Allt detta på 3månader
Oj vad jag tycker synd om dig, och barnen! Starkt av dig att kämpa vidare och att ta tag i problemen. Som någon annan påtalat här tänker jag också att hon låter bipolär. Just det här med bekräftelse, slösa pengar, festa, välja bort sina barn osv samt att ena dagen vara ?underbar? för att sedan vända är väldigt starka tecken på det. Jag är uppvuxen med en mamma som var bipolär, hon var även ensamstående. Ska inte gå in mer på det men det som slutligen gjorde att hon fick hjälp var att hon blev inlagd på psykakuten. Hon fick vara där ett par veckor och fick då diagnosen bipolär (hon var i 30-års åldern då). Efter det fick hon behandling och medicin.
Din sambo behöver bli utredd ordentligt och inte bara få ångestdämpande, speciellt inte om hon haft problem med tablettmissbruk. Tyvärr när man är manisk (om hon är det) så vill man sällan ha hjälp eller äta medicin osv. Det är därför det är så svårt att få vård utan ?tvång?.
Det du måste göra är, precis som du skrev, ta kontakt med alla instanser du kan för att hon ska få hjälp. Du måste trycka på att barnen far illa, för att dom ska reagera. Säg inte att sambon mår dåligt, berätta att hon tar ut det på barnen, spenderar alla era pengar och att hon försvinner iväg för att festa och lämnar sin 8-månaders bebis.
Ta kontakt med socialtjänsten i första hand. Bvc är också bra, dom kan göra en orosanmälan till socialtjänsten om du ber dem. Ta även kontakt med psykiatrin och uttryck din starka oro och önskan om att hon ska bli inlagd eftersom hon motsäger sig utredning annars.
Lycka till!! Det kn bli bra igen. Min mamma blev frisk efter att ha fått diagnos och medicin. Oavsett vilken problematik din sambo har finns det hjälp att få! Tyvärr måste man ibland kämpa hårt för att bli hörd bara.