• Littan

    Uppsägningstid

    Hej! Jag befinner mig i en stressig situation nu. Jag bor i Vänersborg i en hyresrätt på förstahandskontrakt. Jag har nu nämligen fått ett erbjudanden om en lägenhet i Göteborg vilket jag har väntat för, men inflyttnings datumet är redan nästa söndag. Jag vill gärna ta emot detta erbjudandet.


    Hur gör jag nu? Vad hade ni gjort? någon som har upplevt något liknande? Ska jag ringa och förklara situationen till hyresvärden om detta? Jag vet ju annars att uppsägningstiden är upp till 3 månader om jag inte har fel. 

    Går det att lösa  uppsägningstiden om jag hittar någon fort som vill ta över mitt kontrakt?

    Tacksam för all svar,
    Johanna Skrattande

  • Svar på tråden Uppsägningstid
  • Körsbärsdalen

    Vi har hamnat i sitsen med dubbla hyror två gånger när vi flyttade från hyresrätt till en annan. Det är trist men går När vi flyttade till villan blev det bara en månad med dubbla boendekostnader, gick lättare Prata med hyresvärden, kan de hitta någon snabbare är det ju bra, annars får du räkna med dubbla hyror.

  • Elviram

    Hyresvärden kommer inte korta ner din uppsägningstid men hittar du någon som kan ta över den snabb så kan du och den personen komma överens om betalning. Tror att hyran kommer att skickas till dig under uppsägningstiden även om någon annan tagit över. Men kontakta hyresvärden så fort som möjligt så får du svar. Har hyresvärden bostadskö eller ett poängsystem så godtar dem nog inte att du hittar en ny hyresgäst.

  • Litorina

    Alltid lika surt när det händer! Även om hyresvärden inte går med på att du hittar en ny hyresgäst så kan man ha turen att den som ska ta över din lägenhet vill flytta in snabbt. Det har hänt mig ett par gånger iaf. Så be värden att höra med dem.

  • Litorina

    Alltid lika surt när det händer! Även om hyresvärden inte går med på att du hittar en ny hyresgäst så kan man ha turen att den som ska ta över din lägenhet vill flytta in snabbt. Det har hänt mig ett par gånger iaf. Så be värden att höra med dem.

  • Littan

    Tacksam för era svar, tar gärna emot mer svar och mer utav era erfarenheter. 

    Gud vad stressigt, jag har ju en vännina som kan tänka ta över min lägenhet men jag får ju höra med hyresvärden på måndag och kolla upp mer med dem. Jag hoppas att detta kan lösas på något sätt :/ 

    Tacksam för mer svar. 

  • Littan

    Tacksam för era svar, tar gärna emot mer svar och mer utav era erfarenheter. 

    Gud vad stressigt, jag har ju en vännina som kan tänka ta över min lägenhet men jag får ju höra med hyresvärden på måndag och kolla upp mer med dem. Jag hoppas att detta kan lösas på något sätt :/ 

    Tacksam för mer svar. 

  • Körsbärsdalen
    Littan skrev 2020-06-20 18:10:22 följande:

    Tacksam för era svar, tar gärna emot mer svar och mer utav era erfarenheter. 

    Gud vad stressigt, jag har ju en vännina som kan tänka ta över min lägenhet men jag får ju höra med hyresvärden på måndag och kolla upp mer med dem. Jag hoppas att detta kan lösas på något sätt :/ 

    Tacksam för mer svar. 


    Är det poängsystem och hyresvärden som väljer hyresgäst är det inte alls säkert att din vän kan få kontraktet, men hyresvärden KAN ju hitta någon som vill flytta in snabbt. Eventuellt kanske du också kan hyra ut lägenheten i andra hand till din vän under uppsägningstiden, men får hon inte ta över lägenheten så blir det kanske hattigt för henne att bara bo där tre månader och sen flytta igen. Du får höra med värden helt enkelt!

    En gång hade vi dubbla hyror i tre månader, 20 000kr per månad sammanlagt. Då var min man dessutom föräldraledig och sparade dagar, och jag fick ut runt 25 000. Vi fick leva snålt som fasiken och röra sparpengar tyvärr
Svar på tråden Uppsägningstid