• Fri 19 Jun 2020 20:21
    5461 visningar
    11 svar
    11
    5461

    Grannens brandlarm har pipit i två timmar, vad gör man?

    Grannens brandlarm har tjutit i över två timmar. Hon bor på övervåningen och det är 4 lägenheter i varje.

    Ljudet börjar bli riktigt irriterade. Grannen är inte hemma och vägrar komma hem.

    Vad gäller? Det brinner inte, är nog bara för varmt för samma sak hände i måndags.

    Får man ringa låssmed? Vem står för kostnaden Isf, den boende eller föreningen?

  • Svar på tråden Grannens brandlarm har pipit i två timmar, vad gör man?
  • Fri 19 Jun 2020 20:26
    #1
    +1

    Ring störningsjouren eller värden.

  • Fri 19 Jun 2020 20:39
    #2
    XLinaX skrev 2020-06-19 20:26:03 följande:

    Ring störningsjouren eller värden.


    Värden säger att dom inte kan göra något vara för att vi stör oss på ljudet.
  • Magica­l
    Fri 19 Jun 2020 20:47
    #3

    Hos mig ringde grannar störningsjouren en gång. Det var också midsommar och jag var på fest. Det hade fortplantat sig ett ljud genom alla lägenheter pga en elpryl hos mig och ingen visste var jag var någonstans. 
    När jag kom hem tidigt på morgonkvisten hittade jag ett meddelande inne, där det stod att störningsjouren varit där och ordnat upp ljudet. Stackars mina grannar! 

    I af, ring störningsjouren! 

  • Fri 19 Jun 2020 20:49
    #4
    Magical skrev 2020-06-19 20:47:01 följande:

    Hos mig ringde grannar störningsjouren en gång. Det var också midsommar och jag var på fest. Det hade fortplantat sig ett ljud genom alla lägenheter pga en elpryl hos mig och ingen visste var jag var någonstans. 

    När jag kom hem tidigt på morgonkvisten hittade jag ett meddelande inne, där det stod att störningsjouren varit där och ordnat upp ljudet. Stackars mina grannar! 

    I af, ring störningsjouren! 


    Usch vad tråkigt, men bryter dom upp dörren då?
  • Fri 19 Jun 2020 21:38
    #5

    Ingen kan ju veta att det inte brinner, sa nan borde ju ga in dar. Ganska oansvarigt av hyresvarden att inte oppna.

  • Fri 19 Jun 2020 22:43
    #6
    Tow2Mater skrev 2020-06-19 21:38:18 följande:

    Ingen kan ju veta att det inte brinner, sa nan borde ju ga in dar. Ganska oansvarigt av hyresvarden att inte oppna.


    Håller med, men ingen har nyckel.
  • Tiffan­y
    Sat 20 Jun 2020 01:23
    #7

    Kolla i brevlådan om det luktar , ryker? Isågall skulle jag ringt 112 annars vet jag inte

  • Sat 20 Jun 2020 20:51
    #8
    Tiffany skrev 2020-06-20 01:23:22 följande:

    Kolla i brevlådan om det luktar , ryker? Isågall skulle jag ringt 112 annars vet jag inte


    Finns ingen brevlåda men det löste sig. Grannen fixade hit Nån med extra nyckel efter x-antal timmar. Tack o lov!
  • GGN
    Sat 20 Jun 2020 22:05
    #9

    Jag hade ringt 112. Men nu har det ju tydligen tjutigt tidigare. Ring grannen, finns väl nummer på hitta.se? Eller så kan värden ringa.

  • Sat 20 Jun 2020 22:18
    #10

    Går ett brandlarm, så ska man ringa 112 och inte vänta.


    Jag var med om att ett brandlarm gick i min lägenhet. Jag hade skruvat ner det, eftersom det pep när jag lagade mat och lagt det (korkat nog) i fönstret så det blev alldeles varmt när solen sken på. Det hade gått flera gånger tidigare. Grannen (som jag aldrig hade träffat) ringde 112 och letade upp mitt nummer på hitta.se och ringde mig. Vi var 20 minuter bort och min man kom till lägenheten samtidigt som räddningstjänsten. De sade att om vi hade kommit 30 sekunder senare, så hade de brutit upp dörren. Det brann, som tur var inte, men OM det hade brunnit, så hade jag blivit galen om en granne hade lyssnat till larmet och inte ringt 112.


    Det brann inte, men OM det hade brunnit, så hade jag varit innerligt tacksam för att grannarna larmade. Jag har en vän, vars hus, ute på landet, brann ned till grunden. Om grannarna inte bara hade "trott" att han eldade ris på gården, så hade han haft sitt hem och sina saker kvar. Han kom hem till ett hus som var nedbrunnet till grunden och det lilla som fanns kvar, var totalt rökskadat. Han kunde inte ens hämta ombyteskläder... tänk då om det varit i en lägenhet. Så otroligt många människor som hade drabbats då!

  • Sat 20 Jun 2020 23:12
    #11

    Man flyttar ut på landet till ett prisvärt hus utan grannar nära och sover gott och andas frisk luft.

Svar på tråden Grannens brandlarm har pipit i två timmar, vad gör man?