Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Grannens brandlarm har pipit i två timmar, vad gör man?

Går ett brandlarm, så ska man ringa 112 och inte vänta.

Jag var med om att ett brandlarm gick i min lägenhet. Jag hade skruvat ner det, eftersom det pep när jag lagade mat och lagt det (korkat nog) i fönstret så det blev alldeles varmt när solen sken på. Det hade gått flera gånger tidigare. Grannen (som jag aldrig hade träffat) ringde 112 och letade upp mitt nummer på hitta.se och ringde mig. Vi var 20 minuter bort och min man kom till lägenheten samtidigt som räddningstjänsten. De sade att om vi hade kommit 30 sekunder senare, så hade de brutit upp dörren. Det brann, som tur var inte, men OM det hade brunnit, så hade jag blivit galen om en granne hade lyssnat till larmet och inte ringt 112.

Det brann inte, men OM det hade brunnit, så hade jag varit innerligt tacksam för att grannarna larmade. Jag har en vän, vars hus, ute på landet, brann ned till grunden. Om grannarna inte bara hade "trott" att han eldade ris på gården, så hade han haft sitt hem och sina saker kvar. Han kom hem till ett hus som var nedbrunnet till grunden och det lilla som fanns kvar, var totalt rökskadat. Han kunde inte ens hämta ombyteskläder... tänk då om det varit i en lägenhet. Så otroligt många människor som hade drabbats då!

Svar på tråden Grannens brandlarm har pipit i två timmar, vad gör man?