att jag bad henne att hålla tyst och låta mig komma ut i min egen takt. Så då fick min homofobiska far reda på det och jag fick hantera den situationen. Egentligen hade jag tänkt vänta tills jag flyttade ut men nu uppstod ett akut problem som jag fick lösa.

Utöver det har jag frågat ut någon av samma kön utan att känna till personens sexuella läggning. Jag har gått på dejter med personer av samma kön och utstått blickar som jag inte får nu när jag är i en heterosexuell relation. Det har krävts mycket mod och självacceptans. Varför kan jag inte få vara stolt över det?

Jag är inte tvunget stolt över att kunna älska oavsett kön men jag är förbannat stolt över den personliga utveckling det tvingat mig till! Det är inget mot vad hbtq-personer fått utstå historiskt sett eller får utstå i andra delar av världen men världen är inte så enkel och accepterande som du vill utmåla den till. Förhoppningsvis kommer vi dit en dag men vi är inte där än. Jag hoppas att det om 100 år kommer att vara lika naturligt som att vi har olika ögonfärg men när du säger att vi är där idag ignorerar du faktiska problem.

"Det har krävts mycket mod och självacceptans. Varför kan jag inte få vara stolt över det?"

Det är just detta jag är inne på. Du är, och SKA vara, stolt över ditt mod och din självacceptans. Men betyder inte nödvändigtvis att du är stolt över att du är bisexuell. Det betyder att du är stolt över hur du hanterar detta faktum inom dig själv och med din omgivning. Det är separata saker.

Förstår du hur jag tänker?

Och jag var kanske otydlig i mitt ursprungliga inlägg. Jag menar INTE att vi idag är där både du och jag hoppas att vi är om 100 år. Alldeles för många människor bär på rädslor inför sin omgivning och det som är olikt dem själva. Men världen tar kliv framåt i dessa frågor hela tiden känner jag.
Svar på tråden Hur kan man vara stolt över sin hudfärg eller sexuella läggning?