• Anonym (Tess)
    Tue 16 Jun 2020 00:38
    1060 visningar
    23 svar
    23
    1060

    Orosanmälan pga skolfrånvaro vid Corona

    Vi fick orosanmälan av skolan pga frånvaro. Vårt äldsta barn studerade hemifrån pga lillebror är i riskgrupp.

    Det känns så löjligt. Det är ju ett smittsamt virus som folk dör av.

    Vi har inte träffat soc än.

    Är det fler som är i samma situation? Och om ni redan träffat soc, hur har det gått?

  • Svar på tråden Orosanmälan pga skolfrånvaro vid Corona
  • Anonym (.)
    Tue 16 Jun 2020 00:44
    #1
    -2

    Är lillebror 78 år, har en rad olika underliggande och allvarliga sjukdomar så förstår jag varför du håller barnet hemma, annars inte.
    Självklart ska man oroanmäla föräldrar som tror att man kan förhålla sig till lagen lite som man vill och behagar.

    Är involverad i grundskola och alla föräldrar som inte hörsammar skolplikten oroanmäls naturligtvis. Det vore ett lagbrott att inte göra det.

  • Anonym (Men..­..)
    Tue 16 Jun 2020 01:05
    #2
    Anonym (Tess) skrev 2020-06-16 00:38:53 följande:

    Vi fick orosanmälan av skolan pga frånvaro. Vårt äldsta barn studerade hemifrån pga lillebror är i riskgrupp.

    Det känns så löjligt. Det är ju ett smittsamt virus som folk dör av.

    Vi har inte träffat soc än.

    Är det fler som är i samma situation? Och om ni redan träffat soc, hur har det gått?


    Du skriver att ditt barn studerar hemifrån? Då är det väl som en överrenskommelse med skolan och även lärarledd eller? För själva vitsen med skola och lektioner är ju att en lärare lägger upp dem och finns till hands. Att hålla sitt barn hemma p.g.a risken är ju inte att studera hemifrån. Skolplikten gäller ju och ett vaccin lär ju dröja ett bra tag så hur tänker du lösa det? Hålla barnet hemma 1-2 år?
  • Anonym (Tess) Trådstartaren
    Tue 16 Jun 2020 01:06
    #3
    Anonym (.) skrev 2020-06-16 00:44:51 följande:

    Är lillebror 78 år, har en rad olika underliggande och allvarliga sjukdomar så förstår jag varför du håller barnet hemma, annars inte.

    Självklart ska man oroanmäla föräldrar som tror att man kan förhålla sig till lagen lite som man vill och behagar.

    Är involverad i grundskola och alla föräldrar som inte hörsammar skolplikten oroanmäls naturligtvis. Det vore ett lagbrott att inte göra det.


    Oj, du verkar sakna sympati, och förståelse för risken att bli dålig i Corona. Och lagen är inte utformad med tankte på ett otrolig smittsamt dödligt virus.

    Ja lillebror är sjuk, och tillhör riskgrupp. Det är inte "endast " äldre som blir sjuka.
  • Anonym (Tess) Trådstartaren
    Tue 16 Jun 2020 01:14
    #4
    Anonym (Men....) skrev 2020-06-16 01:05:31 följande:

    Du skriver att ditt barn studerar hemifrån? Då är det väl som en överrenskommelse med skolan och även lärarledd eller? För själva vitsen med skola och lektioner är ju att en lärare lägger upp dem och finns till hands. Att hålla sitt barn hemma p.g.a risken är ju inte att studera hemifrån. Skolplikten gäller ju och ett vaccin lär ju dröja ett bra tag så hur tänker du lösa det? Hålla barnet hemma 1-2 år?


    Ja vi har haft överenskomelse med skolan att hen fått studera hemifrån.

    Lillebror har genomgått operation, så det är tillfälligt som hemstudierna gäller, inte tills Coronavaccin finns.
  • Anonym (Men..­..)
    Tue 16 Jun 2020 01:33
    #5
    Anonym (Tess) skrev 2020-06-16 01:14:14 följande:

    Ja vi har haft överenskomelse med skolan att hen fått studera hemifrån.

    Lillebror har genomgått operation, så det är tillfälligt som hemstudierna gäller, inte tills Coronavaccin finns.


    Då är det ju märkligt minst sagt att de gör en anmälan? Börja med att ta kontakt med skolan om det möjligen blivit något missförstånd?
  • Anonym (men..­. hur?)
    Tue 16 Jun 2020 01:37
    #6
    Anonym (Tess) skrev 2020-06-16 01:14:14 följande:
    Ja vi har haft överenskomelse med skolan att hen fått studera hemifrån.

    Lillebror har genomgått operation, så det är tillfälligt som hemstudierna gäller, inte tills Coronavaccin finns.

    Den här överenskommelsen kan ju inte vara rätt gjord på något vis, ifall det nu är så att det är skolan som har gjort orosanmälan? Om det är någon annan, utifrån som har gjort den, så blir det ju samma typ av oro, men det spelar väl ingen roll.


    Min mamma arbetar som lärare. Hon har en elev som har varit hemma på grund av ett syskon i riskgrupp och som fortfarande är hemma. Det är inte på något vis konstigt. De gör på samma vis som när ett barn blir sjukhusliggande, ungefär, fast lite enklare. Handlingsplan är upprättad med elevhälsoteamet, skolan och rektor. Eleven får sina uppgifter som sig bör och träffar även lärare delvis digitalt, men också fysiskt med väldigt långt avstånd kring de ämnen som inte kan göras teoretiskt: Svenska: eleven skickade in en videoredovisning. Gympa: eleven simmade sträckan som skulle simmas, i en tom simhall, med en person som stod på behörigt avstånd. Kemi: eleven fick utföra ett experiment hemma, som de andra inte utförde, men som var likvärdigt för betyget och med sådant som finns hemma och dessutom skriva en beskrivande text kring vad som hade hänt och hur det skulle göras.


    Hur har det gått till på ditt barns skola? Är det så att uppgifter kring hemundervisningen inte har lämnats in, eller vad är egentligen problemet? Och vad rör egentligen orosanmälan? Är det att barnet inte har varit i skolan, eller handlar det egentligen om hur man ska hjälpa barnet som inte kan komma hemifrån på grund av sitt sjuka syskon? Om det är det senare alternativet så är det väl jättebra att det har gjorts en orosanmälan så att skolan utredas om den har gjort rätt. Jag har lite svårt att förstå det negativa här... jag själv, som förälder, hade absolut skickat in en orosanmälan om inte skolan ordnade vad de hade för åtagande, speciellt om de verkar handlingförlamade kring corona.

  • Anonym (.)
    Tue 16 Jun 2020 08:56
    #7
    -3
    Anonym (Tess) skrev 2020-06-16 01:06:50 följande:
    Oj, du verkar sakna sympati, och förståelse för risken att bli dålig i Corona. Och lagen är inte utformad med tankte på ett otrolig smittsamt dödligt virus.

    Ja lillebror är sjuk, och tillhör riskgrupp. Det är inte "endast " äldre som blir sjuka.
    Lägg ner ditt tarvliga maktspråk.
    Jag förstår mycket väl dina spydigheter, du fick inte det svar du önskade.

    Sanningen är dock att du struntar i lagen och tror att du kan göra så som du vill och önskar. Så är det självklart inte.
    Skolan är enligt lag skyldiga att orosanmäla om man misstänker att allt inte står rätt till.
    En överdriven och osaklig rädsla för corona är bara ett exempel på när barn kan fara illa av vuxnas beslut som kan leda till en anmälan.

    Håller du honom hemma hela vintrarna också?
    Vanlig säsongsinfluensa är faktiskt mer dödlig än pågående pandemi.

  • Tue 16 Jun 2020 10:10
    #8

    Jag har inte hört om någon som har fått orosanmälan, men det är några barn i mitt barns klass som fortfarande är hemma. Jag vet inte hur det blir med dem till hösten, men jag hoppas de kommer tillbaka, annars tror jag det blir samma för dem - en orosanmälan. 

    Vi har ju skolplikt, så även om man har en familjemedlem som tillhör en riskgrupp måste man gå till skolan. Jag tillhör ett par, tre riskgrupper (cancer, hjärtsjukdom, högt bltr) men min son har gått till skolan som vanligt. Man får lita på att barn inte smittar i någon hög grad och att de inte heller blir allvarligt sjuka i någon större utsträckning. 

    Förstår att det är jobbigt, det har varit jobbigt för oss alla, men det är nog viktigt att ditt friska barn går tillbaka till skolan när höstterminen börjar. Hoppas det löser sig med soc!

  • Anonym (Flera­)
    Tue 16 Jun 2020 10:38
    #9

    I vår kommun gjorde man socanmälan på alla som höll barnen hemma vilket ledde till att många kom tillbaka till skolan. Som tur var för de barnen!

  • Anonym (Annik­a)
    Tue 16 Jun 2020 11:09
    #10

    Jag har tre barn i skolåldern som är mycket allergiska mot livsmedel, material och sådant som växer ute. De anses inte tillhöra riskgrupp trots att de har sådant stort handikapp.

    De gick i skolan som vanligt några veckor men de fungerade inte med alla vikarier i klasserna och köket. Först vabbade vi i 5 v pga reaktion av fel kost. Hade möte med EVH och i samråd med rektor, skolsköterska och barnmedicin bestämdes att det var hemstudier som gällde. Minsta barnet fick en vikarie som noterade 9 veckors frånvaro och hen gjorde en orosanmälan utan att känna till bakgrunden. Vi blev kontaktade av socialtjänsten och de ställde en del frågor. De pratade med rektor, skolsköterska och barnmedicin och sedan var saken ur världen. Visst, det kändes konstigt. Jag är ändå tacksam över att någon reagerade och vågade agera. Arbetar som lärarassistent och jag kan lova att det finns iaf 4 barn i varje klass på skolan där jag arbetar som skulle behöva den insatsen. Att någon vågar. Jag har själv gjort det. Man måste ha barnperspektivet i åtanke och hellre en anmälan för mycket eller en för lite. Jag kan villigt erkänna att jag gjorde en anmälan när ett barn i klassen hade blåmärken över hela kroppen som skiftade plats och nyans. När jag frågade barnet fick jag som svar att hen inte ville prata om det. Barnet hade leukemi och var under behandling men det hade jag inte kännedom om då. Barnet berättade inte det. Jag tror att få människor anmäler av illvilja. Vissa gör det. Men överlag tror jag att de flesta vill väl. Så har du rent mjöl i påsen har du inte något att oroa dig för.

Svar på tråden Orosanmälan pga skolfrånvaro vid Corona