• Agdaa

    Ta hål på blåsa :o

    Har en väldigt stor blåsa på ena foten på insidan bredvid stortån. Den är som en halv extra stortå i storlek som en liten ballong och gör jätteont hela tiden. Är det ok att ta hål på den själv o hur gör man? Om jag kokar en nål borde den väl bli steriliserad så det är ok? Livrädd för nålar :o

  • Svar på tråden Ta hål på blåsa :o
  • Magical

    så här står det på 1177
    www.1177.se/olyckor--skador/sar-och-blamarken/skavsar/

    Låter inte som om man ska ta hål på blåsor i första taget. 

    Här står det också lite grann:
    aktivtraning.se/traning/skador/maste-man-sticka-hal-pa-blasorna 

    Om jag var du, och hade en så stor blåsa och så ont som du säger, så skulle jag ringa 1177 för att fråga. Kanske tom är så att de anser du behöver åka till vårdcentral? 

  • Barbro45
    Agdaa skrev 2020-06-19 10:51:23 följande:

    Har en väldigt stor blåsa på ena foten på insidan bredvid stortån. Den är som en halv extra stortå i storlek som en liten ballong och gör jätteont hela tiden. Är det ok att ta hål på den själv o hur gör man? Om jag kokar en nål borde den väl bli steriliserad så det är ok? Livrädd för nålar :o


    Undvik att ta hål om du kan, en blåsa är ett naturligt sterilt skydd för skadan. 
  • 100wfs

    Jag brukar försöka låta blåsor vara just för att det är ett skydd och dom brukar läka ut sig själv men ibland får man ju en helvetesblåsa på ett jobbigt ställe där det skaver och smärtar hur man än gör, alltså t.ex. att det gör ont bara av gå eller röra på fötterna, ofta när blåsan ligger på insidan mellan två tår. 
    Då har jag gjort hål på blåsan. Men! Jag har varit supernoga med att inte få in skit i blåsan.
    Alltså såhär: Tvättade händerna. Sen spritade dom. Torkade av området kring blåsan + på blåsan med handsprit (steril kompress). Tog en nål från steril engångsförpackning. Pajade blåsan, pressade ut lite vätska. Spritade händerna igen. Tog sånt där kladdigt tjockt honungsplåster. Satte på, lät det sitta tills plåstret föll av helt av sig själv någon vecka senare. Det har funkat jättebra.
    Men, som sagt, tänk på att göra det superhygieniskt. 

  • Agdaa

    Ok, tack!

    Jag smörjer med aloe vera och kollodialt silver o lindar in men om nån har nåt annat husmorstips så tar jag tacksamt emot det. Är i Norge o det finns inte 1177 här o vill helst inte gå till vårdcentral men får se under dagen :o

  • jvh
    Agdaa skrev 2020-06-19 12:19:14 följande:

    Ok, tack!

    Jag smörjer med aloe vera och kollodialt silver o lindar in men om nån har nåt annat husmorstips så tar jag tacksamt emot det. Är i Norge o det finns inte 1177 här o vill helst inte gå till vårdcentral men får se under dagen :o


    Har aldrig varit med om att det skulle va sån stor grej att ta hål på en blåsa själv. Om du kan låta bli så låt den va, annars ta hål på den. Inte ska du behöva gå till vårdcentralen för det. Vilket som så läker de förr eller senare. 
  • jvh
    Agdaa skrev 2020-06-19 12:19:14 följande:

    Ok, tack!

    Jag smörjer med aloe vera och kollodialt silver o lindar in men om nån har nåt annat husmorstips så tar jag tacksamt emot det. Är i Norge o det finns inte 1177 här o vill helst inte gå till vårdcentral men får se under dagen :o


    Har aldrig varit med om att det skulle va sån stor grej att ta hål på en blåsa själv. Om du kan låta bli så låt den va, annars ta hål på den. Inte ska du behöva gå till vårdcentralen för det. Vilket som så läker de förr eller senare. 
  • annabellelee
    jvh skrev 2020-06-19 12:29:15 följande:

    Har aldrig varit med om att det skulle va sån stor grej att ta hål på en blåsa själv. Om du kan låta bli så låt den va, annars ta hål på den. Inte ska du behöva gå till vårdcentralen för det. Vilket som så läker de förr eller senare. 


    Jag håller med. Att ta hål på blåsa behövs knappast läkare för. Se till att tvätta ordentligt med tvål vatten och ev desivon.
  • S23

    Jag tar i princip alltid hål på irriterande blåsor och har aldrig någonsin upplevt problem. Så jag personligen skulle ta hål i ditt läge. För mig läker det såååå mycket snabbare då.

    Men rådet till dig måste vara att INTE göra det eftersom läkarvärlden faktiskt anser att man inte ska göra det

  • Dethärärmittnamn

    Gör inte det.

    I min barndom gjorde min kompis mamma det. Hon åkte på blodförgiftning.

    Då fick vi veta att man aldrig ska ta hål på blåsor själv.

Svar på tråden Ta hål på blåsa :o