• Ooops

    Men alltså på riktigt?! Har de rätt?

    Vi har köpt en liten gård där de hästar som går kommer gå kvar. Säljarna arrenderar mark till hagar. De har satt upp stängsel.

    Det finns en nedgrävd pool och det finns tillhörande poolskydd.

    Nu till mitt huvudbry. De vill att vi ska betala för stängslet och poolskyddet, medans vi hävdar att det ingår i köpet, det står ingenstans eller vi har inte pratat om att det inte ingår.

    Men vad gäller?

  • Svar på tråden Men alltså på riktigt?! Har de rätt?
  • Sven19

    Fanns staketet på dagen för kontraktsskrivning så ska det ingå. Är det något som de satt upp efter det så får de ta med sig det.

    Vet inte vad som gäller angående poolskyddet men det borde ingå då det tillhör poolen. Sen har ju säljaren ingen användning av ett poolskydd utan pool ju.

  • Kjell2
    Ooops skrev 2020-06-17 06:45:32 följande:

    Vi har köpt en liten gård där de hästar som går kommer gå kvar. Säljarna arrenderar mark till hagar. De har satt upp stängsel.

    Det finns en nedgrävd pool och det finns tillhörande poolskydd.

    Nu till mitt huvudbry. De vill att vi ska betala för stängslet och poolskyddet, medans vi hävdar att det ingår i köpet, det står ingenstans eller vi har inte pratat om att det inte ingår.

    Men vad gäller?


    Finns stängslet och pool med poolskydd på fastigheten ni köper eller på marken ni arrenderar?
  • SilverEmma

    Stängsel går under byggnadstillbehör och tillhör köparen. Poolskydd är lite osäkert. Det beror på om det är ett fast eller löst skydd och om det fanns med i objektsbeskrivningen och på visningen. 

  • Linda5

    Kolla med mäklaren. Ett poolskydd kan gå under särskilda regler/lagar om säkerhet. 
    Ex om det finns öppen spis skall det finnas gnistgaller och det skall vara kvar vid försäljning eller ersatt med nytt.

  • Ooops

    Stängsel fanns med när vi skrev kontraktet, likaså skyddet har jag för mig. Blir dock lite osäker där, jag vet att vid visningen fanns skyddet, men kanske inte när vi skrev på. Skyddet är då löst och det nämns inte nånstans.

    Stängslet är på hyrd mark, skyddet på fastighetens mark.

  • Kjell2
    Ooops skrev 2020-06-17 09:49:16 följande:

    Stängsel fanns med när vi skrev kontraktet, likaså skyddet har jag för mig. Blir dock lite osäker där, jag vet att vid visningen fanns skyddet, men kanske inte när vi skrev på. Skyddet är då löst och det nämns inte nånstans.

    Stängslet är på hyrd mark, skyddet på fastighetens mark.


    Då ingår inte stängslet i ert köp då ni inte köper den marken. Kolla med den ny hyr av vad som gäller kring stängsel.

    Poolskyddet vet jag inte om det räknas som fast egendom, ska ingå, eller lös egendom, ingår inte. Kolla med mäklaren.


Svar på tråden Men alltså på riktigt?! Har de rätt?