• Thu 18 Jun 2020 07:36
    278 visningar
    3 svar
    3
    278

    Föräldrar

    Hejjjjj

    Hur blir det med föräldrarpening om jag flyttar med barnet utomlands? Pappan är från utomlands och jag är från Sverige. Vi tänkte att vi får testa bo där då han har sitt eget företag där.. påverkar min föräldrarpening då jag har ansökt om föräldrarledighet i ett år.. ?

  • Svar på tråden Föräldrar
  • Thu 18 Jun 2020 09:29
    #1

    När du ändrar sin adress helt och flyttar utomlands så får du ingen föräldrapenning från Sverige. Du måste vara bosatt i här för föräldrapenningen.
    Däremot kan du vistas utomlands länge (vet inte hur länge dock) ungefär som en långsemester utan att föräldrapenningen blir lidande.

    Det bästa är att du frågar hos försäkringskassan vilka regler som gäller för 100% korrekt information.

  • Thu 18 Jun 2020 10:22
    #2

    Jag tror du får vara utomlands i max 6 månader för att behålla föräldrapenningen, så länge du fortfarande är skriven i Sverige. Det samma gäller för barnbidraget, max 6 månader utomlands sen förlorar du rätten till barnbidrag.

  • Thu 18 Jun 2020 21:36
    #3

    Upp till ett år för föräldrapenning, upp till ett halvår för barnbidrag. Jag skulle inte skriva ut mig förrän ett år har gått och jag vet att jag faktiskt vill bo där permanent.

Svar på tråden Föräldrar