• Annika1979

    Annonsera egen verksamhet på FB

    Hej!

    Jag bakar tårtor och har startat en egen liten hobbyverksamhet då flera bekanta har börjat vilja köpa till födelsedagar osv. Nu undrar jag lite över hur det går till om jag vill skapa en sida på FB för att annonsera mina tårtor. Man kan ju tjäna upp till några tusen i månaden skattefritt men kan det bli en massa problem om jag nu väl skapar en sida? Tänker på Skatteverket osv...

    Vet att andra har skapat sådana annonseringssidor och om ni läser detta får ni gärna höra av er ????

  • Svar på tråden Annonsera egen verksamhet på FB
  • Tecum

    Inga problem, bara annonsera på. Skatteverket kan inte hålla koll på alla inlägg på FB och de vet inte hur många tårtor du säljer. 

  • Anonym (Marre)

    Kan vara ute och cykla nu men om man startar en sida med intentionen att sälja så slutar det väl vara hobbyverksamhet? Är inte 100% säker men jag har för mig att det fanns någon slags gränsdragning. Jag har en hobby där personer ibland vill köpa grejer jag gjort (jag har alltså inte skapat grejerna med baktanken att senare sälja utan pysslar med det för min egen skull, folk kan komma i efterhand och fråga om dom får handla det jag gjort) som jag då sålt för en liten symbolisk summa. 

    Men någon annan har säkert bättre koll. 

  • Ignoramus

    Att man kan tjäna några tusen i månaden skattefritt betvivlar jag starkt... du ska egentligen skatta på första kronan. Däremot KANSKE du kan göra det utan att skaffa ett momsregistrerat företag, men det beror förstås på verksamhetens omfattning och en massa andra saker.


    Annika1979 skrev 2020-06-20 14:05:59 följande:

    Hej!

    Jag bakar tårtor och har startat en egen liten hobbyverksamhet då flera bekanta har börjat vilja köpa till födelsedagar osv. Nu undrar jag lite över hur det går till om jag vill skapa en sida på FB för att annonsera mina tårtor. Man kan ju tjäna upp till några tusen i månaden skattefritt men kan det bli en massa problem om jag nu väl skapar en sida? Tänker på Skatteverket osv...

    Vet att andra har skapat sådana annonseringssidor och om ni läser detta får ni gärna höra av er ????


  • Anonym (Marre)

    Skatteverket säger såhär:


    "Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.
     
    Skattereglerna om hobbyverksamhet kan bara användas om verksamheten inte ska beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet eller i inkomstslaget kapital.
     
    Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga.
     
    Vad räknas som en hobby?
    En hobby är
    något du utövar på din fritid
    inte din huvudsakliga försörjning
    inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan.
    En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport och konstnärlig verksamhet.
     
    Till hobby hör även andra inkomster om verksamheten saknar vinstsyfte eller är av mindre omfattning och därför inte är näringsverksamhet. Det kan till exempel vara internetinkomster som du får som influencer, bloggare eller från e-sport eller liknande."

    Vet inte om tårtor räknas som måltider men detta fanns också på Skatteverkets hemsida:
    "Sälja måltider från din privatbostad
    Om du inte har en restaurangverksamhet men ändå säljer måltider i ditt hem eller för avhämtning ska du normalt redovisa detta i din inkomstdeklaration. Det spelar ingen roll hur dina kunder får erbjudandet, via en mobilapp, webbsida eller anslagstavla etc.
     
    Om kunderna bara betalar självkostnadspris för måltiderna, och ersättningen bara täcker dina inköp av matvaror räknas det normalt som hobby.
     
    Om hobbyverksamheten inte ger något överskott behöver du inte redovisa detta i deklarationen, men du bör ändå alltid spara noteringar om inkomsterna och kvitton på dina utgifter vid måltiderna."

    Så jag antar att du kan annonsera och sälja tårtor så länge du inte går plus på det. Du kan alltså inte tjäna några tusen i månaden skattefritt. 
  • Anonym (eee)

    Jag har en handarbetssida och har haft i flera år. Jag tjänar inte mycket, kanske ett par tusen per år. Det är med andra ord inget som direkt bidrar till min försörjning (har ett riktigt jobb). Det jag får in, går direkt till ett handarbetskonto jag har så att min hobby försörjer sig själv, så att säga, men mer är det inte. När jag dragit bort för kostnader för nytt material så blir det som sagt ett par tusen kvar, på sin höjd, Vissa år inget alls för att jag inte gjort så mycket. Ingen ha någonsin sagt att jag inte får ha en sån sida (har även på Instagram) 

  • Annika1979
    Anonym (Marre) skrev 2020-06-20 14:58:34 följande:

    Skatteverket säger såhär:


    "Om du får överskott av din hobbyverksamhet, det vill säga att du tjänar pengar på den, ska du betala skatt för det.
     
    Skattereglerna om hobbyverksamhet kan bara användas om verksamheten inte ska beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet eller i inkomstslaget kapital.
     
    Hobby räknas till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga.
     
    Vad räknas som en hobby?
    En hobby är
    något du utövar på din fritid
    inte din huvudsakliga försörjning
    inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan.
    En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport och konstnärlig verksamhet.
     
    Till hobby hör även andra inkomster om verksamheten saknar vinstsyfte eller är av mindre omfattning och därför inte är näringsverksamhet. Det kan till exempel vara internetinkomster som du får som influencer, bloggare eller från e-sport eller liknande."

    Vet inte om tårtor räknas som måltider men detta fanns också på Skatteverkets hemsida:

    "Sälja måltider från din privatbostad
    Om du inte har en restaurangverksamhet men ändå säljer måltider i ditt hem eller för avhämtning ska du normalt redovisa detta i din inkomstdeklaration. Det spelar ingen roll hur dina kunder får erbjudandet, via en mobilapp, webbsida eller anslagstavla etc.
     
    Om kunderna bara betalar självkostnadspris för måltiderna, och ersättningen bara täcker dina inköp av matvaror räknas det normalt som hobby.
     
    Om hobbyverksamheten inte ger något överskott behöver du inte redovisa detta i deklarationen, men du bör ändå alltid spara noteringar om inkomsterna och kvitton på dina utgifter vid måltiderna."

    Så jag antar att du kan annonsera och sälja tårtor så länge du inte går plus på det. Du kan alltså inte tjäna några tusen i månaden skattefritt. 
    Ok, jag får kolla upp detta lite närmre då.

    Tack
  • Annika1979
    Anonym (eee) skrev 2020-06-20 15:04:29 följande:

    Jag har en handarbetssida och har haft i flera år. Jag tjänar inte mycket, kanske ett par tusen per år. Det är med andra ord inget som direkt bidrar till min försörjning (har ett riktigt jobb). Det jag får in, går direkt till ett handarbetskonto jag har så att min hobby försörjer sig själv, så att säga, men mer är det inte. När jag dragit bort för kostnader för nytt material så blir det som sagt ett par tusen kvar, på sin höjd, Vissa år inget alls för att jag inte gjort så mycket. Ingen ha någonsin sagt att jag inte får ha en sån sida (har även på Instagram) 


    Ok, det låter som att det bara är att köra på då. Tack ????
  • Ignoramus

    Låter snarare som att eee är illa ute om hen skulle åka på en kontroll! ;)


    Annika1979 skrev 2020-06-20 19:59:05 följande:

    Ok, det låter som att det bara är att köra på då. Tack ????


  • Anonym (Marre)
    Annika1979 skrev 2020-06-20 19:59:05 följande:
    Ok, det låter som att det bara är att köra på då. Tack ????
    Fast eee gör ju fel. 
    Du såg ju vad jag bifogade från skatteverkets hemsida. 
    Så nej, det är inte bara att köra på för att andra gör fel. 

    Sen kan jag personligen tycka att det ser mer seriöst ut om man säljer grejer, lägger ner tid och annonserar och sånt på Facebook, om man kan backa upp det med t.ex. en FA/F-skattsedel. Vissa som handlar kommer antagligen att skita i det men om någon frågar så blir ju svaret indirekt "nej alltså jag gör det här svart". 

    Har många vänner som har enskilda firmor vid sidan om sina huvudsysselsättningar (jobb) och dom får mer uppdrag och rekommendationer när dom är tydliga med att dom har F-skattdesel. För det ser seriöst ut. Även om många av dessa enskilda firmor från börjat startat som en hobby eller ett intresse dom blivit bra på. 
  • Anonym (hobbyverksamhet)

    Att man får tjäna en viss summa på sin hobby utan att skatta är en rätt spridd missuppfattning. Överskottet i en hobbyverksamhet ska alltid beskattas. Man kan däremot bli momsbefriad om man säljer för mindre än 30 000 på ett år. En hobbyverksamhet får inte drivas med vinstsyfte och du får inte arbeta på uppdrqag av någon annan vilket innebär att det knappast kan ses som hobbyverksamhet om du marknadsför dina tjänster i syfte att få beställningar. Många som har sidor på FB etc har F-skattsedel (även om det såklart finns en del som säljer ändå).

    Jag syr barnkläder m.m. och registrerade mig för F-skatt för ett par år sedan för att kunna börja sälja. Att ha en enskild firma tar lite tid med bokföring etc. men jag tycker att det känns skönt att veta att jag följer de regler som finns, kan marknadsföra och sälja så mycket som jag vill och inte riskerar några tråkiga överraskningar. 


    Sen tycker jag du ska kolla upp lite vad som gäller kring att sälja just bakverk. Jag är absolut ingen expert på den branchen men jag tror att det finns en hel del regler för tillverkning och försäljning av livsmedel.

  • Annika1979
    Anonym (hobbyverksamhet) skrev 2020-06-21 15:55:43 följande:

    Att man får tjäna en viss summa på sin hobby utan att skatta är en rätt spridd missuppfattning. Överskottet i en hobbyverksamhet ska alltid beskattas. Man kan däremot bli momsbefriad om man säljer för mindre än 30 000 på ett år. En hobbyverksamhet får inte drivas med vinstsyfte och du får inte arbeta på uppdrqag av någon annan vilket innebär att det knappast kan ses som hobbyverksamhet om du marknadsför dina tjänster i syfte att få beställningar. Många som har sidor på FB etc har F-skattsedel (även om det såklart finns en del som säljer ändå).

    Jag syr barnkläder m.m. och registrerade mig för F-skatt för ett par år sedan för att kunna börja sälja. Att ha en enskild firma tar lite tid med bokföring etc. men jag tycker att det känns skönt att veta att jag följer de regler som finns, kan marknadsföra och sälja så mycket som jag vill och inte riskerar några tråkiga överraskningar. 

    Sen tycker jag du ska kolla upp lite vad som gäller kring att sälja just bakverk. Jag är absolut ingen expert på den branchen men jag tror att det finns en hel del regler för tillverkning och försäljning av livsmedel.


    Ok, ska dubbelkolla faktiskt. Tycker många säger så olika... Tack ????
  • Kjell2

    Värt att tänka på är att mycket hobbyförsäljning inte genererar någon vinst. Omkostnaderna är högra än intäkterna. Det är vinsten som vinstbeskattas, inte omsättningen.

    Det finns flera regelverk här
    När är man redovisningsskyldig?
    När ska man momsredovisa?
    När ska man betala vinstskatt?

    Utöver det tillkommer alla andra regler som kan gälla det man säljer, livsmedelslagstiftning, kemikalielagstiftning, varumärken mm.

  • Anonym (hobbyverksamhet)
    Annika1979 skrev 2020-06-23 00:58:56 följande:
    Ok, ska dubbelkolla faktiskt. Tycker många säger så olika... Tack ????
    Gör så, oavsett i vilken form du väljer att driva din verksamhet är det nog klokt att ta reda på vilka lagar och regler som finns. Jag läste mycket på verksamt.se, ringde skatteverket och bokade ett möte med nyföretagarcentrum när jag funderade på att gå från hobbyverksamhet till enskild firma. De kunde svara på mina frågor och det kändes skönt att ha bra och välgrundad information om vad som gäller.
Svar på tråden Annonsera egen verksamhet på FB