Inlägg från: Entusiastisk |Visa alla inlägg
  • Entusiastisk

BIM juli 2020

Rätt säker på att mensen kommer idag. Igår var livmoderstappen öppen och hade idag lite blodblandat på pappret..

Well, kanske blev lite väl carried away förut. Men asså mellan äl och bim blir man ju smått besatt och lite crazy dels pga väntan och dels hormonera sen lite trötthet på det xD

Försökte se allting objektivt igår och insåg att jag faktiskt inte fått någon riktig cykel under amningen(med tillräckligt lång lutealfas etc) för att kunna bli gravid. Men nu äntligen(!!) har jag fått en mens-mens med 14-15 dagars lutealfas och 28 dagars cykel så känner mig ändå jätte glad att jag lyckats få till en så bra cykel med hjälp av lite tips från vulverinekoos och att jag så tydligt kunnat läsa min kropp. För dessa 9 månaderna har varit kaos.. Om jag skulle få ett andra barn kommer jag iallafall absolut INTE börja på p-medel under amningen(om jag kan amma) och låta kroppen känna sin naturliga gång..

Nu har jag iaf börjat tempa(mest för att jag tycker det verkar intressant och sen såklart för att bekräfta äl) och sen ska jag komplettera med äl stickor och allt det andra. Och blir den kommande cykeln likadan som denna kommer jag vara överlycklig(och såklart ännu mer lycklig över ett plus) men är sååå glad att jag äntligen har förutsättningarna att bli gravid och att jag kan få fortsätta amma min dotter morgon och kväll, nu liksom släppte bara allt... Så ska nog försöka att hitta tillbaka till livet lite igen, slappna av lite mer och försöka att inte fokusera lika mycket på att bli gravid, mysa ofta men kanske under hela cykeln(och lite extra vid äl) men för att inte fastna i bebisverkstaden för mycket.. Det blir ju vad det blir liksom... ^^ Och sen i övrigt sköta min kropp på samma sätt som denna cykeln!

Förlåt för långt svammel, behövde skriva av mig lite.. <3

• Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-14 08:50:44 följande:

Tråkigt att det inte verkar tagit sig denna månaden heller. Men jag måste säga att det ändå inger hopp om att det verkar gå att förlänga äl genom att minska amningen! Ligger själv 1,5 cykel efter dig när det kommer till amningsminskning och hoppas iom på en längre lutealfas denna gång! Hoppas, hoppas.

Ja, men verkligen! Min lutealfas när jag friamma(de ggr jag fick igenom äl) var mellan 5-8 dagar och direkt efter jag minskade amningen var lutealfasen 11-12 dagar och nu då första hela cykeln blev den 13-14 dagar. Så jag känner mig riktigt hoppfull inför denna sommaren <3 ska bli spännande att följa dig hur det går och håller alla mina tummar att du kan förlänga din lika snabbt!

Jag har även sett till att sköta kosten och äta ordentligt, boosta med mycket dvitamin dagarna innan äl(ska tydligen kunna boosta gulkroppen!), meditation/yoga, styrketräning, sömn, har varit noga med vitaminer och folsyra.. Och så började jag tempa idag och ska köra äl-test för att verkligen bekräfta äl och få ha lite fokus(tycker det är spännande att ha ett litet projekt vid sidan om) och mysa till det varannan dag.. Sen känns det inte som jag kan göra mer.. Hahah xD

Gör du något speciellt för att optimera cykeln?

Har du känt något annorlunda i kroppen sen ni minskade amningen?
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-14 07:43:01 följande:

Åh vad tråkigt och skönt att höra att mensen ordentligt kom! Men skönt att du ändå kan fokusera på det positiva, det låter som att det kommer bli enklare för dig att pricka rätt i framtiden! Man blir ju lite galen men bra att också kunna blicka framåt. Håller tummar och tår!

Ja men nu känns det ändå som att jag fick ett kvitto på att kroppen klarar av den balansen jag har just nu så ska bara köra på.. Har en bra känsla inför sommaren iaf.. Har din mens kommit än? Vilken cd är du på nu?

Kram
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-14 13:10:37 följande:

Är på BIM+3, CD 36 och mensen skulle varit över. Väldigt frustrerande! Den lyser med sin frånvaro och inga känningar.

Så skumt.. Kan ägglossningen ha uteblivit? Tänker man kan ju få LH-ökningen ändå..!?
  • Entusiastisk
    editeds skrev 2020-07-14 09:48:37 följande:

Får man fråga vad du gjort för förändringar? Och hur länge du hållt i dem? Jag har också en kort lutealfas och har försökt följa råd från Jenny Koos, samt dragit ned rejält på amning men än så länge ser jag ingen förbättring :(

Absolut får du det <3

Först och främst drog jag ner på amningen från att ha fri-ammat till morgon och kväll(vi började försöken i oktober men hon var inte redo att dra ner förrän i slutet av maj). Nattamningarna ska ju vara värst så vissa får ju tillbaka äl genom att bara sluta med det. Och vissa behöver även då ha ordentligt med timmar emellan så jag tänkte jag kör på 12h emellan varje amning(ungefär) plus då ingen nattamning.

5 dagar efter nedtrappningen fick jag ägglossning och sen då mens efter 11-12 dagar.. Och denna månaden då 14-15 dagars lutealfas.. Under friamningen fick jag endast igenom ett fåtal äl varav jag de jag hade hade lutealfas på ca 5-8dagar..

Vad jag gör för att optimera:

jag dricker ingen alkohol, inget nikton, inget koffein, socker endast 1 dag/veckan, äter 2200kcal/dag(säger kanske inte så mycket men för mig så äter jag lätt för lite om jag inte räknar kcal så räknar för att veta att jag får i mig vad jag behöver) , försöker vara aktiv, styrketränar 5ggr/v, lite yoga/meditation ett par ggr/v + skriver(för att minska stressen), äter allsidigt, tar en större dos d-vitamin dagen(dagarna) innan ägglossning, folsyra/gravid-vitaminer..

Så för mig förbättrades det ju direkt men krävdes ju att jag bara ammade morgon och kväll.. Resten jag gjort är kanske mest bonus för det gjorde jag i princip även innan, men blivit ännu bättre bara..

Hur ser din historia ut :) om du vill berätta :)

Vad gör du för att optimera?

Kram <3
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-14 13:45:44 följande:

Ja, går det egentligen att ta reda på på något sätt?

Inte såhär i efterhand, tror jag, mer än om mensen kommer såklart(som i de allra flesta fall indikerar på att äl varit). Men annars är det nog bara att tempa som till nästa gång tillsammans med test för att 100%bekräfta att äl skett..!? Och om nu äl skulle uteblivit så kan ju äl ske när som helst så fortsätt håll koll på fertilt sekret om du har det och kanske då börja med äl test om du börjar få äl-känningar..!? Och fortsätt mysa till det varannan var tredje dag så ni inte riskerar att missa det, tänker jag..
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-14 21:39:03 följande:

Om ÄL har uteblivit, kommer jag få mens då? Eller hur ska jag då försöka räkna ut nästa ÄL?

Well, det är ju det som är lite kruxet OM det nu är så.. Men har du oregelbunden lutealfas så kan ju också mensen komma snart?!

Men säg OM ägglossningen uteblev så är det såklart svårt att räkna ut då ägglossningen kommer innan mensen.. Så då får man kanske gå på typ symptom tänker jag!? Fertilt sekret, livmoderstappen, temp, älstickor, älsmärtor etc!? Eller om man kan bara mysa på varannan-var tredje dag? Då gör man ju allt man kan och har säkrat upp liksom oavsett!?

Tror jag tipsat tidigare om vulverinekoos.. Hennes webinarier är jättebra!! Hon ska släppa flera nya avsnitt under sommar/hösten också! Där kanske du kan finna svar!? Håller tummarna sååå att din mens snart kan komma så du kan ta nya tag <3 kram
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-15 08:07:55 följande:

Det är så svårt att veta tycker jag?? Alltså vissa cykler var varit mer och mindre, men hur vet jag egentligen att det inte handlar om att ägget inte har släppts fast en stegring? Sen har jag bara haft ÄL test vid 2-3 cykler så det är svårt att säga. Förra månaden fick jag utslag cd 18 och fick mens prick 14 dagar senare. Har beställt hem ett paket med 14 ÄL test och ska redan idag börja testa varje dag (har ju ingen aning om jag är kvar i den gamla cykeln eller påväg mot en ny).

Fick du bara en stegring eller fick du ett positivt test?

Testen indikerar ju bara på att hjärnan talar om att NU ska du släppa ägget(LH) men det är inte något definitivt. Men i de flesta fallen ska det ju släppa.. Jag är ju verkligen inget proffs.. Men det låter ju minst sagt märkligt om du fått positivt äl-test och sen inte få din mens och du inte är gravid ^^
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-15 09:36:24 följande:

Asså typ 23 - 26 /6 var de en tydlig stegring och 27/6 gick de ner. Så utgick från att det skedde där emellan? Ja, just nu känner jag mig som lett mysterium haha

Aha.. Ja så kan det ju såklart också vara.. Inte funderat på att tempa denna månaden då?
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-16 06:58:27 följande:

BIM +5 idag och fortfarande ingen mens. Drömde inatt att jag plussade, vilket bara gjorde saken mycket värre faktiskt. Tog ett test nu som var helt blankt. För varje dag mensen inte kommer och jag inte förstår varför känner jag mig mer ledsen..

Åh jag förstår det :( har du typ en app du kan logga symptom? Tänker så du inte missar om ägglossningen kommer.. Typ fertilt sekret och så!?

Vet tex att vissa ibland kan få en stegring på äl test och fertilt sekret men tex att tempen inte höjs och sen kommer fertilt sekret tillbaka igen och de får stegring på äl test igen och tempen höjs(dvs bekräftar äl).. Så att kroppen försökt ägglossa men inte lyckas sen försöker kroppen igen...

Sen kan den också hoppa över månaden och att du kan befinna dig i den follikulära fasen tills kroppen lyckas ägglossa...

Gå in på vulverinekoos på instagram. I stories har hon lite om vad orsakerna kan vara vid utebliven mens. Sen har hon ju blogg och jätte bra webinarier så kanske du kan få någon input!? Hoppas verkligen den snart kommer eller att du kan få en tydligt ägglossning <3
Svar på tråden BIM juli 2020