• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Siden
    Ess skrev 2020-06-20 22:53:16 följande:

Konstigt att han fortsätter försöka få henne att ta över hans ansvar när hon varit tydlig från början att hon inte vill det.

Klarar han inte själv av ansvaret så får han kontakta mamman och så får de lösa umgänget tillsammans på annat vis.

Många pappor i bonusfamiljer gör så tills bonusmamman går in i väggen. I kärnfamiljer också.
  • sextiotalist
    Siden skrev 2020-06-21 07:55:09 följande:

Du verkar missa att saker och ting utvecklas i bonusfamiljen. Saker som inte var så stora problem i början kan bli ett problem efter några år. Att Ts inte tog något föräldraansvar kan haft funkat de första åren, men nu när hon är gravid vill pappan plötsligt att hon ska steppa upp och bli förälder till hans barn också. Och hon sparkar bakut. Det kan vara första året som pappan håller sin son hemma från fritids och alltså första året som detta blir ett problem för Ts. Låter rimligt eftersom pojken är i precis den åldern, tio år. Det är liks svårt att förutsäga vad som ska dyka upp för Ts som det var för hennes kille när han både inledde ett förhållande och skaffade ett barn med sitt ex.

Ett annat problem, som jag har för mig att jag även läste i ts inlägg, är att de männen ofta blir defensiva när kvinnan säger nej. Påstår att kvinnan hatar barnet etc.
  • Ester69
    Anonym (......) skrev 2020-06-20 21:18:23 följande:

Men vadåå komma undan?? TS har inte skrivit nåt om varför hon är frånvarande, vi vet inget om mamman eller vad som är sant.

Men jag tycker det är fruktansvärt om du frågar mig. En mamma som endast har sitt barn varannan helg, hur kan det kännas bra i hjärtat?

Jag vill ha mina barn hos mig varje dag, som de flesta normala föräldrar. Finns inga ursäkter för föräldrar som skiter i sina barn..

Situationen verkar ju dock vara olöslig eftersom det tydligen alltid varit så, enligt TS. Vad hjälper det att hacka på mamman i en anonym tråd?

Det är barnperspektivet som borde väga tyngre än vuxna som träter.  

Att en förälder är värdelös är aldrig barnet fel, och själv vill jag tro att jag kunnat ge så pass av mig själv så att barnet ska kunna få en hyfsad uppväxt ändå, att få känna sig hemma och sedd i sitt eget hus (extra viktigt och med kommande syskon också).

Barnet är dessutom 10 år, inget småbarn som inte klarar av basala saker..

Att då kunna laga en liten större portion så att barnet slipper gå hungrigt, prata med barnet mm hade jag kunnat göra vilket roll barnet än hade, om de andra vuxna väljer att inte ta ansvar.

I inlägg 22 skriver TS att mamman har ställt in umgänget och gärna lämpar över barnet på TS. Och då kan man ju anta att mammans intresse för sitt barn inte är särskilt stort.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 02:33:11 följande:

Det skulle gå hand i hand med att du har åsikter baserat på att du har en styvpappa.

Du har alltså självinsikt nog att förstå det ena men inte det andra.

Du tycker att du har rätt, jag tycker att jag har rätt. Ingen av oss kommer ändra åsikt. Ingen ändrar åsikt i de här trådarna, det är bara en massa tjafs tills ingen orkar längre och tråden dör ut. Ingen har lärt sig något. Det enda man lyckats med är att locka fram folks sämsta sidor

Alla vet vid det här laget att startar man en tråd om bonusproblem så blir det många upprörda inlägg.

TS man tycker uppenbarligen att upplägget är bra och kommer inte ändra sig. Då återstår för TS att finna sig i det eller flytta hem till kompis, föräldrar eller skaffa eget boende.
  • Anonym (Pia)

Det som genomsyrar nästan alla dessa diskussioner om bonusbarn är att det nya föräldraparet inte pratar med varandra och förstår att de lever i en familj. Man kan inte bara säga som bonusförälder att jag har inget ansvar jag behöver inte bry mig och den biologiska föräldern kan inte bara bestämma saker ang barnet. Om ni pratar med varandra som i en kärnfamilj så löser ni mycket problem och sammarbetar med varandra så blir familjelivet enklare. Sen måste jag bara säga att som bonusförälder så måste man förstå att man inte kan få fullt fokus och att vila inte alltid står högst upp på listan så är det att leva i en familj. Förväntar man sig sådant ska man nog överväga att inte gå in i ett förhållande med någon som redan har familj.

• Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 00:06:32 följande:
    Jag tror inte barnet ringer stup i kvarten. Barnet är ju 10 år. Det är väl lite mat hen behöver vid lunch, mellanmål fixar säkert hen själv.
    Ts har tröttnat på att hen springer och stör hela tiden, så det lär nog bli ett antal tel samtal.
    Man kan ju alltid hoppas att 10 åringen inte är lika curlad som makens tonåringar var, de gjorde varken frukost eller värmde lunch i micron själva. Så när han kom hem på kvällen hade de inte ätit på hela dagen.
  • sextiotalist
    Anonym (Pia) skrev 2020-06-21 09:21:08 följande:

Det som genomsyrar nästan alla dessa diskussioner om bonusbarn är att det nya föräldraparet inte pratar med varandra och förstår att de lever i en familj. Man kan inte bara säga som bonusförälder att jag har inget ansvar jag behöver inte bry mig och den biologiska föräldern kan inte bara bestämma saker ang barnet. Om ni pratar med varandra som i en kärnfamilj så löser ni mycket problem och sammarbetar med varandra så blir familjelivet enklare. Sen måste jag bara säga att som bonusförälder så måste man förstå att man inte kan få fullt fokus och att vila inte alltid står högst upp på listan så är det att leva i en familj. Förväntar man sig sådant ska man nog överväga att inte gå in i ett förhållande med någon som redan har familj.

Illusionen hos en som vill att man ska leva som en kärnfamilj.
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 00:06:32 följande:
    Jag tror inte barnet ringer stup i kvarten. Barnet är ju 10 år. Det är väl lite mat hen behöver vid lunch, mellanmål fixar säkert hen själv.
    Ska hen va hemma från fritids så måste hen klara av att fixa lunch med, det är inte ts sak att göra.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Pia) skrev 2020-06-21 09:21:08 följande:

Sen är det också så att den biologiska föräldern har ett ansvar i att inte bygga familj med en empatilös egoistisk bonusförälder. Det finns många exempel på biologiska föräldrar som inte klarar av att vara själva en sekund efter separation utan rusar in i ett nytt förhållande med första bästa. Barnen får bara åka med och träffa mammas och pappas nya kompisar. Trist.
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 09:20:46 följande:
    TS man tycker uppenbarligen att upplägget är bra och kommer inte ändra sig. Då återstår för TS att finna sig i det eller flytta hem till kompis, föräldrar eller skaffa eget boende.
    Nej det behöver hon inte alls göra, men däremot sätta ner foten rejält och strunta i ungen totalt och bara hänvisa till pappan.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus