• annmk

    Kan neg. graviditetstest ha visat fel?

    Hej,

    Detta blir mitt första inlägg här. Jag är 21 år gammal och tror att jag väntar barn. Jag ska strax förklara varför.

    För ungefär fem månader sen hade jag ett förhållande med en kille sen en tid tillbaka. Den 18e feb hade vi oskyddat sex. Jag vet att det är oerhört dumt och det är nåt jag ångrar. Hursomhelst, efter detta tog jag inget dagen efter piller, något jag brukat göra annars när jag gjort en miss.

    Jag gick vidare, försökte förtränga det mest. Tänkte att det nog inte var någon fara och att jag skulle märka om det blev något konstigt.

    Har antecknat mens under tre dagar i mars efter det. Brukar ha betydligt längre än så. Kan dock inte minnas att jag ens hade mens i mars.

    Hursomhelst, min mens har uteblivit sen dess. Men har även tränat, ätit för lite och stressat på jobbet i flera månader så tänkt att det kanske varit det. Har dock massa graviditetstecken som lätt illamående, även fått ryggont denna veckan och nedåt höfterna som jag trodde var nåt annat men nu när jag kollar stämmer det överens med den vecka jag är i (runt 20) om det är så att jag är gravid.

    För några dagar sen blev jag riktigt orolig, bestämde mig för att ta graviditetstest. Första mitt på dagen, hade dock druckit mycket vatten den dagen pga varmt så bestämde mig för att ta ett test igen imorse utan att ha druckit något innan. Använde mig av Clearblue digital early detection båda gångerna. Båda gångerna negativt, minus (testet visar antingen minus eller plus). Har utfört testerna så noggrant jag kan.

    Nu till saken, i april var jag hos min gynekolog. Sökte då jag fått klåda och ett blödande sår vid blygdläppen. Hon utförde då ett vaginalt ultraljud för att kolla livmoder och äggstockar.

    Detta var då den 8e april och om jag vore gravid då hade jag varit runt vecka 7. Enligt 1177 journalen hade jag sagt till henne att senaste mens var 1/3. Vet inte om jag sa så bara för att jag antog det.

    Hursomhelst, vad hon sa var att hon såg att det var ett ägg/äggblåsa som var större än den andra (ca 4 st) som höll på att mogna i äggstocken inför ägglossning. Hon såg också att min livmoderslemhinna var runt 7mm. Samt lite vatten som fanns bakom livmodern.

    Både jag och hon trodde att det var så att jag var påväg mot en ny ägglossning men det vore ju mer så att jag borde ha mens vid den tiden om den är regelbunden (vilket den alltid är annars). Sa inget om det som hänt tidigare, tror det var av skam och förträngning för jag skämdes över att jag inte tagit något dagen efter piller.

    Nu har jag dock blivit jätteorolig och tänkt att det kanske är så att jag redan då blivit gravid och att det bara inte syntes så tydligt på ultraljudet?

    Läste att vid en graviditet så lossnar ett ägg och äggblåsan blir kvar för att utsöndra något hormon. Även att slemhinnan fortsätter växa. Och att vatten utsöndras som ska bli över till barnet. Kan det varit det jag sett?

    Så, fråga nr 1:

    ? Kan det ha varit så att gynekologen missade en tidig graviditet?

    ? Läste nånstans att grav.test kan visa fel efter ett visst antal veckor om man gått långt över tiden. Stämmer det?

  • Svar på tråden Kan neg. graviditetstest ha visat fel?
  • Tessaloniki

    Om gyn såg äggblåsor hade hon definitivt sett ett foster i vecka 7. Då ska hjärtat slå om allt gått bra.

    Jag har också hört att de kan vara negativa när det gått långt. Ring din gyn och förklara läget så kan du säkert få komma in på en check.

    Lycka till!

  • Jag är bara jag

    I v.7 syns ett foster och oftast hjärtat slå också- det hade läkaren inte missat. Det är en myt att gravtest inte visar positivt vid långt gången graviditet. Hcg sjunker visserligen lite efter v.10-12, men blir aldrig så lågt att det inte visar plus på test. Om du fortfarande är orolig boka ett VUL så får du veta.

  • annmk

    Okej, tack för svar. Antar att jag får vänta tills på tisdag.

    Hittade denna bild:



    Som JagärJag skrev så ser det ut som att grav.test borde visa positivt även efter v.20 då det mäter som lägst vid värde 25. 3000 är ju en bra bit över 25.

  • Jag är bara jag

    Ja, som du ser så ska gravtest absolut visa positivt så sent. Det finns ett extremt litet antal kvinnor där hcg inte går ut i kisset och de kan därmed få negativa test hela graviditeten. Jag har dock bara hört talas om en enda under alla mina år här på F.L.

  • annmk

    Känt fladder och som fisksprattel och buffar mot livmodern från och till sedan igår. Och som en spännande känsla. Aldrig känt så tidigare

  • Jag är bara jag
    annmk skrev 2020-06-19 15:29:51 följande:
    Känt fladder och som fisksprattel och buffar mot livmodern från och till sedan igår. Och som en spännande känsla. Aldrig känt så tidigare
    Gör ett VUL som sagt så vet du.
  • Jagochdublirvi

    Hade du varit gravid när du gjorde gynundersökningen så skulle det inte synts ägg som höll på att mogna till. Dessutom borde din slemhinna varit tjockare så nej, jag tror inte att du är gravid i 20:e vecka . Det du känt är helt normala tarmrörelser. Eller så har du blivit gravid efter gynbesöket men då borde du inte känna fosterrörelser

  • annmk

    Misstog mig lite, de äggen som syntes var på ett vul jag gjorde i augusti förra året. Kollade i min journal idag och hade sett fel.
     
    Glömde också nämna att dessa ultraljud gjordes av helt andra skäl än graviditet, varför jag också är orolig att hon som gjorde undersökningen missat ev. graviditet.

    Tänker att om man bara gör en rutinkoll och inte aktivt letar efter ett foster i vecka 8 så kanske man lättare missar det, eller?

  • annmk

    Misstog mig lite, de äggen som syntes var på ett vul jag gjorde i augusti förra året. Kollade i min journal idag och hade sett fel.
     
    Glömde också nämna att dessa ultraljud gjordes av helt andra skäl än graviditet, varför jag också är orolig att hon som gjorde undersökningen missat ev. graviditet.

    Tänker att om man bara gör en rutinkoll och inte aktivt letar efter ett foster i vecka 8 så kanske man lättare missar det, eller?

  • annmk

    Misstog mig lite, de äggen som syntes var på ett vul jag gjorde i augusti förra året. Kollade i min journal idag och hade sett fel.
     
    Glömde också nämna att dessa ultraljud gjordes av helt andra skäl än graviditet, varför jag också är orolig att hon som gjorde undersökningen missat ev. graviditet.

    Tänker att om man bara gör en rutinkoll och inte aktivt letar efter ett foster i vecka 8 så kanske man lättare missar det, eller?

Svar på tråden Kan neg. graviditetstest ha visat fel?