• louisa83

    Topless på Skara sommarland

    Jag tänker ofta på det där, hur det var förr på stränderna, men mest hur det har förändrats för barn. Jag tänker på det ofta för att jag bor i Grekland och vi åker ofta och badar med mina barn. Mina barn är fyra år och älskar att bada nakna. De tycker inte om badbyxor för att de tycker det känns äckligt när de blir blöta sen och klibbar sig fast vid huden. Vi har samma issue varje gång att

  • louisa83

    Forts. att vi måste tvinga på dom badbyxorna. Jag känner bara som förälder att vad är grejen egentligen, varför kan de inte bara få springa nakna. De är ju bara fyra år liksom. Men det är ingen längre som har sina barn nakna så då kan inte jag ha det

  • louisa83

    Forts. När jag var liten på 80-talet så sprang alla barn nakna på stranden här i Grekland. Det ser man ju på foton också. Så trist att det inte är så idag. Det är frihet för mig. Och jag känner att när jag skyler mina barn mot deras vilja så är det som att jag lär dom att kroppen och nakenhet är nåt fult. Och jag vill inte lära dom det! Men det är klart att jag måste lära dom samhällets regler såklart. Men när jag nån gång ser ett annat naket barn på stranden så tänker jag bara: frihet. Så ska det vara. Hur folk kan klä sina bebisar i bikini är vidrigt tycker jag. Jag blir på något plan djupt provocerad. Men kanske felet ligger hos mig.

  • louisa83
    sextiotalist skrev 2020-06-18 06:39:02 följande:
    Vettigt. För man numera vet att man ska skydda barnen från solen.

    Numera har kloka föräldrar uv-kläder på sina barn vilket är bättre alternativ än solkräm.

    Sonen hade långärmat på stranden och en mössa.

    När jag var liten var inte heller barn nakna på stranden. Minns att jag hade soldräkt.

    Men man hade baddräkt eller bikini (men då ansågs inte det var sexualiserat att ha bikini)
    Det där har ju mycket att göra med barns hudfärg från början och hur vana de är att vara i solen. Svenska barn som är bleka och kan bränna sig lätt ja där är det ju jätteviktigt att de skyddar sig. Också om de åker på semester till ett varmare land och plötsligt utsätts för stark sol. Grekiska barn däremot som bor i Grekland har oftast mer pigment i huden från början, de blir inte lika lätt röda. De utsätts inte heller plötsligt för solen, utan huden får bygga upp sitt försvar sakta sakta på naturlig väg. Sen brukar generellt sett föräldrar inte ta ut sina barn här under de timmar då solen är som starkast, utan de brukar åka och bada på eftermiddagen.

    Hur som helst när jag säger att barn är mer skylda idag, så syftar jag inte på de barn som är klädda i uv kläder där syftet är uppenbart. Jag tänker på att alla barn har badbyxor och bikini på sig idag till skillnad från 80 talet, och varför har de det?

    Jag tror såhär. Om vi går tillbaka lite. Alla pratar om 80 talet här, men egentligen började det ju med 70 talet. Det var den mest frigjorda eran. Kvinnorörelsen. Modet var att kvinnor gick utan BH. Topless på alla stränder. Man skulle absolut inte bry sig om sitt utseende. Att sminka sig ansågs helt förlegat. Folk var sexuellt frigjorda. Flower Power och fred på jorden.

    Sen kommer 80 talet, då saker och ting dämpades. Inslag av 70 talet fanns kvar, som att bada topless på stranden. Men HIV kom in i bilden. Folk blev lite försiktigare. Levnadssättet ändrades helt. Det var nu ok att bry sig om sitt utseende igen. Många hade också saknat detta, att få fixa till sig lite (baserat på samtal med min mamma). Modet var att sminka sig överdrivet, håret ska vi inte tala om, och sen kläderna var det ju axelvaddar och överdrivna tilltag. Ja allt var i kontrast till 70 talet. Nu på 80 talet var det också ok att vilja tjäna pengar, att vilja göra karriär. Wall Street och allt det där. Att tycka om ytliga ting igen. Samhället var fortfarande ganska oskyldigt dock. Det var många faror man inte uppmärksammat än. Som pedofili till exempel. Michael Jackson var kung.

    Sen kom 90 talet och då dämpades även klädseln ner. Det var nog på 90 talet som folk slutade lite med att bada topless och började skyla sina barn. Säkerligen pga två orsaker. Den ena orsaken var att två uppfinningar etablerades, mobilen och internet. Folk började skicka bilder till varandra digitalt och lägga upp på nätet. Automatiskt började folk tänka efter mer. Vem som helst kunde ta kort på en och lägga ut. Förr var det mycket tryggare på det sättet. Den andra orsaken är att man idag är mycket mer medveten om pedofili och i kombination med den första orsaken, internet, så kan det bli väldigt farligt.

    Så jag tror inte på att skälet skulle vara invandringen i Sverige, som några nämner här. För den här förändringen har skett i alla länder över åren, inte bara i Sverige, och jag tror att det beror mest på internet faktiskt. Kanske också en större känsla av att ha integritet, som kanske inte var så viktigt på 70 talet.

    Jag kan förstå oron, men samtidigt tycker jag det är trist att den har övertagit oss. Att vi alla helt har ändrat vårt sätt pga några sjuka människor. Det är trist. Jag hade velat se att de inte vunnit över oss.
  • louisa83
    BeautifulLiz skrev 2020-06-19 09:11:36 följande:

    Helt riktigt.

    Jag har ett foto på mig själv i bikini, taget runt 1967-1968.

    Då var jag alltså i det som numera kallas förskoleåldern.


    Men 60 talet var ju fortfarande väldigt konservativt. Den största frigörelsen kom ju på 70 talet. Det är ju det vi diskuterar här tycker jag. Hur vi kunde gå från det frigjorda 70- och 80-talet till hur det är nu. Om vi börjar diskutera årtionden innan detta så är det ingen mening, då var det ju mer och mer konservativt ju längre tillbaka man tittar. Det är klart att vi är mer frigjorda idag än 1800-talet. Men det är inte det vi diskuterar här.

    Jag ser skillnaden på gamla bilder från 80-talet. Flickor var antingen nakna eller med underbyxor eller baddräkt. Jag ser ingen liten flicka i bikini. Det som gör att jag personligen inte tycker att det är passande med bikini på små barn är att det egentligen inte alls är bekvämt. Det stramar åt och på små barn åker bikiniöverdelen upp hela tiden och sitter aldrig rätt. Varför inte låta dom gå med bar överkropp och bara underdelen då? En liten bikiniöverdel hjälper knappast mot solen. Så varför sätter man på barn en sån? Antingen för att man tycker att barnet ska dölja sina icke existerande bröst, eller för att man vill att barnet ska se gulligt ut. Men det blir ju på bekostnad av barnets bekvämlighet och det är det jag sätter mig emot.
  • louisa83
    sextiotalist skrev 2020-06-19 10:01:14 följande:

    Tänk man hade bikini på barn även under 70-talet.

    Vi har massor av foton från den välbesökta stranden, speciellt för barnfamiljer, det var blandat.

    Vad jag minns så älskade jag min bikini


    Det tycker jag låter konstigt, då modet för vuxna kvinnor var utan bh, och topless på stranden. Varför ta på barnen bikini då? Hur gammal var du då?

    Men det kanske beror på var man är uppväxt och spenderat sina somrar. Jag tänker nog mest på Grekland där jag spenderade alla mina somrar som liten och därifrån har jag mina tidiga sommarbilder. Även min mamma har i sin tur spenderat många somrar där på 70-talet och därifrån är många av hennes foton också. Grekland har definitivt ändrats sen dess, från att ha varit mycket "naket" till att alla har bikiniöverdel på stranden, gamla som unga. Att vara topless här numer anses vågat och på många organiserade stränder kan det till och med vara förbjudet, vid speciellt pooler ser jag aldrig nån topless numer.

    Ska fråga min mamma också hur det var i Sverige på 70-talet där hon brukade semestra utanför Göteborg.
  • louisa83
    sextiotalist skrev 2020-06-19 11:04:07 följande:

    Jag är 60 idag så då kan du räkna ut resten.

    Jag solade aldrig toppless och jag var inte ensam om detta.

    Var på rätt populära stränder i Halland


    Du tar dig själv som exempel och säger att du älskade din bikini, men du var 10 år 1970. När jag pratar om barn och bikini så syftar jag på mycket mindre barn, som jag sa inte kan rätta till sin bikini själv och den är inte praktisk på något sätt och ser inte bekvämt ut när de leker. Ju yngre barnen är desto löjligare tycker jag det ser ut. När man är tio så börjar man bli mer medveten om sin kropp och då är det naturligt att kanske vilja täcka överkroppen (även fast jag inte tycker man behöver det). Men barn har inget sånt behov själva, så det känns helt påtvingat av föräldern.

    Jag säger inte att ingen hade bikini på sig förr, men du säger själv att det var blandat. Det tycker inte jag att man kan säga att det är idag. Jag ser nästan INGA nakna barn på stranden idag och inga tjejer topless. Det är det som är skillnaden som vi diskuterar här tycker jag. Du kan väl inte tycka att ingenting har förändrats? Som sagt, de bilder jag har från förr, bilderna från Skara sommarland i ts, mina minnen av hur det var förr, alltså 80 talet för mig, säger att det är en stor skillnad. Annars hade jag inte uppmärksammat detta.

    Trend eller ej med bebisar i bikini, jag är helt emot det. Likaså hål i öronen på små barn som jag har börjat se på senaste tiden, inte så mycket från svenskar men många från Ryssland, avskyvärt. Detta diskuterar vi inte här iof men kom bara att tänka på det. Samma föräldrar har ofta sitt lilla barn i bikini.
  • louisa83
    sextiotalist skrev 2020-06-23 11:16:11 följande:

    Det är din koppling. De enda som skriver om detta är de som kopplar en bikinitopp på ett litet barn till bröst.

    De flesta bryr sig inte alls om vilka kläder barnet har på en strand.

    När sonen gick i simskola (för 20 år sedan) hade flickorna bikini eller baddräkt (ingen över 6 år) och även då kom inlägg som dina på forum.

    Och mammorna på simskolan bara skakade på huvudet åt dessa stollar


    Men varför ta på ett sånt litet barn bikini??? Det är inte alls bekvämt för barnet och fyller ingen funktion. Jag förstår inte hur man inte sätter ens flickas bekvämlighet först. Jag känner själv hur oerhört mycket skönare det är att sola topless de ggr jag har gjort det. Inget som smiter åt och är i vägen. Bikibitoppen åker ofta upp på små barn också när de leker, det ser bara löjligt ut.

    Det är uppenbarligen att för dessa föräldrar så går utseende före bekvämlighet och det är det som stör mig.

    Och du, jag flyttade ifrån Sverige för länge sedan till ett land där det inte talas lika mycket om feminism som I Sverige och man inte behöver vara pk. Ändå finner jag detta väldigt osmakligt.
  • louisa83
    Anonym (Ingen bikinimotståndare) skrev 2020-06-29 10:39:05 följande:

    Ja, jag tror nog att felet delvis faktiskt ligger hos dig. Man lär inte alls automatiskt  barnen att kroppen och nakenhet är något fult för att man lär dem att vissa delar av kroppen är mer privata än andra.  Att barn tidigt känner  till att vissa delar av kroppen är mer privata än andra är viktigt för att kunna förebygga att barn utsätts för övergrepp av vuxna eller av andra barn , eller att de  oavsiktligt utsätter andra barn för saker de kan uppfatta som övergrepp.

    Jag har tidigt förmedlat till mina barn att de får titta på sina könsorgan och leka med sina könsorgan så mycket de vill, men de får gå in på sina rum och göra det eftersom det är något privat.  Eftersom ett av mina barn var väldigt intresserat av bröst under en period och gärna ville kommentera eller försöka ta på tjejers och kvinors bröst har jag också tidigt förmedlat att bröst är en privat kroppsdel som man absolut inte får gå fram och försöka ta på. Att folk tar mer illa upp om man går fram och tar på deras bröst än på deras armar eller huvud (vilket man självklart inte heller ska göra hur som helst!) eftersom bröst som sagt är en privat kroppsdel.

    Att det är obehagligt med blöta badbyxor på stranden är väl världens enklaste problem att lösa: Ta med extra badbyxor helt enkelt. Tillbringar man en hel dag på stranden och vet att man kommer att vilja bada med jämna mellanrum är väl det normala att ta med sig dubbla uppsättningar badkläder? Så gör jag både när det gäller mig själv och barnen. Dels för att det är obehagligt att ha på sig blöta badkläder längre stunder och dels för att förebygga urinvägsinfektioner.

    Att barn har på sig badbyxor eller baddräkt  på en sandstrand har fördelen att de får in betydligt mindre sand i underlivet och mellan skinkorna. Det är ju liksom inte helt ovanligt att barn sätter sig i sanden och leker och det är väldigt obehagligt att få massa sand i rumpan och underlivet, det vet alla som någon gång vait med om det.


    Tack för ditt inlägg, du har rätt, ska tänka på det du säger, fult vs privat. Det är viktigt hur man förmedlar det bara, så att det inte blir fel. Jag känner mig nog inte hundra procent säker på det området. Jag är rädd att jag ska göra fel.

    När det gäller badbyxor så har jag alltid med mig typ sex badbyxor till mina två barn som vi byter med under dagen. Så det är en av grejerna vi håller på med under en dag på stranden. Och när de första har torkat så är de redo att kunna användas igen osv. Men en av killarna vill iallafall inte ha på sig badbyxor och associerar det iallafall med blött och stramar åt, det är väl de där få minutrarna då han är nära att gå upp / precis har gått upp som han refererar till. Men ska också köpa fler badbyxor som inte är långa i benen så att det inte känns så mycket.
Svar på tråden Topless på Skara sommarland