Inlägg från: Entusiastisk |Visa alla inlägg
  • Entusiastisk

BIM juli 2020

Msofie skrev 2020-07-16 08:30:09 följande:

Verkar som det är att börja tempa jag ska satsa på. Har en vanlig termometer hemma, men behöver man någon särskild?

Tack för du är så fin!

Det kan ju vara en god idé!?

Jag har börjat tempa med en vanlig muntemp men beställt en basaltermometer med 2 decimaler för att få ännu mer exakt plus att den tydligen ska vara väldigt exakt.. Jag beställde babyplans för 139kr då jag blev tipsad att den har upplyst display så jag slipper väcka familjen med att tända lampan.. Sen lägger jag in det i en app bara.. Många tipsar om premom där man både kan lägga in temp och äl test.. Eller då natrual cycles som många kör där man kan köpa en prenumeration + temp för strax under 500kr tror jag.. Jag lägger änsålänge bara in i ngn app som heter min kalender men ev ska jag lägga in i premom då jag ska köra äl-test också :)

Sen ska man ju ha viss regelbunden sömn och ett visst antal sammanhängande sömn för bäst resultat(inte helt lätt med en 2 åring men jag lägger in ändå och hoppas få se ett mönster ändå)

Äh! Det är ju viktigt att vi stöttar varandra såklart <3 kram
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-16 09:04:26 följande:

Har såklart att det kan vara stress som spelar roll, men jag är verkligen inte stressad? Eller jo, detta upptar mycket av mina tankar men hur kan det inte? Förövrigt är jag i topp hälsa, är inte stressad på arbetet och tränar regelbundet. Hur slutar man vara stressad om man inte känner sig stressad haha?

Förstår precis hur du menar! Men då kanske du inte är negativt påverkad av det helt enkelt och det är ju jätte bra :) man kan ju verka mer stressad än man är också när man vill bara kort och konkret här inne :)
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-16 15:04:20 följande:

Cd18 och ÄNTLIGEN ökar mina LH-tester. Gissar på peak ikväll för att sjunka ganska snabbt imorgon.

Wow vilken ökning! Det där är väl ändå positivt eller?
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-16 18:56:07 följande:

Visst är det positivt. Premom gav ett värde på 1,31 så teststrecket är starkare än kontrollstrecket. Men babyplans tester kan ge ännu mer utslag. Förra månaden peakade jag på 2,09. Nu för en stund sedan fick jag 1,44 i utslag. Brukar följa ganska tätt nu tills de åter är lågt. Brukar då ligga någonstans runt 0,25-0,35.

Vilken tid på dygnet testar du? Eller tror du det räcker att om jag bara testar vid samma tidpunkt varje dag så kommer jag inte missa peaken? Kram och mys på!!
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-17 15:25:13 följande:

Det som mest gör mig förvirrad just nu är att jag har helt sinnessjukt ont i mina bröstvårtor. Har försökt släppa tanken på att min BIM+6 situation skulle kunna innebära en graviditet då jag testade negativt igår men varför har jag så ont?

Jag tänker såhär..

För mig har min kropp varit helt knas sen jag slutade med mini-piller och den kämpade för att ägglossa trots amningen.. Asså jag hade enorma mängder äggvite sekret(vill knappt gå in på detaljer men det var liksom 1/4 dl när jag gick på toa), jag hade jätte ömma bröst/känsliga bröstvårtor ett flertal ggr - fick bita ihop vid varje amning och ibland grät jag tyst för det gjorde så ont när jag ammade dottern, jätte ont i "tjejmagen" så jag trott det varit något allvarligt, stora viktförändringar(väger mig alltid dagligen och äter samma mängd kcal varje dag så har väldig koll på att jag inte bara kan gå upp eller ner huxflux) och hade viktförändringar på +3 kg över en natt, 2 cykler hade jag 12 dagars pms(inte lite irriterad utan jag trodde jag drabbats av en depression då jag var så nere och tom hade tankar på liksom döden, skilja mig, lämna min familj - jag kände inte igen mig själv alls).. Dessa äl jag haft nu sen jag drog ner amningen har liksom varit normala och hanterbara symptom. Lite svullen, lite älsmärta, lite lynnig kanske precis innan mens asså normala/hanterbara grejer ..

DET jag vill säga med hela novellen(xD) är att jag tror att när kroppen inte klarar av att ägglossa(som den liksom är skapt för att göra) så iaf för mig kändes det som den pushade så hårt med kommunikationen med hormonerna att den liksom spruta på så mycket men prolaktinet kämpade lika hårt så kroppen spruta på mer och det blev liksom bara kaos! Tänker att då det inte verkar som om din kropp verkade få igenom äl känner den kanske att den behöver pusha på lite extra för att få igenom den denna gången? Så tempa och testa på, håll koll på fertil sekret och andra symptom så kanske ni lyckas på den kommande ägglossningen. För ägglossningen kommer alltid innan mensen :)
  • Entusiastisk
    Anonym (Tredjebarnet) skrev 2020-07-17 17:39:47 följande:

Mitt streck blev aldrig starkare, snarare svagare och idag såg jag rosa på pappret. Det är egentligen BIM -6 idag men räknar att jag hade ÄL tre dagar tidigare så BIM -3 då (tror inte min vanliga mens skulle vara 6 dagar tidig) . Tror på tidigt missfall, vilket såklart jag inte hade vetat om jag inte testat mig tidigt men samtidigt när man haft 6 missfall tidigare så vill jag hellre veta. Suck!

Nej :( håller ändå tummarna att hcgt inte höjts tillräckligt och att det inte är något.. Man kan ju faktiskt blöda lite och ändå vara gravid.. Min kompis hade jätte smärtor i magen och blödde tidigt i sin graviditet men härom dagen födde hon en fullt frisk flicka.. Men föregår det känns tufft med så många missfall :(

Gör något som gör dig på lite bättre humör idag och var snäll mot dig själv <3 ansiktsmask, bad, promenad, bra musik, en bra bok, serier en film... Kram<3
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-18 09:18:16 följande:

Ni som tempar, hur mycket brukar det vanligtvis kunna skilja sig i er kroppstemperatur innan ÄL? Eller har ni alltid samma?

Där är en tråd som skapades nyligen i planera barn och heter tempkurvor där är en del som postat sina kurvor så man kan få ett hum om hur det ser ut under cykeln...

Men vad jag förstår så kan det hoppa lite men i de lägre regionerna inför äl sen efter äl så ska man ha då 3 dagar med högre temp än de senaste 6 dagarna för att bekräfta en äl och rör sig därefter i de högre regionerna fram till mens.. Sen kan den dippa lite vid implatationen och precis innan äl(men inget som är 100, vad jag förstått!?) och sen dippar tempen precis innan mensen(eller fortsätter vara hög om man blivit gravid). Så har jag förstått det iaf:)
  • Entusiastisk
    Msofie skrev 2020-07-19 08:22:17 följande:

Åh nu fick jag min mens på CD 41! Kände mig faktiskt bara lättad. Nu kan jag börja på en ny runda och helhjärtat ge mig in i BIM augusti tråden. Grattis till er alla som har och kommer plussat här!

Åh vad skönt!!!! Vi ses i augustitråden <3
  • Entusiastisk
    Vinter16 skrev 2020-07-22 18:05:37 följande:

Den 14 juli fick jag positivt Äl test både stickor (två streck) och CB fast smiley. Idag känner jag att det känns som äl värk i magen typ som när man har ägglossning samt sega äggvite flytningar. Tar äl test och grav test och får detta resultat. Aldrig hänt innan, Vad tror ni om detta? Kan man få ägglossning två gånger samma månad?

Nej, man kan inte få 2 ägglossningar under samma cykel(men för att förtydliga kan man släppa 2 ägg men det inom samma 24h=tvåäggstvillingar). Ett positivt ältest är bara ett bevis att kroppen försöker att ägglossa sen kan man bara bekräfta den med hjälp av att tempa. Sen brukar det sägas att tror man att man har 2 ägglossningar(att kroppen beter sig som det) så är det oftast den senare man ägglossar på och att kroppen inte lyckades på första men försöker igen.. Så mys på så har ni iaf säkrat upp :) håller tummarna! <3
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-24 20:31:54 följande:

Inte långt alls egentligen. Äl+6 eller +7. MEN de senaste cyklerna har jag fått mens äl+8 resp äl+9 och fick jag äl månaden innan (fick plus på testerna) så kom mensen max på äl+7. Så börjar ändå bli lite nervöst här. Vill sååå gärna att lutealfasen blir längre denna månad. Helst vill jag ju plussa men om inte så önskar jag mig en längre lutealfas för att öka oddsen.

Håller tummarna att din lutealfas blir längre nu!!! Eller att det rent av tar sig denna månaden <3
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-24 22:40:29 följande:

Tack! Hoppas med verkligen så att jag slipper överväga att lägga ner qmningen helt Känns som att det är mycket som står på spel.

Jag förstår verkligen precis vad du menar.. Jag kände verkligen sorg när jag fick sluta friamma :'( tröstar mig med att jag kanske kan öka på amningen den dagen jag plussar.. Hehe.. Men tacksam att vi kan fortsätta amma morgon och kväll iallafall.. Men hoppas ni klarar det! Jag ville verkligen inte lägga ner helt.. Men nattamningen säger dom är värst(prolaktinmässigt då) spec mellan 00-06. Och sen att man låter det gå mer än 3h och ju fler timmar emellan desto bättre då... Jag har iallafall gott om mjölk ff ändå och min dotter är jätte nöjd både morgon och kväll, så är glad att mina bröst liksom fortsätter att producera bra och anpassat sig till den nya rytmen utan att stänga fabriken liksom..

Håller alla mina tummar för dig <3
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-25 05:42:37 följande:

Det är just nattamningen som är svår här. Jag vaknar inte ens när han tar tag och dessutom är han inbrytarkung. Inatt hade jag exvis polotröja över bhn. Ändå vaknade jag både 01.20 och 4.40 av att han ammade. Är jag vaken kan jag säga nej och få ett ilsketjut och därefter kan vi gå och göra välling istället. Dagen har vi stängt. Han köper det ändå bra trots att jag hoppas kunna öppna igen. Har inte jättemycket mjölk längre. Tror främst det är snutten han är efter.

Samsova vill jag också fortsätta med. Stora flyttade till egen säng först när han vart 6 år.

Men idag (hur säkra värdena nu är kan diskuteras) vart tempen fortfarande hög. Äl+7-8. Hoppas det ändå är ett bra tecken. Känner inte så mycket heller. Övriga månader har jag varit sjukt pms:ig vid denna tidpunkt i cykeln.

Just det du nattammade bara ju, förlåt svårt att hålla reda på! <3

Jaså, du har en sån liten inbrytarkung;) då förstår jag det är svårt! Vi samsover också med vår lilla, bästa ju!! Nej för tusan sluta inte samsova eller sluta amma helt, se om detta räcker!

Har förresten läst en del hos Jenny Koos. Det verkar ju vara så olika men att kroppen gör ju såhär för att den känner att det räcker med ett barn vid bröstet liksom.. Det finns munkpeppar att ta men nog inget man vill mixtra med när barnet ammat eg det sänker prolaktinet så det sänker ju mjölkproduktionen också och har du inte så mycket så kanske du fått ner prolaktinet nu. Från 30 till 1-3 ggr är ju verkligen en skillnad.. Så se till att få ordentligt med vila och näring, lite extra vitaminer och mineraler skadar nog inte heller för att hjälpa till lite extra..

Men som sagt, se först denna cykeln om du inte skulle plussa om det blivit någon skillnad. Skulle de nästa 3 cyklerna inte förändrat sig så får ni kanske se om sonen är redo att sluta på natten eller om ni väntar med syskon. Man vet ju trots allt det man har nu och inte vad det blir sen så försök njut av nuet och gör det som är bäst för er och sonen <3
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-27 09:02:09 följande:

Idag äl+9/10 och än ingen mens! Det betyder att den minskade amningen ändå har positiv effekt på lutealfasen. Skönt! Som längst tidigare med friamning har jag kommit till äl+8 på kvällen då spottings börjat och så vaknat med mens äl+9.

Åh vad glad jag är för din skull så skönt att det gjort skillnad! Verkligen ett stort steg närmre ett plus ju! Kanske tom denna gången.. Håller tummarna!
  • Entusiastisk
    H0nd3ndär skrev 2020-07-27 16:54:49 följande:
    Denna gång vågar jag inte hoppas för mycket på men är verkligen glad med var timme som lutealfasen förlängs!
    Förstår det <3
Svar på tråden BIM juli 2020