Anonym (Annika) skrev 2020-06-16 11:09:16 följande:
Jag har tre barn i skolåldern som är mycket allergiska mot livsmedel, material och sådant som växer ute. De anses inte tillhöra riskgrupp trots att de har sådant stort handikapp.
De gick i skolan som vanligt några veckor men de fungerade inte med alla vikarier i klasserna och köket. Först vabbade vi i 5 v pga reaktion av fel kost. Hade möte med EVH och i samråd med rektor, skolsköterska och barnmedicin bestämdes att det var hemstudier som gällde. Minsta barnet fick en vikarie som noterade 9 veckors frånvaro och hen gjorde en orosanmälan utan att känna till bakgrunden. Vi blev kontaktade av socialtjänsten och de ställde en del frågor. De pratade med rektor, skolsköterska och barnmedicin och sedan var saken ur världen. Visst, det kändes konstigt. Jag är ändå tacksam över att någon reagerade och vågade agera. Arbetar som lärarassistent och jag kan lova att det finns iaf 4 barn i varje klass på skolan där jag arbetar som skulle behöva den insatsen. Att någon vågar. Jag har själv gjort det. Man måste ha barnperspektivet i åtanke och hellre en anmälan för mycket eller en för lite. Jag kan villigt erkänna att jag gjorde en anmälan när ett barn i klassen hade blåmärken över hela kroppen som skiftade plats och nyans. När jag frågade barnet fick jag som svar att hen inte ville prata om det. Barnet hade leukemi och var under behandling men det hade jag inte kännedom om då. Barnet berättade inte det. Jag tror att få människor anmäler av illvilja. Vissa gör det. Men överlag tror jag att de flesta vill väl. Så har du rent mjöl i påsen har du inte något att oroa dig för.
Tack för svar hur det var när ni fick anmälan.
Startade soc en utredning, eller kunde de prata med skolan utan att göra en utredning?
Vår skola har haft mycket vikarier och någon visste inte att hen studerade hemma.