• Anonym (Ts)

Hjälp, får inte ut menskoppen!

I morse satte jag in menskoppen som vanligt och det var inga problem men för några timmar sedan ploppade det liksom till och började kännas obekvämt. Jag gick för att ta ut koppen men kände då att den hamnat på tvären. Jag försökte få tag på den men lyckades inte och nu har den vridit sig ännu mer och sitter nästan helt upp och ner. Jag försökte få tag på kanten och dra ut den åt fel håll men lyckades inte med det heller. Nu vet jag inte hur jag ska få ut den! Det gör inte ont egentligen men det känns obekvämt och den trycker på något som gör att jag känner mig kissnödig hela tiden, ungefär som när man har uvi. Var kan jag vända mig för att få hjälp med att få ut den? Vill ju helst ha ut den idag eftersom det är obekvämt men det kanske är omöjligt. :(

• Svar på tråden Hjälp, får inte ut menskoppen!
  • Anonym (Krysta)

När jag experimenterade med menskopp (fick det aldrig att fungera) behövde jag krysta ut den några gånger. Kan det fungera?

• Anonym (Noll)

Ring 1177, de kanske har något bra råd.
    Alternativt skicka dig vidare inom vården.

• Anonym (eee)

Men funkar det inte om du tar i, som när man bajsar? När jag hade menskopp åkte den ut 2ggr just vid tillfällen jag var så hård i magen att jag fick ta i för kung och fosterland. 

Nu sitter den ju fel då, vet inte om det kan bli nån slags vakuum som gör att den verkligen inte kan komma ner? 

Antar du försökt, men om den sitter upp och ner borde det gå att få in fingrar i den? Går det att få in två fingrar och pressa dem mot kanterna, inifrån och på det viset få ut den? Jag spekulerar förstås bara, du kanske har testat precis allt. Pincett?

• Anonym (Igenkänning)

Har testat menskopp EN gång. Fick inte ut den. Slutade med att min pojkvän fick använda en tång (alltså en platt lång) för att kunna få grepp

Om piggen ocj få ut den. Då hade vi försökt ett bra tag kan jag säga. ALDRIG mer.

Men gyn är väl det som är lämpligt att kontakta för att få hjälp

• Bibbidi

Man kan inte bara ta tag i piggen och dra, då går det inte pga trycket.

Det är förhögt tryck, därför får du inte ut den. Man kan oftast inte bara dra ut en menskopp utan först måste du lätta på trycket (tänk konservburk, lol). Ta fingrarna på sidorna och tryck ihop den mot mitten så att trycket lossnar på sidorna och lite luft kommer in i koppen. Sen går det.

• Aikido

Nu är ju jag bara en man men vad tror ni erfarna kvinnor om:

• Anonym (Ts)

Den kommer ner en liten bit när jag krystar men inte tillräckligt för att få tag i den. Den sitter ju som sagt nästan helt upp och ner nu så finns liksom ingenting att få grepp om. Jag får nästan grepp om själva kanten vid öppningen på koppen men den är glatt på ytan så den glider bara ut greppet. Vakuumet är inte något problem. Jag lyckas trycka koppen åt sidan så vakuumet släpper men jag får inget grepp om själva koppen. Jag har använt menskopp i många år nu och aldrig haft problem varken med att sätta in eller ta ut den. Får prova med pincett när jag kommer hem (är påväg hem från landet nu) och går det ändå inte får jag ringa 1177. Tack för tips och råd!

• Anonym (Poff)
    Aikido skrev 2020-06-20 13:37:34 följande:

Det ger onekligen uttrycket Ett skott i råttan en annan mening...

(Var försiktig när du skämtar. Det här var verkligen på gränsen.)
  • Pope Joan II
    Anonym (Poff) skrev 2020-06-20 14:45:20 följande:

Det ger onekligen uttrycket Ett skott i råttan en annan mening...

(Var försiktig när du skämtar. Det här var verkligen på gränsen.)

På gränsen till vad?
  • Anonym (Krysta)
    Aikido skrev 2020-06-20 13:37:34 följande:

Din blodiga tampong är förvillande lik en dynamitgubbe. Se upp när du ska spränga nästa gång, så att du inte tar fel!
  • Anonym (Ts)

Uppdatering. Jag gjorde flera försök igår när jag kom hem men fick inte ut den. Den låg liksom på sidan och satt fast bakom en kant. Jag fick inget grepp och när jag tryckte på den för att pressa den i rätt läge gjorde det jätteont. I morse ringde jag 1177 som kopplade mig vidare till gynakuten dit jag var välkommen. Min man jobbar så jag skulle bli tvungen att vänta till i eftermiddag så han kunde vara med barnen medan jag gick till gynakuten. Men efter att ha varit på toa och gjort nr 2 pressades koppen ännu lite mer åt sidan så den nästan var upp och ner och då lyckades jag tillslut få tag i kanten på öppningen av koppen, utan att den gled iväg, och sedan kunde jag lirka koppen över kanten som den fastnat vid. Äntligen! Så jag behöver inte gå till gynakuten. :)

• Anonym (eee)

Vad bra att det löste sig, men så obehaglig upplevelse! 

• Anonym (Y)

Låter livsfarlig med såndär

• Anonym (Poff)

Skönt att det löste sig!

Svar på tråden Hjälp, får inte ut menskoppen!