• Anonym (Välja strider)

    Lågaffektivt bemötande nu, men hur blir det sedan?

    Jag har inget adhd-barn men har många vänner vars barn har det.

    Har läst på om lågaffektivt bettende och förstår toppen av det, men det är skitsvårt då det går mot det som jag anser är "uppfostran".

    Igår så sa en mamma till sin son som satt och malde godis att han skulle sluta äta för att det skulle räcka till alla. Då tog han skålen, satte den i sitt knä och började trycka in ännu mer godis i munnen samtidigt som han tittade på sin mamma med hånflin. Hon gjorde inget och, satte sig ner tog en klunk kaffe och började prata med mig, efter en stund var halva skålen slut, barnet mätt och han gick därifrån.

    Hon berättade då att hade hon tagit konflikten hade han fått härdsmälta och han är 14 och råstark, som hon uttryckte det: "då hade alla fått gömma sig, för man blir skadad av honom".

    Visst hon gjorde rätt, hon såg till att han inte fick ett utbrott, men vi säger att han är i samma situation när han blir vuxen och ska umgås med andra människor, säg på en arbetsplats, jag har väldigt svårt att tro att en chef kommer acceptera att han äter upp 3 andra medarbetares jultallrikar utan att reagera, men han har ju lärt sig att det är okej...

    Vi var liksom 15 andra människor som knappt fick något godis alls för att han inte blev tillsagd.

    Och vi vuxna kan ju ta det, men de andra barnen som väntade på sin tur fick ju inte alls många bitar.

    Kontentan: sköter de sig får de jättelite godis, om de vräker i sig så får de äta sig mätta på godiset.

    Jag tycker det är viktigt att lära mina barn att dela med sig, men det blir ju så fel när andra inte gör det. Samma sak med kösystem, finns inte, de ska gå först, han ville ha en bit tårta till, givetvis, men det fanns inte så att alla kunde få två osv.

    Oj, lång text, men frågan är: när alla adhd-barn blir stora och de inte fått lära sig gränser som barn(genom att bli uppfostrade lågaffektivt) hur kommer de kunna hantera verkligheten?

  • Svar på tråden Lågaffektivt bemötande nu, men hur blir det sedan?
  • pyssel

    Är han så handikappad och har så befästa beteendeproblem att han inte kan dela med sig kan jag förstå att lågaffektivt bemötande är modellen när katastrofen redan står på tröskeln.

    Lösningen ligger givetvis i att rigga svåra situationer annorlunda (inte EN skål), parallellt med fostran att dela med sig i lättare situationer.


    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel

    Att inte dela med sig och ha svårt med ömsesidighet har förstås inget med adhd att göra, utan med empati.


    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Förebygg)

    Hon skulle ha förebyggt genom att ge honom en skål som var bara hans.

    Lågaffektivt bemötande innebär inte att låta barnet få som det vill utan att hantera konflikten utan att själv brusa upp.

  • Anonym (Inte en skål)

    Barnen skulle få varsin skål/påse med godis. Och som det ser ut idag förstår väl alla att man INTE har en skål med godis som alla stoppar ner sina händer och tar av. Barn som stoppar fingrarna i munnen och så ner i skålen för att peta runt. Upplagt för att sprida diverse virus...

    Annars så är lågaffektivt bemötande inte att låta barnet göra som hen vill, utan att man bemöter lågaffektivt när utbrottet kommer. Så hon skulle tagit skålen och sedan bemött hans utbrott lågaffektivt.

  • Anonym (ompa)

    Precis, lågaffektivt bemötande handlar om att inte brusa upp så mycket själv så man tappar kontrollen över sig själv.

  • Anonym (tvillingmamma)

    Som sagt, han skulle fått en egen skål, alla borde kanske haft en egen skål i dessa corona-tider, lågaffektivt bemötande ska inte användas hur som helst, utan mot vissa personer i vissa siuationer. Den där pojken behöver stöd men också gränser, annars kommer han att bli odräglig som vuxen och ingen kommer vilja ha med honom att göra. Har man barn med beteendeproblematik handlar mycket om att förebygga, träna samt inte försätta dem i situationer de inte klarar av. Hur kan man ha en 14-åring som beter sig så och ändå ställa fram en gemensam skål? Sen låter det som något mer än adhd, t ex empatistörningar. (Att man medvetet och med ett hånflin äter så mycket att det inte räcker till alla).

  • Anonym (J)

    Det där var inte lågaffektivt bemötande utan handlade mer om att man behöver välja sina strider. Om det var rätt val eller inte är svårt att veta när man inte känner pojken.

  • Anonym (Ee)

    Det du beskriver i trådstarten är inte lågaffektivt bemötande. Alls. Du beskriver en rädd mamma som inte vet hur hon ska hantera en eventuell konflikt med sin tonåring.

  • Anonym (konsekvenser)

    Att välja sina strider är nog grunden här.

    Det hade varit lika lågaffektivt att ta skålen ifrån barnet, utan att för den saken skull brusa upp. Kan mamman inte hantera sitt barn i en konfliktsituation bör hon be om hjälp.

    Även vid lågaffektivt bemötande bör det bli konsekvenser av felaktigt handlande. För en fjortonåring är det inte lika viktigt att konsekvensen kommer omedelbart.

  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (J) skrev 2020-06-20 11:00:21 följande:
    Det där var inte lågaffektivt bemötande utan handlade mer om att man behöver välja sina strider. Om det var rätt val eller inte är svårt att veta när man inte känner pojken.

    Det klart att det var fel. Han åt upp de andras godis. Däremot borde han inte ha fått tillgång till skålen från början, utan fått en egen skål. Nu bör en 14-åring veta bättre, men om han nu har nåt handikapp.
Svar på tråden Lågaffektivt bemötande nu, men hur blir det sedan?