• Anonym (J)

Försörjningsansvar för sambons barn?

whitestar skrev 2020-06-15 11:33:15 följande:

För att alla barnen ska få leva på samma villkor men om jag minns rätt så måste man även vara gifta isåfall. Har kollat upp i familjebalKen vad som gäller då jag har en bonusson. Men vi hade inga gemensamma barn så det spelade ingen roll för oss.

Men det är knappast relevant när det gäller slingor och ridläger endast för barnen från förra förhållandet?
  • Anonym (J)

Du har ingen skyldighet att betala ridläger mm.

Det är inte rimligt att beställa dyra saker som inte är nödvändiga utan att fråga er.

Det vore en annan sak om det gällde mat och nödvändiga kläder såklart.

• Anonym (J)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-06-15 11:41:56 följande:

Jag känner också att det är lyxkonsumtion. Samt att det är löften/gåva från mamman. Kan hon inte stå för det får hon förklara för barnen varför det inte blir av. Vi drar själva ner på sådant som inte är absolut nödvändigt nu.

Barnen är 14 och 15 år så sommarjobba på riktigt kan äldsta börja med nästa sommar. Jag har sagt att de kan få tjäna egna pengar genom att hjälpa till på gården med djuren, sitta barnvakt, gå och handla osv och det gör de gärna men de vill inte gärna lägga de pengarna på att betala för presenter som deras mamma lovat dem.

Angående sommargarderoben så diskuterade vi igår att vi (jag) kan betala nu och så får mamman ta vinter men då ska vi ha skriftligt på det då hon gärna frångår överenskommelser och löften. Vi har inte lagt fram förslaget för mamman än. Hon har inte fast inkomst utan går på timmar inom hemtjänsten nu men har varit sjuk i perioder och har då inte fått eller kunnat jobba så jag har förståelse för att ekonomin är tuff för henne nu men anser också att hon bör tänka och agera mer vuxet och planera sin ekonomi bättre och inte ge dessa löften eller dyra presenter om hon faktiskt inte har råd till det.

Det är inte heller bra om barnen lär sig att man ska slösa på hårförlängningar och ridläger om man inte har råd.

Man lär sig sina barn vettig ekonomisk planering genom sina handlingar.

Du skulle göra en björntjänst för barnen i långa loppet , om de tror att man ska prioritera lyxkonsumtion som sjukskriven/timvikarie mm.

Du är inte en dugg snål/avis så länge du hjälper till när det gäller riktiga behov hos barnen.
  • Anonym (J)
    whitestar skrev 2020-06-16 14:43:31 följande:

Jo kolla i familjebalKen

Citera gärna något dom där bonusföräldern fick betala ridläger , hårförlängningar , eller kanske Louboutin skor och Hermes väska till bonusen mot sin vilja.

Jag har läst familjebalken , men i verkligheten brukar det innebära att barnen ska ha lika bra mat , boende , kläder.

Inte att bonusen ( bonusens andra förälder ) kan kräva lyxprylar av pappans / mammans nya.

TS egna barn får inte allt detta heller , så man kan ej hänvisa till samma levnadsstandard i fallet.
  • Anonym (J)
    whitestar skrev 2020-06-16 17:31:29 följande:

Jag gissade att om den ena partnern tjänar multum så får hen betala för att sina bonusbarns hårförlängningar ex. Om ex. Det gemensamma barnet får det så kanske ev.. a bonusbarn en oxå har rätt till det. Jag skrev så för att ts kanske måste vara beredd på att biomamman anser att ts tjänar tillräckligt o kan dra det vidare till process. Vet dock ej om det dragits till nån process nångång utan ts kan väl googla själv om vad som gäller. Det gör jag när jag vill veta vad som gäller exakt för mig...

Det gäller liknande standard , inte vad bonusföräldern har i banken.

Inte ens bioföräldrars försörningsplikt innebär ridläger och annat lyx.

Vad TS mans ex anser är ej relevant.
  • Anonym (J)
    whitestar skrev 2020-06-17 11:53:21 följande:

TS har ett gemensamt barn med ena föräldern så jag utgick från det.

Men varför hittar du på saker som svar till TS?
  • Anonym (J)
    whitestar skrev 2020-06-17 12:39:09 följande:

[quote=80470678][quote-nick]Anonym (G) skrev 2020-06-17 11:59:27 följande:[/quote-nick]Men nu förstår jag inte? Köpte ni inget själva till barnet då? För rimligtvis skall ju båda parter stå för det extra som köps.

Nej vi gav en summa varje månad till biomamman istället för att behöva diskutera vid varje tillfälle vad/om vi ska lägga på barnet. Denna summa lades oavsett vad pappan tjänade (han har egen firma). Så ibland bkev ju våran hushållskassa drabbad då han kunde lägga in mindre pengar till den.

Men det var väl en frivillig bestämmelse mellan er i så fall ?

Man får såklart ge så mycket pengar / presenter till sina bonusbarn man vill , men det är begränsat vad man kan dömas till att betala med hänvisning till föräldrabalken.
  • Anonym (J)
    whitestar skrev 2020-06-17 12:40:10 följande:

Vad då hittar på saker? Dom hade ju ett gemensamt barn på 4

Ja , och det innebär inte att hon ska betala för ridläger och hårförlängningar enligt lagen.
  • Anonym (J)
    whitestar skrev 2020-06-17 12:40:10 följande:

Vad då hittar på saker? Dom hade ju ett gemensamt barn på 4

TS har redan skrivit att barnen har samma standard, frågan gällde om hon skulle behöva betala lyxkonsumtion också.

Der finns ingen lag som säger att bonusmamman/pappan ska köpa / betala allt som sin partners ex kräver och att bonusbarnen har rätt till högre levnadsstandard än biobarnet.

Så exet har ingenting att komma med.

Anonym (Fundersam) skrev 2020-06-15 11:52:36 följande:[/quote-nick]Varken mina barn sedan tidigare eller vårat gemensamma har så hög levnadsstandard att ridläger eller extensions skulle innebära samma förutsättningar om hans barn fick det. Vanliga frisörbesök, kläder, utrustning i rummen osv ser vi som en självklarhet att alla barn i familjen ska ha samma standard.
Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?